• Johan70

    Vem betalar på första träffen?

    Jag tycker att det känns naturligt att jag skall betala notan på restaurangen på första dejten. Blir det en andra dejt, får hon gärna bjuda tillbaka.

    Säga vad man vill om jämställdhet (jämställdhet är bra på alla sätt, tycker jag) men den har inte nått till dejtandet. Det är fortfarande i regel mannen som jagar och kvinnan som låter sig jagas. Därför tycker jag att det är naturligt att jag beter mig som en gentleman och tar notan på första dejten.

    Om en kvinna inte accepterar att bli bjuden på första dejten, vad kan vara hennes skäl till det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem betalar på första träffen?
  • vampyria2

    Jag uppskattar om mannen bjuder på första dejten faktiskt men jag brukar alltid vara noga med att bjuda igen, jag vill inte vara en parasit men jag gillar att bli uppvaktad.
    Jag tar alltid med mig pengar till dejten i fall han förväntar sig att jag ska betala för mig och jag erbjuder mig alltid att göra det men hittils så har faktiskt inte nån låtit mig göra det, som tur är

  • Coruscant

    Tycker man delar - just eftersom första dejten kan bli en engångsföreteelse och det kan bli dyrt i längden med många sådana... Och alla som blir bjudna flesta gången förstår inte art de ska bjuda andra gången - utan kan istället få en skev uppfattning om din ekonomi och inställning till vem som betalar. Bjuder du första gången, kan du isf lägga till kommentaren "jag bjuder gärna idag, så kan väl du bjuda nästa gång för jag vill gärna träffas igen".

  • Rani

    Jag hade utgått från att var och en betalar för sig om inget sagts. Men insisterar hsn på att betala så tackar jag ju inte nej i jämställdhetens namn. Vill man bjuda mig är det fritt fram!

  • Coruscant

    Om man inte vill bli bjuden som kvinna så vill man inte stå i skuld till mannen - varken med pengar eller att det förväntas "hångel/sex". Samt att många kvinnor har god ekonomi och vill "stå på egna ben".

  • La Lola

    Jag skulle vilja betala själv.
    Varför? Hade känts konstigt att bli bjuden helt enkelt.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-06-03 09:48:10 följande:
    Jag skulle vilja betala själv.
    Varför? Hade känts konstigt att bli bjuden helt enkelt.
    Alltså betala min del.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tahira

    Den som bjudit ut betalar väl? 

    Då behöver den som bjuder inte heller oroa sig för att välja ett ställe som den andre tycker är för dyrt eller så, då man oftast inte har koll på varandas ekonomi innan första dejten


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
Svar på tråden Vem betalar på första träffen?