• Beckah82

    Kan man börja röka i vuxen ålder?

    Jag har svårt att förstå hur en normalbegåvad person skulle kunna börja röka i vuxen ålder, så jag måste kolla hur det ser ut bland rökarna på FL

    Min bild är att "alla" som röker har börjat i tonåren, när de var små och korkade, trodde det har tufft och inte fattade att det var ett val för livet.

    Ja, visst kan man sluta, men för de allra flesta som röker (på riktigt, inte feströkt någon gång ibland) så är det mer eller mindre ett helvete att sluta och återfallsrisken är oerhört stor, speciellt första året, men för många för all framtid. Därför vill jag påstå att det är ett val för livet.

    Jag är en sådan som aldrig slutar vara röksugen. Jag har lagt av under graviditeter och amning, men trillar dit varenda gång igen. Under hela mina uppehåll är jag fortfarande röksugen, det försvinner inte, minskar inte ens.

    Jag började när jag var  nyss fyllda 13 år och jag körde på ordentligt från början, alltså rökte på riktigt direkt, inget feströkande.

    FINNS DET FOLK SOM BÖRJAT RÖKA (på riktigt)  I VUXEN ÅLDER? Det är min fråga  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-04 12:18
    Den här omröstningen och svaren i tråden är oerhört intressant!

    Jag är väldigt glad över att ha gjort omröstningen och känner mig nu lite mer ödmjuk inför att en vuxen kan börja röka. Visst är det naturligtvis idioti (i alla åldrar), men efter att ha fått personliga berättelser och lite mer inblick, så känner jag en större förståelse för att det kan hända. Jag begriper det fortfarande inte fullt ut, men känner åt hållet "det finns omständigheter som gör att en, i övrigt normalbegåvad person börjar röka i vuxen ålder, även om jag själv inte kan sätta mig in i det eller förstå". Hoppas fler vuxenbörjare vågar sig in här och dela med sig av sin historia
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man börja röka i vuxen ålder?
  • Benjy

    Jag började "vara tuff" när jag var 13. Tyckte att det smakade skit rent ut sagt.... Men man ville inte framstå som mes så jag fortsatte...... Idiotiskt.

    Är helt fast (snart 30). Har lyckats med ett halvårs uppehåll men så hände det något kul också "unnade man sig bara EN" (som blev 2-3-4-5-6.......osv). Baaah. Önskar att de förbjöds så man inte hade något val. 

  • sasso78

    Det finns säkert folk som börjar röka i vuxen ålder, även om jag inte fattar varför, för rökning är seriöst det äckligaste och vidrigaste och dummaste man kan göra! Förutom att det är ohälsosamt så luktar det så fruktansvärt illa. Sen är det ju dyrt också. Fattar verkligen inte!

  • tarux

    jag började när jag var 26 på drugn av en jobbig händelse i livet och gick inte att sluta. fick en bok av min pappa i 30 år present som hjälpte och jag blir aldrig sugen mer.

  • La Lola

    Jag har aldrig nånsin testat.

    Jag förstår inte hur nån kan börja röka oavsett ålder....


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Purlan

    Började som 13-åring och har sedan gymnasiet rökt mer eller mindre alltid, men oftast bara 1-3 cig om dagen.

    När jag blev gravid första gången som 29-åring slutade jag men började igen när jag nästan slutat amma. När sonen var drygt ett fick jag nog och bestämde mig för att sluta helt. Det var den 5 juni 2010 och jag har inte rökt sen dess och kommer aldrig göra det heller!

  • Beckah82
    sasso78 skrev 2012-06-03 19:21:42 följande:
    "..."

    rökning är seriöst det äckligaste och vidrigaste och dummaste man kan göra! Förutom att det är ohälsosamt så luktar det så fruktansvärt illa. Sen är det ju dyrt också.

    "..." 
    Jupp, håller helt med. Speciellt lukten, fyyy statan så vidrigt en rökare luktar. När jag haft mina uppehåll är det den biten jag varit mest lycklig över att slippa.

    Jag tycker det är pinsamt att röka, jag skäms och känner mig äcklig. Känner folks nedlåtande blickar på mig (med all rätt) och ser själv ner på alla andra som röker också. 

    Yes, jag är rätt tragisk  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Jan Holmström

    Det är INTE okej att börja röka efter man fyllt arton. Vad ska man skylla på då? Varken grupptryck eller coolhet är tänkbara alternativ i den åldern. Skäms på er som började i vuxen ålder.

    Jan

  • April barn

    Började som tolvåring för att det var coolt :/ slutade när jag var 16,5 när jag träffade min sambo och har inte slängt ens en blick åt ciggaretter efter det, fruktansvärt läskig drog. Trots att jag inte rökte mer än 4,5 år så känner jag igen vad du skriver att röksuget hänger alltid med, dock tycker jag det är mycket mildare och jag skulle aldrig komma på tanken att röka igen :)

  • Beckah82
    La Lola skrev 2012-06-03 19:26:40 följande:
    Jag har aldrig nånsin testat.

    Jag förstår inte hur nån kan börja röka oavsett ålder....
    Nej, det måste vara oerhört svårt att fatta, jag förstår det För det är verkligen vidrigt och idiotiskt.

    Jag började när jag var 13 år och var på resa med min 15-åriga syster (började röka när hon var 10-11 år), min mamma och min 1-åriga lillasyster. Vår mamma är alkoholist och storrökare och har noll problem med att hennes barn börjat röka och hon rökte under alla graviditeter och har alltid rökt  inomhus.

    Hur som haver... redan innan resan "lärde" mamma mig dricka vin "för i Grekland kommer vi dricka vin hela tiden på restaurangerna". Under resan så blev det precis så. Mamma var aspackad första halvan av resan medan jag tog hand om lillasyster och de sista dagarna gick jag och storasyster själv iväg på kvällarna på klubbar och drack öl osv och då rökte jag också ihop med ölen.

    Efter den resan fortsatte jag att röka hemma, mamma bjöd så gärna så. Så jag blev rökare på heltid direkt.

    Så började JAG i alla fall.  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Lavish

    Bara om man är en jävlig pinsam individ, eller om man har dödslängtan/dödlig sjukdom och inget att förlora.

Svar på tråden Kan man börja röka i vuxen ålder?