Inlägg från: Anonym (levavidare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    moa01 skrev 2013-08-09 11:12:43 följande:
    Kära allihopa... jag är helt bedrövad. För tre år sedan var min sambo otrogen med en tjej under nio månaders tid. Vi bestämde oss för att fortsätta, men jag har inte kunnat släppa misstänksamheten och känt mej osäker när han varit ute m.m.

    Jag har ältat och "tjatat" o honom under nästan tre års tid - frågat "hur kunde du såra mej"," varför.." "älskar du mej verkligen?" m.m...

    Och nu har det hänt igen.... han blev förälskad i en annan och har gått bakom ryggen på mej IGEN. Hans förklaring var att jag sårat honom med anklagelserna....

    Nu orkar jag inte mer..... Försöker att inte tänka tankar som, "vad är det för fel på mej..." - utan vad är det för fel på honom.
    Så, ni som har gått vidare tillsammans med en otrogen man. Försök att inte älta o anklaga, det blir inte bättre, utan tvärtom...

    Är så ledsen att det inte funkade. Gör ont i hela kroppen... 
    Det är inget som helst fel på dig, ledsen att du stannade hos någon som inte var att lita på. Jag förstod detsamma när jag ett halvår efter det första avslöjandet, märkte att han var aktiv på en dejtingsite, det hände andra märkliga saker också. Han kom med de mest löjliga ursäkter och förklaringar för det jag hittat, typ "men jag har ju bara mailat, inte träffat någon av dem". Inte roligt när någon intygat att "nu kommer bättre tider, jag ska inte göra om det". Tvättäkta skitstövel helt enkelt, tyvärr .... (hade också gärna fortsatt om förutsättning fanns)
    KramHjärta/TS 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (va många) skrev 2013-08-11 05:24:00 följande:



    Vi hade bokat och betalt våran två veckorsresa. En vecka innan vi ska åka berättar han. Så det var bara för honom att boka av ( inte en spänn fick han tillbaka, plus att han betalde 4000 kr för att jag skulle få behålla det rummet vi bokat. Hade det bara varit han och jag som skulle åkt, vet jag faktiskt inte hur jag hade gjort. Inte så kul att åka själv när man planerat för båda. Men, som tur var skulle min dotter och hennes familj med, så det blev bra ändå. Annars vet jag inte, två veckor själv på semester.. Inte så kul, men en utmaning som du säger. Hade jag vart lite mer modig hade jag nog åkt själv. Hade ifs tyckt väldigt synd om mej själv om jag hade åkt själv:/ Men om du vågar så åk!! Det stärker säkert självkänslan otroligt mycket.
    Hej "ångest". Jag tycker du ska resa. Allt för att må bättre, det är min ledstjärna i detta arbete för att komma vidare efter otrohet, med eller utan partner. Men - jag skulle råda dig till att resa med en vän som du kan prata med.

    Jag reste bort en vecka - men gjorde det inte ensam och det var till stor hjälp att ha trevligt, dricka lite gott vin och älta lite. Tror att man lätt kan drabbas av (i alla fall jag) ensamhet och "övergivenkänslor" om man plötsligt befinner sig ensam utomlands efter sveket, istället för att få effekten att man "reser ifrån något".  Men det beror lite på hur du fungerar som person. Alla är inte lika där.

    Kram//TS 
  • Anonym (levavidare)
    Hopp o Kärlek skrev 2013-08-16 09:10:02 följande:
    Tänkte att jag kanske skall ge er alla lite hopp iallafall.

    Just nu (och de senaste veckorna) har jag kommit till den punkt att det jag och min man har nu är för värdefullt för mig att stänga ner. Han har blivit som en annan person de senaste månaderna. Han BRYR sig om mig, han frågar hur jag mår, han kramas och han uppskattar mig. Jag tror inte jag kommer kunna förlåta honom för att han har haft sex med en annan....men resten kan jag förstå. Att få någon och prata med och få lite uppskattning när det är lite dåligt hemma.... Men sexbiten är det jag har jobbigast med.

    Jag har funderat på att lämna honom till och från nu i flera månader men jag har insett att jag ändå någonstans längst ner ändå har väldigt starka känslor för honom. Om jag lämnar så skadar jag mig själv. För jag kan se att vi blir lyckliga tillsammans. Eller jag kan TRO att vi blir det.

    Det kommer att vara en tuff resa men samtidigt så tror jag på oss. Jag tror på den här närheten. Jag kommer nog alltid vara aktsam om det vi har och reagera fort om jag känner att han håller på att glida bort det minsta....

    För mig kommer nog det svåraste vara att jag stänger av mina känslor om det blir för jobbigt...på fredag om en vecka så börjar jag hos en Psykolog med KBT behandling. Hon skall få hjälpa mig med min själv känsla som jag ändå har känt börjar komma tillbaka.

    Vi har gått 8 ggr till familjerådgivningen och utan dem skulle vi inte ha varit tillsammans just nu. Vi har ett till besök inbokat om nästan två månader.

    Jag ser ljust på vår framtid. Vår gemensamma framtid med våra barn! Jag är ändå lite ledsen och så men jag kan se framåt och det har jag inte gjort sedan den 4 mars!!!!

    Kram på er och jag hoppas att ni får en bra helg!
    Hej,

    Det låter toppen, och visar verkligen att det finns inget "ja" eller "nej" eller självklara svar när någon varit otrogen. Alla förhållanden är unika och jag känner glädje när jag läser hur det utvecklades för er. Du är klok som är vaksam, men låt inte misstänksamhet skugga det som faktiskt gör dig glad och nöjd.

    Jag som befinner mig på "lämna-sidan" kan bidra med lite hopp till er som behöver. Jag har nu två år bakom mig ganska exakt och fortfarande svider det till i själen ibland (främst p g a sveket och att han "valde bort mig" en tid med allt vad det innebar). Men läkningen fortsätter och jag "behöver" inte tänka på det eller "attackera" mitt ex. Har påbörjat en relation med en ny man jag attraheras av (än så länge på ett vänskapsplan) Det känns sunt och friskt och jag känner mig omgiven av omtänksamhet och respekt. Det "dåliga" jag upplevt har fått trängas ut mer och mer i marginalen och jag känner mig som att jag är på rätt väg. Det är inte lätt(!) och jag vill understryka att alla har en unik situation efter otrohet. Inget är rätt eller fel och man måste följa sitt hjärta. Vad ni än väljer med det som ledstjärna, så kommer ni att stärka er själva.

    Stor kram alla tappra, ni är värda det bästa för er Hjärta 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (ÅNGEST) skrev 2013-08-17 19:47:01 följande:
    Kramar till er alla! Jag tänker ofta på att jag inte är ensam utan att vi är fler o kan vara vilka som helst. Kanske nån jag möter på ica som jag tror har det mkt bättre än jag t ex.
    Precis, det är så mycket "yta" folk omkring en visar upp. Jag har själv blivit väldigt överraskad t ex när jag efter många om och men avslöjade de mest jobbiga smärtsamma detaljerna för en nära vän. Hon hade upplevt samma sak(!)  men varit ännu mer försiktig med att berätta. Stackars människa, och vad skönt att vi nu kan dela erfarenheter på ett öppet avslappnat sätt. Ingen har ett perfekt liv. Och man mår bra av att dela med sig av sorger med likasinnade.

    Kram//TS 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (L) skrev 2013-08-23 08:48:42 följande:
    Min sambo har svårt att släppa taget om människor över huvud taget. Han känner ett dåligt samvete gentemot henne eftersom hon blev kär och ville mer och han tyckte att han varit tydlig med att det aldrig skulle bli så. En stor del av deras umgänge var samtal (mer än sex) och han såg dem som goda vänner, han vill träffa henne som just det, en god vän och också för att få förklara lite mer om vad som hände, att han aldrig ville såra henne osv..
    Jag litar på honom nu, han är väldigt öppen med hur han vill leva livet och även om vi inte alltid är överens känns det väldigt mycket bättre än när han gick runt och höll det inom sig i rädsla för att såra mig. Jag är också glad att han inte träffade henne utan respekterade min önskan. 

    Precis så var det i mitt fall också. Hon var förälskad men inte han och de hade lovat varandra att finnas för varandra som vänner och stötta varandra även när de gick tillbaka till sina respektive och började jobba på sina respektive förhållanden. Jag tyckte bara det var fegt. Som att ha en liten plattform i fall frun (jag) skulle avvisa honom när han kröp till korset och skulle lappa ihop spillrorna av relationen sedan - efter djupa tycka-synd-om-samtal och energiskt sänggavelsdunkande.

    Förlåt om jag låter hård, men allt sådant som har att göra med att stöttas av andra kvinnor hemlighet för att män inte vågar bryta upp, ta ut skilsmässa eller ta tag i sin relation, det går i hinken. I en bra relation stöttar man varandra utan hjälp av andras hudkontakt och samtal. Jag är dock glad att höra att du litar på din man nu, det har jag ingen rätt att yttra mig om - alla har en unik situation som det inte går för en utomstående att se alla facetter i.

    Kram och trevlig helg//TS:) 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Sorg) skrev 2013-09-05 17:54:41 följande:
    Jag kan äntligen börja känna att det går åt rätt håll. Tilliten har kommit tillbaka, även om det bara är i små portioner än så länge. Jag fortsätter att kontrollera honom, men eftersom jag inte hittar något konstigt så måste jag börja tro på att han faktiskt är ärlig mot mig nu. Och jag är inte alls lika desperat i mitt kontrollbehov längre. 

    Jag känner igen det du säger om att vara "schizofren". Känslorna växlar från jätte-kär och lycklig till fruktansvärt förbannad och att jag önskar att jag hade lämnat honom direkt (och ställt till med en stor scen!). Men det händer mer och mer sällan att jag faller så djupt. 

    Vi planerar att flytta härifrån, troligtvis till våren och jag känner att jag längtar efter en ny-start i en stad där inte "hon" finns. Jag har också fått ett nytt jobb som visserligen innebär lika mycket resor men samtidigt ungefär dubbla lönen, så det kommer att ge oss mer frihet att flytta härifrån.

    Jag måste säga att stödet och råden som jag har fått på denna sida är det som har fått mitt att hålla ihop, att överleva den kris som hans otrohet tvingade mig igenom... Är mycket tacksam till alla de som lyssnat på mig här. :)
    Hej alla, 
    Jag vill bara säga att jag blir så glad av det du skriver. Du hittar inget misstänkt när du kontrollerar honom. Det är bra - riktigt bra. Ännu bättre att tilliten kommer smygande in igen.

    Och det är fantastiskt att "min" tråd har haft sådan nytta för dig. Syftet är uppfyllt - hoppas att andra här kan känna samma stöd och värme. Det är så viktigt att få känna att man är tagen på allvar, inte dömd av andra, missförstådd och "skrämmer" andra med sina känslor en sådan här fruktansvärd situation som faktiskt otrohet innebär för den som drabbas. 

    Lycka till till er som hittat någon form av lösning och till er som är "på väg" - stor kram det kommer att ordna sig bara ni har tålamod - var ärliga mot er själva så kommer det att gå. Tänk inte på alla hemska känslor som något som förgör, utan som berättar något för er och leder rätt.

    Hjärta/Kram TS
     
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (va många) skrev 2013-10-06 16:56:21 följande:
    KÄMPAR skrev:
     Ibland känner jag mig fortfarande schizofren, ena stunden jättelättad över att vi gav oss en chans, andra stunden undrar jag om jag skulle ha gått. Ena stunden ledsen för att i nästa stund få kåtslag och bara vilja hoppa i säng. Ena stunden arg, nästa stund fyllas av otroliga kärlekskänslor. Ena stunden litar jag på honom andra stunden inte alls. Alla känslor ligger verkligen på ytan fortfarande. Just nu vill jag ha vårt liv ihop, tror jag hade varit mycket mer olycklig om jag suttit själv varannan vecka i nån liten lägenhet. Så här är det nu, men man kan ju aldrig veta hur det känns om ett år. Jag är på ett sätt glad att vi var tvungna att ta oss igenom den här krisen, annars kanske vi inte hittat kärleken igen och då hade det kanske ändå slutat med skilsmässa, fast längre fram och när det varit försent att hitta tillbaka. -
    -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ---
    Precis så känner jag med. Jag känner att jag litar på honom mer när han är hemma. Men jag känner att jag just nu iaf inte vet hur jag vill ha det. Det är så nytt och färskt än. Hur som helst har han tagit det förbjudna steget, att vara otrogen. Jag önskar att jag kan komma över det för jag vill, men vet inte om jag kan. 
    Mitt råd - efter att ha känt precis samma känslor ni beskriver (man vill ha tillbaka, men ändå inte) är att avvakta,.

    Jag ville stanna eftersom vi byggt så enormt mycket och länge tillsammans, men ångesten av kränkningen från otroheten var så stark och tilliten skadad, att jag ville gå.

    Jag stannade ett år och det var verkligen inget jag ångrar nu, eftersom det gav mig tid för eftertänksamhet och granskning av vad som hänt och vad jag kände. Se efter, känn efter om han är värd att du stannar. Låt allt ta tid. Inga beslut är fel om det känns rätt i hjärtat. Man bör inte ta livsavgörande beslut en kort tid efter en kris. Allt måste falla på plats.

    Hjärta Kram//TS 
  • Anonym (levavidare)
    Fröken reserverad skrev 2013-10-07 13:42:08 följande:
    Skriver ett sista inlägg i den här tråden.
    Som ni som hängt med från början när jag skrev här så är det nu ca 16 månader sen jag fick reda på allt elände. Det är nu överstökat.
    Vi går vidare tillsammans och har lagt otroheten bakom oss. Jag är färdig med ältandet

    Jag önskar alla nytillkomna och gamla skribenter här all lycka och hoppas ni hittar ro i vad ni bestämmer er för att göra.

    Kram på er alla! 
    Jättebra, jag glädjs med alla som hittat hem till ett beslut där de känner sig hemma. Ni som är "på väg" dit att lämna eller stanna, läka och till slut må bra - var inte ledsna och tappa greppet - tid och åter tid. 

    Känslan jag först kände när all hemsk information bara pepprade mig som ett fruktansvärt kulregn för ca två sedan, var att jag faktiskt ville dö för att slippa undan den ohyggliga smärtan. Den känslan klingade av och därefter har jag bara läkt och läkt även om vissa dagar har varit som en skärseld. Ingen kommer att "dö" och allt kommer till slut att ordna sig på ett eller annat sätt. "Håll ut-kram" kommer här - och till er andra som landat - "Grattiskram". Jag ser hopp nu och tycker om mig själv, värnar om mig själv och mina närmaste (inte mitt ex dock förstås), mer än någonsin.

    //TS 
  • Anonym (levavidare)
    Flappan skrev 2013-12-25 13:14:28 följande:
    Nej, det är det jag inte kan förstå...om man lever med en människa, säger man älskar den...hur kan man då släppa varenda tanke på den personen o va med nån annan? Man kan skylla hur mycke man vill på alkohol o hej o hå....man måste ändå någonstans veta att man sårar rn annan person!
    Varför gör de inte isf slut om de nu är så intresserade av en annan människa? Nej de vill ju fortfarande va kvar i relationen?
    Kanske e det vi som gör fel, som lever kvar i relationen o därmed talar om att det kan slätas över mer lr mindre?!
    Shit man kan ju bli galen av alla tankar! Tycker du e stark som ställer han mot väggen så! :)
    Hej alla stor varm kram till er som (liksom jag själv för två år sedan), hamnade i den situation jag helst velat slippa. 

    Jag startade tråden för att jag ville ha stöd och stötta, och jag är glad att så många involverat sig - hoppas att ni alla får en chans att snart må bättre.

    Min tröst till er är att kunna säga att:

    Inget är beslut är fel - varje situation är unik. Jag lämnade min man efter ett års grunnande och "research" på honom och är helt 110% säker på att jag gjort rätt (det kan ta en helt annan väg för någon annan, och det kan också vara rätt)

    Tiden läker såren, tankarna kommer att klarna och ni kommer att bli mer och mer medvetna om vad som ä rätt beslut. Lita på känslan hos er. 

    Stor varm kram - mitt liv är bättre nu än det var innan, men jag trodde först jag skulle gå under av alla känslor - kroppen och psyket klarar mer än man tror. Lita på vad ni känner. Låt besluten mogna och få ta tid:).

    //TS
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Trötter) skrev 2014-01-23 12:33:14 följande:
    Det är bara att klicka på Visa endast så ser du min historik. Jag är bara trött på alla som säger att det väl bara är att lämna för det ÄR faktiskt inte så enkelt. Och trött på att man ser ner på de som väljer att stanna tills man vet att det inte finns något kvar att bygga på.
    Det är inte en svaghet att stanna kvar. Det krävs mod.
    Bra sagt, det är klokt att se efter ordentligt vad det finns för förutsättningar att stanna. Det är en viktig del i sorgeprocessen efter ett stort svek och förlusten av något man tyckte var viktigt i livet, tilliten t ex. Jag hade verkligen inte velat be min man flytta ut om jag inte varit helt säker på vad jag kände och att jag vänt och vridit på varje möjlighet att reparera. Det gick inte och jag kan nu lugnt konstatera för mig själv att jag är 110 % säker att jag gjorde vad som kändes rätt och att jag gjort allt jag kunde själv, för relationen. Dt var viktigt för mig och ett sätt att slippa bitterhet över att ha gett upp familjen som en helhet.

    Ni kan ju fortsätta att skriva, ni som tycker att ni tillför något genom att klanka på de som kämpar för att komma igenom sorgen, men ur min synvinkel tillför ni inget. Det här är en tråd för att hjälpa inte stjälpa.
    //TS
  • Anonym (levavidare)
    Mjuk skrev 2014-01-23 18:08:39 följande:
    Jag har läst i den här tråden då och då det senaste året. Det är snart exakt ett år sedan jag fick reda på att min man bedrog mig. Det har hjälpt mig på många sätt. Bara att veta att man inte är ensam om att utsättas för den här smärtan gör ju det på något sätt lite lättare.
    Vi bestämde oss för att fortsätta tillsammans.
    Det har inte varit lätt alla gånger och visst har jag tvivlat om jag skulle klara av det.
    Nu har det snart gått ett år och det var det jag sa att jag skulle ge det innan jag fattade något beslut om framtiden.
    Mitt beslut är fattat. Vi kommer fortsätta tillsammans. Vår kärlek idag är oerhört stark. Det har varit en skittuff resa tillsammans det här året men jag tror att vi kommer komma ut starkare på andra sidan.
    En förutsättning för att det ska gå att fortsätta tillsammans är nog att den som har bedragit visar fullständig ånger och en vilja att ställa allt tillrätta igen. Det har min man gjort.
    Vi har pratat, älskat, gråtit och älskat igen.
    Det har inte varit lätt men jag vågar tro på oss.
    Jag är glad för din skull, tror att jag kan känna så - just för att jag själv tog mig tiden att älta, fundera och testa ärligheten, ångern och viljan att fortsätta på en ärlig väg - hos min dåvarande man.

    Du har helt rätt när du säger att det måste finnas en känsla av att den som gjort fel och ljugit och svikit verkligen visar djup uppriktig ånger och vilja att ställa tillrätta.

    Om man inte känner att det finns kommer man att fortsätta ha ångest och djup misstänksamhet i förhållandet. 

    Om du har en äkta känsla för er att ni vill fortsätta att (båda) arbeta för ett bra förhållande - så är det ett riktigt bra tecken.

    Kram och gonatt:)

    PS. Ni har bara ett liv, var brutalt ärliga mot er själva. Hur känner ni egentligen? Vad orkar ni fortsätta leva med resten av livet?
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (va många) skrev 2014-04-11 09:48:56 följande:

    Jag har iaf fått en lägenhet och flyttar 1 juni och det är med blandade känslor jag gör det, men jag känner innerst inne att jag måste. Det känns sååå fel att stanna kvar hos någon som satte vårt förhållande på spel. Han var ju faktiskt beredd på att det skulle ta slut. Det har gått ett år nu och jag har verkligen försökt, men med tiden så har mina känslor för honom försvunnit. Och tilliten. Så nu gäller det att stå ut i några veckor till. Kommer säkert att kännas skönt att få rå sig själv den första tiden, hur tiden blir sen, får tiden utvisa. Kommer säkert att ha många ensamma stunder. Men jag känner att jag svek mej själv genom att stanna kvar.
    Hej,

    tittar in för att se hur ni har det. Känner fortfarande såååå mycket för denna tråd och ser att den har besökts över 100 000 gånger. Bra! Jag hade så oerhört mycket hjälp av att dela mina upplevelser med andra som råkat ut för samma svek och hjälp med att leda mig till min egen väg ut till något bättre. Jag tror på att det går att stanna, men också lika mycket på att det är rätt beslut att gå. Låt hjärtat och magkänslan avgöraHjärta.

    Jag önskar er allt gott, ni kommer att hitta rätt till slut. Det var snart tre år sedan som allt hände mig och jag har kommit långt genom att följa min inre sanning. 

    Mina ord på vägen: Ni är starka, vackra och förtjänar det bästa. Ge ert värdefulla jag -  till någon som verkligen förtjänar ert tålamod och ansträngningar för en relation som fungerar, där man litar på varandra och visar hänsyn.

    Stor kram!//TS
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (L) skrev 2014-10-06 11:32:09 följande:

    För mig är det ju drygt två år sedan nu, med lite dippar på vägen bla i sommar med ytterligare ett nytt avslöjande om en sak han gjort.

    På det stora hela så går det helt klart framåt. jag älskar honom, vi har ett fantastiskt sexliv osv.

    Många skriver om att förlåta, jag tror inte att jag har förmågan att förlåta honom för detta och ställer inte det kravet på mig heller. Jag behöver inte förlåta honom för att komma vidare.

    Vi jobbar hårt på vår relation, samtal, kurser, resor och små experiment, tex testade vi att ha sex varje dag förra månaden. Denna månaden skall vi kyssas länge varje dag osv..

    Jag tror att om otroheten verkligen skall kunna bidra till något bättre så krävs det mycket kraft och energi för att faktiskt göra den förändringen?


    Hej alla, trådstartaren här igen - jag vill titta till er ibland,

    Tycker ni är starka och vill bara säga att nu efter tre år förstår jag att det är en lång men väldigt utvecklande resa som startar för var och en som utsatts för den här typen av svek i ett förhållande.

    Det kommer som du säger att vara dippar och toppar men det viktigaste är att hela tiden veta att inget val man gör, d v s lämna eller stanna, är fel. Du gör helt rätt att stanna länge och utvärdera, fråga dig själv "hur illa är det?"  eller "det känns bra, klarar vi det hela vägen?" ""kommer jag att kunna lägga det bakom mig eller vara bitter och misstänksam hela livet". Det finns ingen enkel väg, men hjärtat leder en rätt om man lyssnar. Har man barn är beslutet tufft, eftersom det får konsekvenser för dem, men inget är fel väg efter otrohet. Inte om man gjort valet med eftertänksamhet. 

    Det är ingen som säger att någon av er ska förlåta sveket, varför det? Det handlar istället om att försonas med fakta och acceptera det, även om det smärtar hårt i själen. Först då kan man lägga saker bakom sig och gå vidare. 

    Och faktiskt, man får tänka hemska tankar, hur hemska som helst (skillnad mellan tanke och handling..) och göra vad man tycker krävs för att livet ska fungera och vardagen fungera med allt som måste fungera. Ingen dömer er, det är inte ni som gick bakom ryggen. Det är ett val man gör som otrogen man/kvinna - och det handlar om vuxna människor med ett eget ansvar för vilka konsekvenser deras handlingar får för andra. 

    All styrka till er, och låt hjärtat vägleda. Bara ni vet det rätt svaret.

    Kram//TS 
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Stupido_All-In) skrev 2014-07-02 15:18:35 följande:

    Är i en relation med min partner (hustru) sedan 26 år .. gifta i snart tre år. Allt var normalt de första 25 åren, men sedan som en blixt från klarblå himmel inledde hon en relation med en jobbarkompis. Den har pågått till och ifrån under 8 månader nu, senast de låg var en månad sedan idag. Detta trots att jag upptäckte det redan några dagar efter att de låg med varandra första gången. De hade naturligtvis chattat och flörtat under en period dessförinnan men detta lyckades de med under min radar.

    Har skrivit om allt detta tidigare i en del andra trådar så jag orkar inte dra hela förloppet ännu en gång, och faktum är att jag måste nästan gå in och läsa i de gamla trådarna för att minnas alla vidriga detaljer. En genomgående röd tråd under dessa 8 månader har varit det konstanta ljugandet och mörkandet av detaljer.

    Det senaste avslöjandet skedde för bara någon vecka sedan då jag gick på vår mobiloperatörs hemsida för att kolla samtals- och smshistorik och såg att det låg hundratals sms till hennes jobbarkompis. På datum som låg långt efter hon har svurit på att hon brutit all kontakt med honom.

    Som ett exempel så hörde jag en natt (3:40 am) att hennes mobil tog emot ett SMS, magkänslan sparkade igång direkt men jag kunde inte med att sträcka mig efter den och kolla vem det var ifrån. På morgonen lät jag det gå en stund för att se om hon sa något om messet men inget hände så jag sa att jag hade hört att hon fått SMS mitt i natten, och undrade vem det var ifrån så dags?

    Hon svarade att det var vår dotter som hade skickat det (hon sov hos en kompis denna natt). Det tyckte jag naturligtvis var underligt så jag fortsatte att fråga vad hon ville och varför hon skickat så sent etc etc tills min fru till sist erkände att det var från "honom".
    - Jaha, vad ville han då?
    - Han ville bara veta hur det var.
    - Jaså, vad svarade du då?
    - Nej ingenting jag bara ignorerade det, jag vill inte ha med honom att göra längre, det vet du.
    - Ok, men varför ljög du och sa att det var från dottern då?
    - Nej jag vill inte att han ska störa vår relation igen nu när den blivit så bra.

    Jag förklarade återigen att om vår relation skulle ha någon chans så var hundra procent ärlighet inte bara ett krav utan en förutsättning. Jo hon förstod detta men men men bla bla bla. Ok jag lät det vara med detta men nu när jag satt och kollade SMS-historiken så hade hon på morgonen efter detta meddelande skickat 20 (!) SMS till honom. Inte riktigt min definition av att "ignorera".

    Detta ledde till att jag ville ha en konfrontation med henne om detta och vi gick en promenad (bara för att försöka förhindra min frus standardreaktion så fort det hettat till nämligen att hellre fly än illa fäkta). Reaktionen blev ändå densamma, hon ville avsluta och nu skulle hon leva som singel och så vidare (hört det alldeles för många ggr nu). Denna gång var jag inte lika direkt undfallande utan höll med att nu var förmodligen gränsen nådd och vi fick nog faktiskt lov att skiljas. En tråkig komplikation var att min fru skulle opereras dagen efter på annan ort så jag sa att ok, jag skjutsar dig dit det har ju lovat men sen får du klara dig själv. Jag tar barnen och åker till vår hemstad en vecka för att fundera på vad jag ska göra och vart jag ska vägen. Först sa hon tjurskalligt att jag behövde minsann inte skjutsa henne hon skulle ta sin bil dit. Som vanligt utan att tänka efter, eftersom det var en ryggoperation så fanns det inte en chans i helvetet att hon skulle kunna köra bilen tillbaka sen. När jag förklarade att det var bara extra osmart att köra dit en bil som hon sen inte skulle kunna få hem och hon hann tänka efter en stund så bleknade hon lite och föreslog att vi kanske skulle tänka igenom detta tillsammans en vecka först. Jag sa nej, eftersom jag inte vill bli lurad längre och jag vill framförallt inte bli utnyttjad av henne bara för att hon inte kunde, rent praktiskt, klara sig själv under 2-3 månader framöver. För att sedan när hon hade läkt bli dumpad när jag fyllt mitt syfte.

    Tyvärr hade jag heller inte hunnit tänka igenom allt det praktiska och när jag väl började göra det insåg jag att jag skulle bli tvungen att vara hemma minst en dag till för att sedan kunna åka med ena barnet, det andra hade förpliktelser som denne inte kunde komma ur. Så jag föreslog att jag kunde skjutsa hem henne dagen efter operationen och sen fick hon klara sig hemma med ena barnet som hjälp. 

    Den här gången sa jag också att nu måste vi berätta för barnen, de visste att vi hade haft det trassligt utan att känna till alla detaljer, men denna gång sa jag som det var, mamma har hittat någon annan (berättade även vem det var, jag såg förvåningen och avskyn i deras ansikten). Nu vill hon skiljas och jag kommer åka hem en vecka och vill att du (ena barnet) följer med och att du (andra barnet) stannar med mamma eftersom du måste vara hemma pga dina förpliktelser. Det gräts på många håll i huset den natten och på morgon hoppade jag, yngsta barnet och hustrun i bilen för att skjutsa henne till hennes operation. Det gräts en del i bilen på vägen dit och även på vägen hem. Ännu en lång natt med mycket gråt genomleds och sedan åkte jag ensam upp dagen efter och hämtade hustrun. Hemresan varade 1,5 timme så vi hann prata en hel del och min hustru hade nu ångrat sig och ville försöka igen.

    Problemet för mig var att jag har hört henne säga allt detta tidigare och sedan har hon redan dagen eller dagarna efter vi "återförenats" tagit kontakt med honom igen. Även under den perioden som vi båda tyckte hade funkat så bra som varade en 5-6 veckor innan nästa gnissel i maskineriet så hade hon ständigt kontakt med honom. En dag hade hon skickat över 60 SMS till honom (varav 40 drygt under arbetstid, mig blir hon förbannad på efter 5-6 SMS eftersom hon har ett sånt stressigt arbete och hinner minsann inte stå och leka med telefonen hela dagarna). Denna dag hade de dessutom legat med varandra direkt efter jobbet innan hon åkte hem. Väl hemma så skickade hon alltså ytterligare 20 sms och några bilder (vill inte ens veta vilka delar av kroppen det var den här gången).

    Nu kommer vi till det värsta ... och det är att jag älskar henne ÄNDÅ så jäkla mycket att jag är villig att försöka ännu en gång TROTS allt som har hänt. Skillnaden den här gången är att, förutom att jag spärrat ännu en kontaktväg - fortsätter hon SMS:a trots att hon vet att jag ser det så finns det ju iaf inget hopp, så är det hennes sjukskrivning på tre månader som för första gången slår in lite dagsljus mellan de två.

    Jag har redan pekat på hur många detaljer och omständigheter som helst för henne som bevisar att han inte är ett dugg intresserad av henne egentligen, han är bara intresserad av vad hon kan göra för honom. Han har ALDRIG erbjudit sig att hjälpa henne med något alls övht, sexet de har haft har varit extremt kort och bara gått ut på att han ska komma, hon har inte ens tagit av sig på överkroppen utan bara byxor och trosor av. Sedan har hon tjänstgjort oralt på honom, han har aldrig ens erbjudit. Innan de ens hade legat första gången frågade han henne om det var ok att han tog med sig några kompisar som också fick ligga. Kärleken är blind säger de, men att den också är döv och dum i huvudet är det ingen som sagt.

    För att vara 40 år är han dessutom extremt omogen, mamma kommer och tvättar, städar och byter gardiner åt honom, ingen bil, pysslar lite med sport, tränar och är ute o super på helgerna. Han ville dock inte gå ut med min fru. Han har dessutom sagt till henne att om det kom ut på deras gemensamma arbetsplats att de hade legat "skulle han säga upp sig DIREKT" .. låter som han är väldigt stolt över att ha legat med henne.

    Kan någon förklara hur man kan vara attraherad av en sådan "man", som dessutom inte verkar ha några moraliska skrupler att skryta med direkt?


    Visst, min fru låter som hon har skådat ljuset nu och allt känns "jättebra" .. i hemlighet tvivlar jag dock. Jag har hört allt förut, tidigare har det bara varit varmluft över hennes läppar, orden har inte haft någon substans, jag vill och hoppas att det är annorlunda nu och hon verkar ärlig (återigen). Så jag kommer köra in absurdum tills motsatsen bevisats även om det sundaste kanske hade varit att ge upp. För om jag till sist får rätt och vi går vidare tillsammans från allt detta skit som varit så kommer jag vara en lycklig man. Oddsen är väl inte riktigt till min favör men jag har inte så mycket mer att förlora nu så jag kör en all-in.


    Hej,

    (Trådstartaren) Jag har några svar till dig som kanske kan få dig att känna lite bättre eller få någon form av klarhet. Först av allt så känner jag med dig väldigt mycket, jag vet vilken olidlig plåga du går igenom, allt vad ångest, kränkning och osäkerhet heter. Jag har varit var du är och kommit en lång bit på väg, så långt att jag insett och fått med mig en del klokheter.

    Du har viktiga val här för din egen skull (och barnens) och egentligen tror jag du vet vad som är det bästa (det här är(?) ingen pålitlig person som du kommer att kunna leva sida vid sida med i lycka). Hon har uppenbarligen "öppnat en dörr" och kan inte stänga den. Jag gissar att hon upptäckte att det gav henne en härlig bekräftelse, spelade förmodligen ingen roll om han var en "skitstövel" bara han kunde ge just det. Kanske hade han "attribut" grejer och skräp som han stoltserade med och lyckades få henne att tro att "detta kommer med i paketet, så stanna för detta är du värd etc. Du kommer att få vara del av det, typ. Det var nämligen så mitt ex fixade och donade. Jobbade upp en häftig "personlig marknadsföring" på bara några år, med just sådant man lätt kan gissa sig till att bekräftelsesökande (vissa söker bekräftelse heeeela livet från att de är små, har inget med dig och ert äktenskap att göra i det fallet). Och visst fick han napp, många trasiga själar kom i hans väg och ville ha del av det han "byggt" tillfälligt, lite ny klädstil, fanatisk träning, en extra bil och gud vet vad. Hur han betedde sig i övrigt verkade inte spela roll.

    Vilket val du än gör (jag tyckte också väldigt mycket om vissa sidor hos mitt ex, men efter uppbrott, så kommer läkning, tiden och förnuftet gör att man fogas samman till en helhet till slut), så blir det rätt om du följer din instinktiva känsla, hjärtat. Tråden skapade jag när jag var i din situation, jag ville så gärna ha kvar allt jag tyckte om - om du stannar och det känns ok - så är det också rätt.

    Kram och goodnight//TS
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Kämpa) skrev 2015-08-21 23:27:49 följande:

    Det har gått så kort tid för dig sedan du fick veta så inget konstigt att du må dåligt. Snart två år sedan jag fick veta att min sambo bedragit mig under några månader tills jag tvingade honom att erkänna. All otrohet är hemsk men jag har alltid önskat att han "bara" varit otrogen på fyllan med ett one night stand tror det hade varit lättare att gå vidare efter. Nu var det med en kollega som blev kär i honom och lämnade sin man för min sambo. De jobbar fortfarande på samma arbetsplats men ses inte så jätte ofta. min sambo var aldrig kär i henne utan ville bara ha lite spänning och bekräftelse. 
     
    Klart det blir lättare med tiden men tufft har det varit och är. Den där första intensiva smärtan man bär med sig och alla tankar om dem blir så klart svagare med tiden men finns ännu kvar för mig. blev bättre när man hade avklarat första året med alla årsdagar som det datumet började allt, då hade de sex, då erkände han allt osv. Men än idag kan svartsjukan och smärtan bara slå till helt plötsligt utan förvarning och vissa dagar kan jag tänka på hon den andra utan att bry mig, så upp och ner går det.

    Det jag tycker är jobbigt är att min sambo inte varit så glad i att prata om det när jag vill och det har gjort att jag har svårt att komma vidare. Så prata och älta i början det behövs för att komma vidare.
    Även fast jag helst av allt önskar att det inte har hänt så har det fört med sig lite positivt i allt elände. Vi har verkligen blivit säkra på att vi passar väldigt bra ihop och vill leva ihop hela livet. Sambon förstår nu vilken underbar tjej jag är och att han inte kan få det bättreFlört Vi uppskattar varandra mer och är mer rädda om varandra nu när man har insett att allt inte är för evigt.
    Efter att ha blivit sviken så brutalt av min sambo som är min bästa vän och den jag litade mest på i hela världen har jag insett att jag är en väldigt stark person. Jag klarar av att fortsätta leva med honom och gå vidare. Det enklaste hade ju varit att lämna så man slapp se personen som sårat  mig så djupt. Är tryggare i mig själv  och inser att jag klarar av väldigt mycket och är en kämpe. Vi har inte gått i någon par terapi eller berättat för någon vad som hänt. Idag är jag så tacksam att jag orkade hålla tyst och slapp alla andra människors råd och åsikter om vad jag/vi skulle göra. Vi är ett väldigt starkt team som tagit oss igenom den värsta krisen tillsammans när många hade gett upp. Det har varit många dagar och sömnlösa nätter med gräl och tårar men det senaste halvåret har det blivit lugnare. Så låt det ta sin tid skrik, gråt och tillåt dig må dåligt stäng inte in det.

    Lycka till!


    Hej vänner,

    hälsar på här och tittar till er med djup medkänsla. Jag startade denna tråd för länge sedan, då var jag inställd på att fortsätta. Det blev annorlunda, och det blev bra det med. Ge inte upp bara, det är enormt tuffa förtvivlade känslor att gå igenom men jag kan lova - att bara ni orkar med den tid det tar att bearbeta t ex viktiga saker som sveket, förlusten av tight "tvåsamhet", sorg och tomhet så kommer ni att läka. Det tuffa är att det tar tid att få distans. Ta inga förhastade beslut.

    Jag upplevde en "resa" och tro mig, den var både helande och full av värdefulla insikter. I dag fyra år senare, så ser jag saker för vad det var på ett sundare, ärligare sätt. Visst kan jag känna sorg, men det drar inte ner mig. När det är som värst tänk på detta slitna ordspråk: "lotusblommor växer i djup dy, ju djupare dy, desto vackrare blomma". Hjärta

    Styrka och hjärtlig värme till er, jag vet innerligt - vad detta handlar om.

    Kram//TS
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Älskarinna) skrev 2015-11-02 20:57:26 följande:

    Jag har ett 6 år långt förhållande med en gift man.

    Jag vill bara tala om för er som kontrollerar era män, dom är smartare än så. Två mobiler, flera mailkonton, radera historik, hemlig fb, osv.

    Vill någon vara otrogen så kommer han att vara det. Och det är något ni accepterar som tar tillbaka en otrogen man. Min har kommit undan varje gång hon kommit på oss.

    Tänk på om det är värt det...


    Det kan vara just så, motståndet och ångesten i att inte vilja se vad som kanske händer, ställer till det. Man vill så gärna lita på. Det är det som gör så vansinnigt ont för de som utsätts. Jag tror det är väldigt svårt att inse första gången man utsätts, andra gången så kan man i a f en del tecken t ex de du nämner ovan ....
Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann