• bonaqua2012

    Starta eget bidrag ( AMS) idioter, något annan möjlighet?

    Är på väg att starta eget,
    Varit kontakt med Arbetsförmedlingen.
    Har inte jobbat något innan, så deras bidrag är 223 kr innan skatt om dagen!

    På deras sida står det fina ord som : Starta eget-bidraget syftar till att hjälpa den som är arbetslös men som har förutsättningar och potential att starta en egen verksamhet. Lägga ner all sin tid på att få företaget att växa.

    Min fråga till detta blir!

    Hur i fasen skall en person på 223 kr kunna lägga ner all sin tid på detta då man har utgifter som boende, telefon, mat, el, etc?

    223 kr gånger 20 arbetsdagar i månaden = 4460- skatt, så man hamnar på strax över 3100 kr !?!?!?

    Så med dessa 3100 kr skall man kunna leva och tillbringa all sin tid till arbete? Blir bara så förbannad.

    Detta är ju inte vem som helst som kan söka! för en affärsplan måste lämnas in, godkännas av någon jurist etc, så massa arbete för ingenting!

    Eller ja, vem som helst kan söka, men väääääldigt få blir godkända, så jag menar, om man nu har en bra affärside, och få detta godkännande, känns ju bara förjävligt att få dessa små pengar som man kan max få i 6 månader. Inget jag kan spendera hela min tid till företaget.

    Har blivit godkänd samt fick professionell hjälp med affärsplanen etc.

    Jag klarar inte mig på detta!

    Varit kontakt med Almi, de kan bara erbjuda lån mot hög ränta!

    Banken kan jag inte gå då jag har inga säkerheter eller jobb innan som de kan ta som garanti.

    Jag har ett bra koncept, annars hade jag aldrig blivit godkänt från arbetsförmedlingen. De som gått samma väg vet hur stränga och petiga de är på AMS för att få bidrag.

    Men jag måste verkligen få mer för att klara mig, Behöver iallafall minst 8-10.000 kr för att verkligen allt skall gå runt.

    Och då har jag inte ens räknat med utgifter för företaget.

    Tips från er som gått samma väg utan pengar någonstans, har ingen jobb, inget hus eller något att belåna på eller låna ifrån Men ändå att lyckas starta eget, plus att du inte bor hemma och lever på andra!

    All hjälp är jag tacksam för.

  • Svar på tråden Starta eget bidrag ( AMS) idioter, något annan möjlighet?
  • Bolaget

    1 Lånar på banken gör du ju med din affärsplan så tror banken på iden så får du lån med företaget som "säkerhet". 

    2 Startaeget bidraget är något som ger dig möjlighet att behålla din a-kassa under de första 6 månaderna du har företaget. I normalfallet så ryker din a-kassa direkt du reggat företaget oavsett om du får in några pengar eller ej men här får du lov att starta med bibehållen bidragsrätt.

    3 223 kronor om dagen är exakt 223 kr mer än om du inte får något alls. Har du inte jobbat innan och inte har någon rätt till a-kassa så skulle ju inkomsten utan bidraget vara 0 kr.

    4 Tanken med att starta ska väl vara att du ska tjäna pengar i företaget eller? alltså kommer du väl rätt fort att få in mer pengar än de 223 du talar om i bidraget 

  • ForReal

    Men hur trodde du det gick till då för alla andra som startat utan bidrag, dvs. nästan alla som startar eget? Det är väl inte AF som ska se till att du klarar dig under företagsstarten, det är du! Fan vad glad jag hade varit om jag hade fått bidraget när jag startade.


     


    De flesta företagare använder egna sparade pengar eller lånar från bank etc. för att starta, de flesta får inte starta eget-bidrag som du vet. Så du har ju dessa möjligheter. Jag använde egna pengar.


     


    Vet inte riktigt vad du vill ha för råd, då det känns som att du nog bör veta detta om du kommit så långt som att du fått godkänt Starta eget-bidrag.

  • ViVäntarLois

    Jag ser inte riktigt problemet. När jag startade mitt företag var jag för ung för att få starta eget-bidraget och även om jag varit berättigad så hade jag nog kommit på det för sent, min tanke var ju att företaget i sig skulle vara vinstdrivande och inte att ams skulle finansiera verksamheten. 

    Men som svar på frågan hur jag gjorde när jag startade företaget från noll: Jag levde väldigt snålt och jag tog allt extraarbete jag kunde hitta i väntan på att företaget var tillräckligt bärande.

    Det är ju inte precis som att du skulle få bättre förutsättningar om du avstod från att starta eget? Då skulle du fortfarande vara utan jobb, utan möjlighet att låna och tvungen att överleva på lägsta nivån av a-kassa.


  • bonaqua2012

    Ok ni alla som svarat! På AMS hemsida står det klart och tydligt fast med andra ord. Få bidrag och lägg 100% tid på ditt företag. Med andra ord kan man inte det om man får deras bidrag. Inte lätt att få bidrag från dem, men jag blev "godkänd". Men hela min mening är att det är extremt löjligt hur de lägger upp det att hjälpa en starta företag och gr em bidrag som är för 1 månads mat. Ja ok, om man bott hemma så funkar det väl. Klart företag skall gr vinst, men märker att många tror att man startar ett företag så det ger vinst första dagen. Sen beror det på vad man startar, stor skillnad att starta företag som köp och säljare på tradera eller blocken än att starta upp ett nytt varumärke. Men ja, det är som en bild jag såg för ett tag sedan. Frugan säger till gubben som sitter framför datorn, det är mat! Gubben svarar, jag är upptagen, någon har fel på internet! Men tack för svaren experterna ;)

  • Looloo97

    Känns som att du behöver bli lite ödmjukare i din inställning till att vara företagare, det är hårt jobb många timmar som gäller. När du är företagare har du lämnat tryggheten med fast inkomst och sjukersättning och semesterlön, lagstadgad arbetstid med lunchraster och fikaraster och tjänsteförmåner Flört

    Att arbetsförmedlingen erbjuder bidrag är ju enbart en "starthjälp" för att ha en skyddad grundplåt, hur stor den inkomsten blir beror ju på om du är berättigad till A-kassa eller inte. Med beviljat starta-eget-bidrag kan du i lugn och ro ägna dig åt ditt nya företag utan att bli jagad med blåslampa för att söka en massa jobb på andra sidan Sverige bara för att du är arbetslös.

    Sedan krävs det ofta att man har en förstående sambo som får stå för det mesta ekonomiska under uppstarten av ett företag, det är extremt ovanligt att det rullar in pengar från första dagen, det måste man ju vara medveten om annars ska man nog tänka om... 

  • rusarn

    Tror man på sin idé tycker jag man ska satsa på den. Innan man går fullt ut och belånar sig så är mitt tips att vända sig till sådana som jobbar med att utvärdera affärsidéer, som tex Framtidén i Skövde. Länken till deras hemsida kommer här: framtiden.gsp.se/ Jag lovar, har ni en affärsidé som håller är de på Framtidén intresserade av att få den att fungera.

  • Rådgivare

    Du väljer att söka job och vara anställd eller starta eget och vara självständig. Det är jo ditt val. Om du behöver mera pengar per månad men ändå vill starta eget måste du hitta en investerare som tror på din affärsidé och investera startkapitalet. I startkapitalet kan du räkna en lön till dig själv. Starta eget = Hård job i först fem år = Rolig,

Svar på tråden Starta eget bidrag ( AMS) idioter, något annan möjlighet?