Inlägg från: Anonym (Änglamamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Änglamamma)

    Vår son dog och svärmor kräver all fokus

    Vår efterlängtad son dog 2,5 vecka sedan pga för tidig födsel och jag hamnade på intensiven pga komplikationer. Under två dygn visste man inte om jag skulle överleva eller ej. Låg på sjukhus 1 vecka och igår begravde vi vår son. Detta är det värsta jag har varit med om i hela mitt liv!!! Så snart jag flyttades från intensiven till vanlig avdelning ville svärmor tala med mig på tel. Hon talar om för mig att vår son dog för "ibland passar ett par inte ihop och kan inte få barn". Hon berättar om min mans släkting som fick sent missfall för han och hans fru "inte passade ihop", men "sen skilde han sig från henne och fick 4 nya barn med hans nya fru". Snacka om att gnida salt i såren på en bruten människa! För att göra en lång historia kort, så är detta svärmor i ett nötskal. I grund och botten tror jag att hon är en god person men som säger sjukt störande och sårande saker. Min man har varit en klippa men han mår själv dåligt för han har också förlorat vår son, höll på mista mig OCH hans pappa dog 4 vecks sen. Nu när svärmor är nybliven änka kräver hon 110% uppmärksamhet från alla runt henne. Hon verkar inte ta in vilken livskris vi själva har för nu är det hennes behov som gäller och min man skall ta hand allt som rör svärmor. Till saken hör att min man vill vara sin mor till lags i nästan allt. Dessutom har han sorg för sin pappa och vill kompensera genom att möta alla svärmors behov. Nu till problemet, jag mår skit pga min son har dött, jag har dödsångest pga det jag var med om fysiskt och min kropp är rätt trasig efter förlossning och operation....och jag orkar inte med att umgås med svärmor. Hon är för jobbig för mig att tåla just nu. Min man vill istället att hon skall umgås med oss varje/varannan dag. Jag pallar inte men detta verkar tillhöra min mans sorg arbete och han fattar bara inte vad mitt problem är. Hur skall jag stötta honom i hans sorg när jag inte orkar vara runt hans mamma och jag själv har en livskris?

  • Svar på tråden Vår son dog och svärmor kräver all fokus
  • Anonym (Änglamamma)

    Tack. Vi går hos kuratorn från sjukhuset som är jätte bra men än så länge har dessa samtal rört sig om min trauma och vår sons bortgång. Min man vet EXAKT vad jag känner men han kan inte acceptera mina känslor. Vi har bråkat om hans mamma i åratal och aldrig kommit vidare i frågan. Han hänvisar till att han alltid välkomnar min familj och då bör jag göra detsamma för hans familj ( min familj bor i en annan del av landet som vi träffar mycket sällan och de säger inte elaka saker). Nu vill han att svärmor, svägerskan och hela hennes familj skall komma hit på lördag. Han säger att detta är mycket viktigt för honom och om jag inte orkar kan jag lägga mig i sovrummet. Jag vill inte behöva låsa in mig i sovrummet bara för de skall komma och jag är inte i fysisk form att åka iväg. Till slut skrek jag åt honom att jag har precis begravt vårt barn och inte pallar med hans tjat...han svarade inte men jag tror inte det är färdigt tjatat. Dessutom ger han mig skuld om jag inte kan ställa upp för honom....

  • Anonym (Änglamamma)

    Tack för era svar. Vi skall till svärmor redan på söndag (jag med) därför tycker maken det är viktigt att de kommer hem till oss på lördagen. Han säger att pga mig får hans familj inte komma hem till oss så ofta som han vill och han mår dåligt av detta. De var hos oss förrigår senast och då var svärmor tvungen att klaga om att vi inte har plockat ut trägårdsmöblerna....nä, vi har haft annat att för oss. Jag orkar inte med klagande från henne och mannen vill bestämt träffas hos oss. Han vill dessutom visa dem graven och jag vill inte åka dit med dem ännu. Vet att hon kommer antagligen klaga som vanligt och jag är för känslig att se graven med henne i närheten.

  • Anonym (Änglamamma)

    Nu har vi varit vid graven och tänt gravljusen så vår ängel slipper ligga i mörkret, åh så tungt! Vår tunga sorg blir värre för vi pratar bara inte med varandra pga tjatet om lördagen. Jag sa till min man att säga till hans mamma om hennes kommentar till mig men hon vägrade fatta. Sen när jag träffade henne ville hon förklara för mig att jag inte borde ta illa vid mig för hon pratade om ett annat par. Hon vägrade fatta helt enkelt. På måndag åker jag "hem igen" till min hemstad och är borta hela veckan. Min man ansluter på midsommarafton och han har redan använt det som skuld till varför de skall komma hit på lör, för vi kommer träffa min familj på midsommar....åh så tröttsamt.

  • Anonym (Änglamamma)
    msmalin skrev 2012-06-14 21:40:30 följande:
    Hej ts. Vill beklaga din sorg. Och förstår dig till fullo. Förlorade själv min dotter för tre veckor sen. ( nu har min man dock inte förlorat ytterligare en familjemedlem). Men jag förstår att man inte orkar med folk och speciellt inte prata om deras problem och sorg. Jag orkar bara med min och barnens sorg. Samt möta min man i hans sorg. Jag orkar inte med visa personer just nu. Kanske inte deras fel men jag orkar bara inte. Och man ska inte tvingas att orka. Ta ett snack med din man han MÅSTE låta dig få sörja på ditt vis på samma sätt som du låter honom sörja på sitt vilket innebär att har han behov av sin mamma får han ta det hos henne. Massor med kramar. Du får gärna inboxa mig om du vill prata mer. Kram

    Tack. Jag beklagar din sorg med. Inboxar gärna, men just ikväll är hjärncellerna slut, kanske imorgon. Kram
  • Anonym (Änglamamma)
    Anonym skrev 2012-06-14 21:36:52 följande:
    Jag kan inte ens tänka mig vad du går igenom just nu Det här kanske låter hemskt men ibland kan man inte hjälpa andra samtidigt som man läker sig själv. Det du behöver och det din man behöver går inte ihop just nu. Kanske ska ni dela på er ett par veckor så att ni får komma ur den värsta krisreaktionen och kan prata bättre med varandra. Finns det någon i din familj som du kan söka stöd hos?

    Men då känner jag mig (och skulle säkert bli kallad det också) som värsta svikaren mot min man som också lider.....
  • Anonym (Änglamamma)

    Tack för alla svar....hör och häpna nu....MIN MAN FÖLJER DENNA TRÅD! Han tyckte att jag spenderade väldigt mycket tid på FL och bestämde sig för att se vad jag höll på med. Sen fick jag en rejäl utskällning för jag "vecklade ut mitt privatliv" på nätet (trots att jag är anonym) och för jag såg saker bara från mitt egna perspektiv och saknade förståelse för andra människors. Jag kan stå för varje ord jag har skrivit här och har sagt samma saker till min make tidigare, så.....ÄLSKLING DU FÅR GÄRNA FORTSÄTTA LÄSA OM DU VILL!

  • Anonym (Änglamamma)

    För övrigt så har jag inte lust att driva en konflikt med svärmor. Hon är gammal och varje gång jag svara tillbaka verkar/låtsats hon inte höra. I praktiken blir det då omöjligt att gapa och upprepa sina vassa svar tillbaka till henne.....man hör det man vill uppenbarligen. Hon har en historik av att komma undan med elaka/onödiga/klumpiga kommentarer eftersom ingen säger ifrån. Min mans vanligaste ursäkt är att hon är gammal och menar inget illa. Vi fick i alla fall inte besök igår eller idag....istället fick vi en massa bråk oss imellan. Dom bråken hade jag gärna sluppit nu när allt redan känns så svårt. Imorgon skall vi åka till svärmor som lovat. Jag hade gärna sluppit för flera anledningar....men vad gör man inte för att försöka stötta sin make.....??

Svar på tråden Vår son dog och svärmor kräver all fokus