• Kleva

    Sömnsvårigheter 11-åring

    Hej
    Vad gör jag med en 11-åring som inte vill sova själv utan gör allt i sin väg för att få sova inne hos oss föräldrar......
    Hur ska jag hjälpa mitt barn att somna själv och att sova själv en hel natt??? 

  • Svar på tråden Sömnsvårigheter 11-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Först och främst måste ni som föräldrar vara helt övertygade om att 11-åringen mår bäst av att sova i sin egen säng hela nätterna.
    Att det dessutom vare sig är bekvämt eller trevligt att ha en så stor person i sängen är också ett viktigt argument.
    Det ni hittills gjort är ju också att ni låtit er 11-åring förhindra en normal sexuell gemenskap mellan er två. Detta är definitivt inte bra för 11-åringen. Hur det är för er bör ni kanske ta en diskussion om tillsammans.
    När ni väl bestämt er återstår att tillsammans med 11-åringen ordna det egna rummet på ett bra sätt. Ha bestämda regler om tid för sänggående och ritualer däromkring.
    Ta också en diskussion om vad barnet ska göra om det vaknar på natten. Föröka somna om, tända lampan en stund, gå på toaletten, läsa en bok och sen sova igen.
    11-åringar klarar detta alldeles utmärkt. Att däremot hålla kvar ett mönster från småbarnstiden är att borga för dålig sömn för alla parter och en hämmad självständighetsutveckling för barnet.
    Om det är svårt att bryta mönstret så börja på semestern. Låt barnet sova över hos någon släkting eller kompis och håll fast vid ert beslut.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Sömnsvårigheter 11-åring