• Anonym (Hur agera?)

    Hur ska jag agera i fråga om bonusbarnet?

    Sambon har ett barn som är 2 år gammal. Vi har umgänge var 6 helg vilket nyligen har kommit igång. Mamman anmälde pappan för våldsamhet mot barnet vilket inte är sant, däremot har sambon uttryckt en rädsla för att han kanske kan bli det iom att hans egen pappa var det.
    Sambon äter antideppmedicin mot ångest och har överlag svårt att ta ansvar och beslut i större frågor. Delvis pga läggning kanske men också för att han levt i ett misshandelsförhållande före mig och exet som han har barn med. Exet var inte heller speciellt snäll och barnet var inte önskat av honom då han aldrig velat ha barn. Men nu är det som det är med det, barnet är här och vi måste göra det bästa möjilga av situationen.

    Mitt problem är att barnet gråter förtvivlat när vi ska lämna men aldrig när vi hämtar. Mot mig är barnet gullig och gosig tills vi träffar mamman, då 'finns' jag inte längre vilket inte bekommer mig, mamma är alltid mamma och mamman gillar mig, men är rädd för att jag ska vara bättre än hon vilket jag givetvis inte är, men nu när han gråter så förtvivlat så undrar jag om detta umgänge är det bästa.

    Relationen mellan mamman och pappan kan som bäst beskrivas som vapenstillestånd. Mamman har ingen koll på ekonomin och ringer i stort sett varje månad (på 9 månader är det endast en månad hon inte har ringt) och vill ha pengar för hon har inte pengar till mat, blöjor etc etc men vi HAR inga pengar att avvara hur som helst. Här har vi allt barnet behöver utom vinterkläder och skor (inte heller sommarskor eller regnkläder)
    Men mamman lägger sina pengar på helt galna saker och hon har nu fått stöd i sitt föräldraskap via soc. Jag hoppas de hjälper henne även att se att barnets behov måste gå före henens behov av saker. Hon får underhåll via försäkringskassan.

    Varannan helg är i nuläget inte möjligt.

    Hur ska jag agera när barnet gråter så förtvivlat? I dagsläget gör jag inget alls utan säger bara hej då med glad röst och går. Vi pratar så mycket det går med barnet om att nu ska vi åka till mamma på ett glatt sätt osv men han reagerar överhuvudtaget inte när man pratar om mamma.

    Jag vill inte trampa någon på tårna, men helt ärligt så struntar jag i mamman och pappans känslor i detta, jag vill att barnet ska må bra.

  • Svar på tråden Hur ska jag agera i fråga om bonusbarnet?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är nästan alltid en svår situation med små barn som ska bo på olika ställen och byta vuxenrelationer fram och tillbaka. Men eftersom barn behöver ganska många år på sig för att knyta an och skapa självständighet så kan man säga att barn som bor på flera ställen får mer träning i denna utvecklingsprocess. Det gäller då att man underlättar så mycket som möjligt för dem.
    Det man kan göra är det man gör när man har barnet hos sig. Det är nästan alltid omöjligt att påverka tiden barnet är hos den andra parten. Även om man har synpunkter på hur den andre gör så har man inte så mycket påverkansmöjligheter. Det man kan göra är att göra en anmälan till socialtjänsten om man är orolig för att barnet far illa. Men det låter som om mamman i ert fall redan har stöd och kontakter för sig och sin ekonomi och kanske för barnet.
    Att 2-åringen gråter när ni lämnar är bara barnets uttryck för att det är jobbigt med byten. Det är ofta betingat av stunden och jag förmodar att det går över så fort överlämnandet är klart.
    Jag tycker att det låter som om du hanterar det på bästa sätt. Gör överlämnandet så konfliktfritt som möjligt så blir det bäst för barnet.
    Barn i den här åldern tänker inte i framtid eller gången tid. De reagerar här och nu. Därför reagerar det inte heller så mycket när ni berättar vad som ska ske. Det kommer senare i utvecklingen .
    Så mitt tips är att du fortsätter att tillsammans med din sambo ta hand om barnet så bra ni någonsin kan när det är hos er. Då gör ni en god insats. Helt kan du nog inte strunta i pappas känslor för barnet, för han är väl trots allt med och tar hand om det. Prata i stället mycket med honom också om hur du tänker och vad du tycker är bra så kanske ni kan genomföra det tillsammans.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Hur agera?)

    Tack för svaret.

    Ja, pappan tar hand om barnet till viss del..  Om inte jag hade funnits hade han enbart haft dagumgänge dock.

    Mamman har, vad det verkar, inte upplyst soc om sin ekonomiska situation, hon fortsätter att vilja ha mer pengar och senast i raden är att vi ska betala barntillsyn åt henne när hon vill jobba/festa och dagis inte är öppet. Pga avståndet är det inte bara att hämta barnet när dessa situationer uppstår med kort varsel.

    Men, vi får kämpa på, tack igen för svaret.

Svar på tråden Hur ska jag agera i fråga om bonusbarnet?