• asteri

    Fler utlandsföräldrar? Snacktråd

    Halloj.
    Jag letar fler utlandsföräldrar och blivande utlandsföräldrar för att snacka lite om ditten och datten.  Jag har själv bott i Grekland sedan 9 år tillbaka, har en son på snart tio månader och väntar en till son i oktober. Vore skoj att ha en diskussionstråd om allt möjligt. Vi hörsSolig

  • Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd
  • YokohamaNr2

    Hej hej
    Jag bor i London med min Brittiska man och två söner på 5 och 3 år, har bott här i nästan 15 år och trivs bra. Hur är det i Grekland nu?, det är ju massa på nyheterna men jag känner ingen 'normal' person som kan berätta hur det är till vardags!

    Fotbollsyra här såklart, England vann mot Ukraina så det bli Italien nästa. Har en fotbollstokig make så blir inte mycket annat på TV just nu. Där vi bor bor det mycket greker så man ser många bilar med Grekiska flaggor

  • asteri

    Hej!
    Kul att någon skriver. Här är det också fotbollsyra, men vi får se hur länge det varar, just nu ligger Grekland under med 3-1 mot Tyskland...
    Livet här till vardags är väldigt annorlunda mot det svenska vardagslivet. Man ser väldigt få små bebisar ute eftersom det finns en slags skräck mot förkylningar och bakterier. Liggvagnar har jag aldrig sett eftersom de flesta stannar inne eller byltas in i filtar och blir burna tills de är runt 6 månader.
    Det är svårt att jobba och ha små barn eftersom man inte får ha barn på dagis förrän dom kan torka sig själva på toaletten. Enda möjligheten är om man har någon som hjälper en, tex svärmor. Själv har jag ingen och räknar med att bli hemma några år. Sååå tråkigt..... Mysigt också så klart, men jag önskar att jag kunde få träffa lite folk. Har till och med förgäves försökt starta en mammagrupp här.

    Bortsett från mammalivet är vardagslivet här jättesvårt nu. Många har inte råd att betala alla räkningar och det har kommit en ny "fastighetsskatt" som är ihoplagd med elräkningen. Man betalar per kvadratmeter och det blir dyrt om man har ett tomt hus stående. I vintras var det många som inte kunde betala, och betalar man inte bestraffas man genom avstängd el- alltså en väldigt kall vinter för många.

    Som tur är har min man ett familjebageri, och bröd är det viktigaste på ett grekiskt matbord, så vi klarar oss än så länge. Men dom har också öns militärförläggning och mentalsjukhus som kunder och eftersom de är statliga har de fått restriktioner och får bara en tredjedel mot innan, så vi märker så klart av krisen.   

    Vi har jättevarmt om dagarna nu, lilleman gnäller och får värmeutslag, och själv är jag i vecka 25 och lite gnällig jag med :). Vi åkter till Sverige 19/8, jag ska föda där som förra gången. Sjukhuset här är lite läskigt. Berättar mer en annan gång.

    Min syster bor i Oxford så jag har varit i London några gånger. Hur är mammalivet där? Lika organiserat som i Sverige? Hoppas jag inte låter gnällig, jag trivs bra här, men när man får barn börjar man se saker från en annan vinkel och får lite andra prioriteringar... Jag har en önskan om att flytta till Sverige, men vi får se hur det blir med det.
    Jag har hört att det finns en eller två "svenskbutiker" i London. Måste vara skönt att kunna köpa sig en sillburk om man blir sugen :).

    Glad midsommar, hoppas vi hörs igen.       

  • Airhostess

    Hmm..Är det du som bor i Rethymnon?

    Finns visst dagis från 6 månaders ålder i Grekland vilket inte finns i Sverige..Men det kostar

      

  • asteri

    Nej nej, jag bor på Leros. Här finns det tyvärr inget dagis för de minsta, vare sig privat eller kommunalt. Fast de som kostar brukar ju gå på ett ut med den lön man får, så det hade väl inte varit någon poäng ändå :)

  • Airhostess

    Ahaaa

    Här på Kreta finns det många olika att välja på så jag utgick från att det åtminståne fanns ett på varje ö.

    Vet att många svenskor kör med aupair om man driver hotell/restaurang så det inte blir så dyrt plus att man inte behöver ha hjälpen inneboende hos sig.

    Gillar iden men bor i lgh så det går inte.

    Har en son som blir 2 1/2 i september och han går på metavrefiko och trivs jättebra, men han blir juh sjuk heeeela tiden. Så vi ska nog ta ut honom efter juli.

    Har ni några roliga ställen man kan ta barnen på vintern? Tycker det svåraste här är att hitta en safe lekpark för mindre barn..Dem parker/lekplatser som finns är oftast trasiga och/eller avsedda för större barn.                

  • asteri

    Vi har tur och har några jättefina lekparker här, och en paidotopo som är ute på sommaren med hoppborg, bollhav och sånt, och inomhus på vintern. Med personal som leker med barnen, men sist jag var där på vintern satt folk och rökte där inne :(. Så trist när det finns ett ställe som är avsett för barn.

    På dagiset här är barnen inomhus från november till april, så de inte blir sjuka, ha ha. De skulle se barnen som är ute hela vintern i snön i Sverige. Tror det är därför många barn är sjuka, sitter inne och hostar på varandra. Får de vara ute på din metavrefiko?

    Vilken dröm att ha en au pair... Vi har verkligen inte råd med mycket alls som det är nu tyvärr. Och min svärmor har så mycket att göra (laga mat åt minst tio pers varje dag i fall det kommer någon förbi, sopa, tvätta och moppa allt med klorin) att jag nästan aldrig kan lämna lilleman hos henne. Dessutom har han börjat krångla jättemycket på nätterna nu och jag håller på att bli knäpp. Är redan så trött av graviditeten och värmen.

    Gnäll gnäll, det var nog dagens dos :). Är ni många svenskor på Kreta? Finns det svenskalektioner för barn? Jag är ensam svensk mamma på Leros men det finns tydligen svenskalektioner på Kalymnos här bredvid på helgerna. De kör tydligen efter svensk läroplan, skickar efter böcker och prov och får betyg från Sverige. Låter riktigt bra.    

  • Airhostess

    Det ska finnas många svenskor här tex i Hersonissos utanför Heraklion men jag tror att deras barn är i skolåldern. Samma gäng har en svensk förening och någon slags svenskundervisning på helgerna för barn 7 år och uppåt. 
    Jag känner till några fler svenskor men dem bor på andra sidan ön så det blir inte att man ses. 
    På min sons nuvarande dagis så är dem ute 1 timma om dan vilket är rekordmycket om man jämför med dem andra som finns. Och då är det på en terass med små hus, rutchkana, gunghästar m.m. Men knappt plats att springa när alla 16 ungar är ute samtidigt.

    Däremot så dansar dem mycket och hade uppvisning nu i helgen. Sååå gulligt att se sitt barn på scen för första gången och köra en hel dans (kretansk fiskesångaktikt) utklädda till som fiskare.

    Min svärmor hjälpte mig jättemycket i början med min son, men
     vi har rätt olika syn på barnuppfostran plus att tanten är 83 år gammal så det är inget alternativ längre.  

    Vi har också hoppborgar/cafen för föräldrar men det är alltid fullt och det blir så stissigt men äldre barn som ska lära dem små hur man slåss osv. Så jag har blivit lite anti dem.

    Vi letar efter att hyra ett hus med trädgård nu så man kan fixa egen mini lekpark och kan ha över andra barn så han får leka under lite mindre hysteriska former.

    Planerar att sätta pojken i den europeiska skolan som finns här med förskola från 5 års ålder och sen skola hela vägen till sista året på gymnasiet där undervisningen är på engelska. Verkar vara pedagogik lik våran.

    Den här skolan är till för ENISA employees barn (Ett eu organ med säte i Heraklion) men om det finns plats så kan barn med åtminståne en förälder med annat eu-medborgarskap också få gå där. 

    Hur bra grekiska pratar du? Jag är jättedålig och har ändå bott här i 3 år.

    Men jag jobbar som flygvärdinna och reser iväg till Danmark 2 ggr i månaden så det är mycket därför jag inte tvingats lära mig grekiska än.

    Ska du föda på vanligt sjukhus? Jag gjorde det, inga problem..

    Hej så länge!                   

                

       

           

         

  • asteri

    Ååå vad skönt med så många val med skolor och dagis! Jag funderar redan över hur vi ska göra trots att han bara är snart tio månader. Jag tror jag får köra hemundervisning med svenskan. Nu pratar jag bara svenska med honom, utom om vi är ute och jag vill att någon ska förstå vad jag säger.

    Min grekiska är helt okej nu. I början, de första tre åren (har bott här i nio nu) kändes det verkligen helt hopplöst och som att jag hade kommit till någon slags stopgräns, men sedan lossnade allt på något vis. Lärde mig mycket på jobb (cafén) och genom att komma ihåg ord från musik (du vet, jag vill dö, jag dricker för mycket, mitt hjärta blöder, du har lämnat mig osv.) och så genom att prata med folk som inte kan engelska och bara skita i hur illa det låter.

    Skrivandet är väl sådär, lär mig rätt mycket stavning genom att ha ordlistan på på mobilen, så ser man om man stavar fel när man ska välja mellan alla i:n och sånt. Be din man också att prata grekiska med dig och fråga om du inte förstår, även om det är drygt och tar längre tid.
    Min man rättade mig aldrig i början, sa bara att det är okej. Jag var dessutom jätteblyg att prata grekiska med honom av någon anledning, så han är en av de sista jag bytte språk från engelska till grekiska med. Jag har fortfarande en väninna som jag pratar engelska med, känns bara skumt att byta och hennes engelska är perfekt.

    Kämpa på bara!!

    Jag ska föda i Sverige där jag födde lille Stavros också. Jag har inte skrivit ut mig än, vilket säkert är helt fel, men jag är så tacksam att jag slipper föda här. På vårt sjukhus finns INGENTING mot smärta, inte ens lustgas. När min väninna födde föreslog de Depon. Vilket skämt... Dessutom snittar de ju helst så att läkaren kan gå hem från jobbet i tid. De flesta jag känner till har gjort kejsarsnitt här. Så förväntas ju ett kuvert med en fin peng för snittet också...
    Så begås det misstag hela tiden här. En kille fick fel blodgrupp när han behövde blod, min väninnas blindtarm sprack efter att hon hade varit dit 4 ggr för smärtor och inte fått hjälp, min väninna som födde, hennes blodgrupp hade de inte alls på sjukhuset i fall något skulle hända. Så nej tack. Tyvärr har vi inte råd att föda på privatsjukhus i Aten. Flyga nära förlossningen får man ju inte, och båten tar tolv timmar, så ska man bo någonstans och sjukhusräkningen är ju hutlöst dyr... 

    Den nittonde augusti sticker vi till Sverige och blir där ca tre månader. Så skönt. Min man kommer strax innan förlossningen (hoppas jag) och stannar kanske tre veckor.    

    Nog om mig, vad spännande att jobba som flygvärdinna! Det har jag alltid velat göra, och jag hade det länge som plan B i fall jag skulle behöva sticka härifrån. Det eller reseledare. Men nu har mina rötter slagit sig ned här, även om det tog ett tag. Jag saknar att jobba... träffa folk och känna att man "gör något". 

    Hur är Kreta? Jag har såna fördomar om hur turistigt det är med skyskrapehotel och svensktalande servitörer? Min mans morbror har dock flyttat till Kreta bara för att han älskar musik och jag har fått höra många mysiga historier av honom. Har lite svårt att pussla ihop det bara.

    Nu ska jag gå och lägga mig. Mannen är och ser på fotboll och jag ska njuta av tystnaden för lilleman sover. Ha det bra så länge!!  

  • Airhostess

    Jo flygvärdinneyrket är annorlunda minst sagt Roligt men jobbigt att vara borta från sitt barn

    Jag söker jobb här men hittills har jag inte hittat något normalt/fast jobb..Får bli ett extraknäck istället.

    Vi bor juh i Heraklion i stan så inga skyskrapshotell eller svensktalande servitörer så långt ögat når men utanför i tex det här Hersonissos är det en helt annan sak.

    Skulle aldrig kunna bo där, tycker allt handlar om vilka unga tjejer grekerna kan få i säng. Gifta, gamla, unga spelar ingen roll. Riktgig köttmarknad. Ursch!
    Dem flesta träffas väl där men sen bosätter man sig någon annanstans om man är seriös med familjelivet tycker jag.

    Tycker om blandningen av människor här. Många fruar/flickvänner från andra länder. 
    Måste som sagt bara komma över min språkspärr så jag kan umgås på ett mer avslappnat sätt med grekerna. Hoppas min spärr också släpper nu när 3 år gått ))

    Skulle du kunna tänka dig att jobba som flygvärdinna när dina barn blir större då?
    Det är aldrig för sent vettu             

              

  • Orlando

    hej! jag bor i Orlando/ Florida sedan  13 år till baka jag flyttade till New york när jag va 12 år och nu är jag 35 men i allfall, Jag bor som sakt i Orlando med min amerikanska man och 5 nästa år 5 söta barn 1 kille på 10 år och 4 tjejer på 8, 6, 4 och 1,5 år

Svar på tråden Fler utlandsföräldrar? Snacktråd