• Sessilou

    Han har ont i benet - kan inte gå! Vad göra?

    Igår knatade vår snart 3 åring runt som vanligt...det var ett stillsamt midsommarfirande.
    Imorse vaknade han och kunde inte gå på sitt ena ben. Grät och sa att det är ont i benet.
    Han kryper obehindrat, och när vi frågar vart det gör ont säger han och pekar på benet.
    Det gör inte ont när jag klämmer och känner på det, har provat massera benet och gett honom ett varmt bad, men inget hjälper. När han inte står på benet har han inte ont.
    Men så fort han försöker stå på benet gnäller han och vill inte stödja på foten.

    Nån som vet vad det kan vara? Tar emot att sitta på akuten i flera timmar men vi kanske måste?


    Less is more=)
  • Svar på tråden Han har ont i benet - kan inte gå! Vad göra?
  • Coyote

    Ring 1177, antagligen är det inte alls något allvarligt, men de vet vart du ska vända dig.

  • mammatill6

    kan vara höftsnuva. Stukning... kan vara en massa. Min son hoppade från en klätterställning förra veckan och fick ont. Var inte öm nånstans, hade inte ont när han satt ner men gallskrek när han gick. Bruten fot blev diagnosen, syntes inta lls. Ingen svullnad eller missfärgning, var inte öm eller något.

  • avocadoo
    avocadoo skrev 2012-06-23 22:12:18 följande:
    Kan vara borrelia också :/ Har han blivit fästingbiten?
    Såg nu att det var när han stödde på benet, då är det nog inte borrelia...
  • lullens

    Grannens pojk (2år), hade något, som jag givetvis inte kommer ihåg vad det hette. Jan gick som en gammal gubbe, kunde helt plötsligt inte gå riktigt, det var vätska i lederna, något som små barn kan råka it för. Han fick en antibiotikakur i tre veckor, sen var han bra.

    Tycker nog att du ska gå till läkaren med honom, imorgon eller på måndag, om det inte blir bättre.

  • Älva1973

    Oj, det där lät väldigt bekant. Jag satt med min son i flera timmar på akuten när han var ca 3 år och hade ont när han skulle gå, han grinade också mycket. Det berodde på att han haft en förkylning innan som satt sig i benen/höfterna. Kan kallas höftsnuva som någon innan sa. Nu är det ganska länge sedan så jag kommer inte riktigt ihåg vad vi blev ordinerade. Men vi åkte i alla fall in på akuten.

    Har din son varit sjuk nyligen? Jag tycker att du ska kontakta vårdcentralen eller liknande. 

  • Sessilou

    tackar för era svar.

    Vi ringde vårdguiden imorse då han fortfarande inte ville gå på benet. Vart rekomenderade att åka in, så det vart akuten i några härliga timmar!
    Eftersom han inte är eller har varit förkyld är det inte höftsnuva.
    Dem röntgade både foten och underbenet och gjorde ultraljud på höfterna men bilderna visade inget.
    Ska ge ipren och är det inte bättre inom 2-3 dgr, ska vi åka in igen och röntga lårbenet.
    Stackars plutt...nu kan han iaf halta fram...men bra är det inte.
    Får helt enkelt vänta och se och hålla tummarna för att inget är brutet.


    Less is more=)
  • Envis

    Nyfiken på hur det gick? Har liknande problem med dottern just nu. Hon kan inte gå.

  • Louisejp
    Envis skrev 2014-05-16 12:08:54 följande:

    Nyfiken på hur det gick? Har liknande problem med dottern just nu. Hon kan inte gå.


    Gammal tråd - men hur gick det för er?
  • Mariro
    Louisejp skrev 2018-02-04 21:31:03 följande:
    Gammal tråd - men hur gick det för er?
    Läste precis denna tråd och som liten var jag själv med om att från ena dagen till den andra inte kunna gå eller stödja mig på ett ben. Jag hade varit förkyld och under tiden hade jag slagit i benet vid utsida höften. Resultatet blev septisk artrit som är ganska läskigt om man inte får antibiotika snabbt. Inlagd 2 veckor på sjukhus samt operation vid två tillfällen då var sögs ut i höftledsområdet.
  • Envis
    Louisejp skrev 2018-02-04 21:31:03 följande:
    Gammal tråd - men hur gick det för er?
    Höftsnuva, kallade dem det. Vi var inne och de röntgade t.o.m. Inget fel syntes. Det försvann inom några dagar.
Svar på tråden Han har ont i benet - kan inte gå! Vad göra?