• Anonym

    Barn som gnuggar mot saker

    Hej! Jag är 18 år. Jag har en lillebror som är 7 år. När han var lite yngre, kanske 2-3 brukade han gnugga med snoppen mot stolar men då tyckte vi att det var bara en period plus att han inte visste vad han gjorde. Men nu, den senaste tiden har han börjat hålla på igen. Nästan varje gång man kommer in i hans rum så gnuggar han mot stolen eller sängen. Men nu tror jag att han har börjat känna nöje när han gör det eftersom han har blivit äldre. Ibland brukar han tjata om att mamma och pappa ska kyssas eller så kommer han och vill kyssa mig på munnen vilket jag inte tillåter. Han kan också helt plötsligt komma och tafsa på mig eller mamma. Förutom det så är han ett helt normalt barn som leker, dansar och lyssnar på musik. När han är så där lugn så kan man tro att han kommer aldrig hålla på igen men det är inte sant. Min mamma har börjat må dåligt pga det och till och med jag mår dåligt. Vi vet inte vad vi ska göra åt det. Vad kan det vara?

  • Svar på tråden Barn som gnuggar mot saker
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du undrar vad det kan bero på att din lillebror visar ett så sexualiserat beteende. 
    Det mest naturliga är att små pojkar i den här åldern är väldigt upptagna av sina snoppar och de märker då att det uppstår behagliga känslor när de gnuggar sig mot olika föremål. Man skulle kunna kalla det en begynnande barnsexualitet. Egentligen har den startat ännu mycket tidigare med alla babysars längtan, behov och uttryck för att få tillfredsställelse via munnen. Små babysar ammar, suger på nappar, stoppar allt de hittar i munnen. det är deras sätt att ta in världen.
    I 6 till 7årsåldern har upplevelsen av lust också börjat visa sig så som du beskriver det. Lustupplevelsen gör att de söker sig vidare på den vägen.
    Men eftersom detta inte är ett accepterat beteende att visa upp för omvärlden så behöver din lillebror få hjälp med att sätta gränser kring detta. Prata helt enkelt med honom om vad man får göra och inte får göra inför andra. Han har uppenbarligen förstått att han inte ska visa det ute, men det är ju heller inte acceptabelt att han drar sig tillbaka i ensamhet för att onanera.
    Ibland kan det vara ett tecken på understimulans, dvs att han inte har något roligt att hitta på. Så mitt tips är att föreslå honom aktiviteter av annat slag när han drar sig tillbaka. Föreslå att ni ska ut och sparka boll eller någon fysisk aktivitet. Visa honom tydligt vad du accepterar av närmanden och inte och säg det också. Men hjälp honom samtidigt att ha kroppskontakt på ett mer åldersadekvat sätt, tex genom att brottas med honom eller liknande.
    Du kan också titta på en film med honom eller läsa en bok.
    Det jag också vill att du ska försäkra dig om är att din lillebror inte på något sätt blivit utsatt för någon annans sexuella närmanden och att detta kan ligga bakom hans behov att visa upp detta beteende.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Barn som gnuggar mot saker