• hönsmamman89

    Koordination och krypande

    Hej!
    Har en svärmor som bestämt hävdar att barn som INTE kryper under småbarnsåren får STORA problem med inlärning och koordination när de börjar skolan...
    Hon jobbar som på en skola som kör med en "lek" som de kallar "Afrikaresan" där de i ÅK1 ska krypa, åla, djungla, etc. Detta gör att de kan "se" vilka som inte krypit påstår hon...
    De som inte krypit kan inte åla, krypa eller behöver MYCKET extra stöd med skolarbeten och sådant av assistenter.
    Jag TROR INTE på detta och tycker att hon är för på oss som hela tiden tjatar om att vår lilla tjej MÅSTE krypa annars får man kämpa som fan med henne när hon börjar skolan....  :(

    Så nu till frågan; Får barn som inte kryper nåt problem med koordination och inlärning i skolan????


  • Svar på tråden Koordination och krypande
  • RF Peter

    HEJ!

    Vill först poängtera att inom barns utveckling kopplat till skolresultat är varken jag eller min kollega Aila experter men likväl följer vi noggrant forskning som belyser hur fysisk aktivitet av alla de slag påverkar exempelvis skolresultat Så med den reservationen så ska jag bidra med ett svar   

      Först och främst kan det vara värt att studera det som faktisk har skrivits tidigare på familjeliv och här visas länken till en av de trådar som belyser just krypningen www.familjeliv.se/Forum-3-20/m48952158.html

    inom idrotten arbetar vi ofta med de grundmotoriska färdigheterna såsom att springa, hoppa, kasta, fånga etc och där krypningen är en av dessa färdigheter. Där har vi märkt inom de flesta idrotter att barn måste kunna utföra flera av dessa moment för att kunna tillgodgöra sig mer avancerade rörelsemönster och att utvecklas inom idrotten. Saknas någon färdighet hamnar tyvärr de barnen många gånger på efterkälken.

    Sannolikt är det därför så att har barnet inte lärt sig att krypa när han/hon kommer till skolan finns det en uppenbar risk att barnet får initiala bekymmer i ämnet idrott och hälsa. Detta kan ju dock avhjälpas genom den motoriska träningen som genomförs i skolan eller genom träning hemmavid. Det är dock värt att poängtera att ju tidigare barnet kan hitta ett rörelsemönster desto bättre eftersom det tar längre och längre tid ju äldre barnet blir att lära sig vissa rörelser. Detta är dock inte detsamma som att barnet måste ha lärt sig krypa innan 1-års ålder eller dylikt utan det finns väldigt många barn som går direkt ifrån att åla sig fram till att ställa sig upp och senare lär sig att krypa. Den korsvisa rörelsen som krypning innebär är dock en bra övning för att stimulera bägge hjärnhalvorna. Något som t  o m används på äldre människor som drabbats av stroke

    Vidare har ett forskningsprojekt som är benämt bunkefloprojektet visat att motorisk träning förbättrar inte bara de motoriska färdigheterna utan även skolresultat (betyg) samt möjligheten att få en högskoleutbildning. Detta har varit ett 9-årigt projekt som följt barn födda 90-92 och som väl överensstämmer med annan tidigare forskning inom detta område. Fysisk aktivitet kan associeras med kognitiva prestationer.

    http://www.idrottsforum.org/articles/ericsson/ericsson.html vetenskaplig artikel från 2003 angående bunkefloprojektet...

    Så sannolikt är det så att om barnet aldrig lär sig att krypa eller utföra andra korsvisa övningar  så kan det uppstå problem både beträffande koordination och inlärning. Såvitt jag vet så har man dock inte kunnat konstatera om barnet måste göra detta innan en viss ålder för att det ska ge effekt på skolresultaten. 

    Så min uppmaning är att stimulera barnet till rörelse så kommer han/hon på sikt att lära sig krypa och de andra grundmotoriska färdigheterna som underlättar både skola och fritid framöver. 

       
             

Svar på tråden Koordination och krypande