• hönsmamman89

    Koordination och krypande

    Hej!
    Har en svärmor som bestämt hävdar att barn som INTE kryper under småbarnsåren får STORA problem med inlärning och koordination när de börjar skolan...
    Hon jobbar som på en skola som kör med en "lek" som de kallar "Afrikaresan" där de i ÅK1 ska krypa, åla, djungla, etc. Detta gör att de kan "se" vilka som inte krypit påstår hon...
    De som inte krypit kan inte åla, krypa eller behöver MYCKET extra stöd med skolarbeten och sådant av assistenter.
    Jag TROR INTE på detta och tycker att hon är för på oss som hela tiden tjatar om att vår lilla tjej MÅSTE krypa annars får man kämpa som fan med henne när hon börjar skolan....  :(

    Så nu till frågan; Får barn som inte kryper nåt problem med koordination och inlärning i skolan????


  • Svar på tråden Koordination och krypande
  • RF Peter

    HEJ!

    Vill först poängtera att inom barns utveckling kopplat till skolresultat är varken jag eller min kollega Aila experter men likväl följer vi noggrant forskning som belyser hur fysisk aktivitet av alla de slag påverkar exempelvis skolresultat Så med den reservationen så ska jag bidra med ett svar   

      Först och främst kan det vara värt att studera det som faktisk har skrivits tidigare på familjeliv och här visas länken till en av de trådar som belyser just krypningen www.familjeliv.se/Forum-3-20/m48952158.html

    inom idrotten arbetar vi ofta med de grundmotoriska färdigheterna såsom att springa, hoppa, kasta, fånga etc och där krypningen är en av dessa färdigheter. Där har vi märkt inom de flesta idrotter att barn måste kunna utföra flera av dessa moment för att kunna tillgodgöra sig mer avancerade rörelsemönster och att utvecklas inom idrotten. Saknas någon färdighet hamnar tyvärr de barnen många gånger på efterkälken.