• Anonym (mormor)

    pappan vill vara pappa ibland utan förpliktelse

    Hej jag tycker mycket är konstigt.Jag är mormor åt en liten flicka på 1,5 år Hennes pappa har ej varit med på över 1 år ingen signal eller present inte när hon fyllde 1.Jag hade ett samtal med honom i dag då min dotter ringde och var upprörd.Han har nu börjast träffa sin dotter nåja 1ggr i mån.Men mest hans nya tjej ringer.I samtal med mig ville han ha flickan mer hotade min dotter att gå till soc,Hon har aldrig vägrat låta honom träffa flickan,men blev irriterad då han kommer som han vill,och i samtalet sa han att han hade ingen skyldighet att köpa något till sin dotter men hans egen vilja gör att han köper mycket saker till sin nuvarande tjejs son.Men ändå vill han ha henne..Jag vet inte hur vi ska bete oss.För vi tror att hon ligger bakom detta.Man kan väl inte vara pappa 1ggr i månaden någon timme eller..Irriterad

  • Svar på tråden pappan vill vara pappa ibland utan förpliktelse
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Oberoende av hur lite umgänge pappan till ditt barnbarn har haft med henne hittills  så har han laglig rätt att träffa henne betydligt mer än han har gjort. 
    Eftersom det här är en fråga som din dotter måste hantera, så tycker jag att du ska  säga till henne att det inte alls behöver vara fel att gå till Socialtjänsten i den här frågan. Då kan hon och pappan få hjälp att prata om vad som är rimligt umgänge och hur det ska skötas.
    Ju mer konfliktfylld en sådan här fråga känns desto bättre är det att ta hjälp från dem som vet vad som gäller. Då behöver inte fantasierna fara iväg och skuldbelägga andra personer.
    Det är också bättre om du inte blandar dig i kontakterna med pappan utan mer fungerar som ett stöd för henne att göra det som krävs och som på sikt säkert är det bästa för dottern.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden pappan vill vara pappa ibland utan förpliktelse