• Anonym (Rädd)

    Att sluta med Sertralin, ett helvete! Går det?? Behöver stöd!

    Har ätit Sertralin 50-75 mg i 3,5 år. I början hjälpte dom, mot vad de nu skulle hjälpa mot, vet egentligen inte varför jag började med dom. Men eftersom det på läkaren lät som att det var helt ofarliga tabletter så tänkte jag att det var värt att testa.

    Det var fel. Tabletterna hjälpte i ca ett år, sen utvecklade jag ångest med dom och fick självmordstankar, illamående, ingen aptit, och ju mer jag höjde dosen desto mer biverkningar fick jag. Det tog över ett år innan jag förstod att det var tabletterna som gjorde att jag mådde så dåligt.

    Så för ca 4 månader sen bestämde jag mig för att lägga ner skiten, jag tyckte jag körde en långsam nedtrappning, höll varje dos i ca 2 veckor. Och nu har jag varit helt medicinfri i två veckor och helvetet vill aldrig ge med sig. Jag har yrsel, ibland så mycket att jag inte kan resa mig ur sängen, illamående, huvudvärk, nedstämd, får gråtattacker. Sånt som jag aldrig hade innan jag började med tabletterna.

    Pratade med en läkare, och han tyckte att jag trappat ner lite väl fort och att det kunde vara en orsak till att jag mår som jag gör. Men jag höll ändå varje dos i två veckor, trodde det skulle räcka.

    Så nu bara undrar jag om det finns någon här som varit med om samma och som kan säga att det blir bättre??? Behöver stöd, vet ej hur länge till jag står ut. Kan man någonsin bli helt återställd efter dessa tabletter eller är det kört??

  • Svar på tråden Att sluta med Sertralin, ett helvete! Går det?? Behöver stöd!
  • Anonym

    Du kanske behöver en annan tablett...? När det gäller nedtrappning ska man äta varje dos i minst 6 veckor enligt psykisktriker.....om man ätit medicinen mer än 2 år....

  • Anonym (Rädd)

    Det känns som att jag vägrar att proppa i mig nån annan tablett, iallafall inte ssri.
    Jag var egentligen inte så deprimerad när jag började med dom.

    Sen under hela nedtrappningen har det pendlat mellan hopp och förtvivlan, har mått bra vissa dagar och sen mått hemskt andra. Så egentligen känner jag mig inte deprimerad nu, detta är nåt annan kemiskt som händer i min kropp pga tabletterna.

    Ok, om man ska äta varje dos i 6 veckor så är 2 veckor alldeles för kort. Tänk om någon läkare kunde informerat mig om det.

  • Anonym
    Anonym (Rädd) skrev 2012-07-02 11:38:03 följande:
    Det känns som att jag vägrar att proppa i mig nån annan tablett, iallafall inte ssri.
    Jag var egentligen inte så deprimerad när jag började med dom.

    Sen under hela nedtrappningen har det pendlat mellan hopp och förtvivlan, har mått bra vissa dagar och sen mått hemskt andra. Så egentligen känner jag mig inte deprimerad nu, detta är nåt annan kemiskt som händer i min kropp pga tabletterna.

    Ok, om man ska äta varje dos i 6 veckor så är 2 veckor alldeles för kort. Tänk om någon läkare kunde informerat mig om det.
    Pratade du med en läkare INNAN nedtrappningen?
  • josen 1

    Du kommer fixa det! Jag har gått igenom samma helvete. Det varade i ett par veckor, men blev bättre och bättre! Ge bara inte upp!! Gå promenader, andas frisk luft och tro på dig själv! Är detta vad du vill så kan du! Jag är medicinfri sen flera år och jag är så stolt att jag klarade det! Man ska tänka sig för både en och två gånger innan man börjar med medicin tycker jag.

  • Anonym

    En del kan drabbas av riktigt svåra och långvariga utsättningssymptom som är riktigt skrämmande. Själv var jag dålig i 2-3 år innan jag blev någorlunda människa men det är ju ett trauma precis som att man varit med om en svår olycka, överfall eller liknande. Nu säger jag inte att detta är så vanligt men det är inte unikt. Jag hade tagit antidepp i 11 år och olika sorter varav Seroxat var den sista jag tog och den värsta att sluta med, kände mig helt bäng på den när jag åt den också men läkaren propsade på att det försvinner, det är väl inte så farligt att du inte hittar till jobbet osv.

    Det var samma för mig att den fungera ett tag sedan fick man höja dosen för att få effekt igen sen sluta det med att jag fick extrem ångest av den istället. Man blir fast i en rävsax där man mår skit med den och samtidigt får ett helvete när man ska sluta.

    Har inga råd att ge så mer än att tiden läker.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2012-07-02 12:33:21 följande:
    Pratade du med en läkare INNAN nedtrappningen?
    Nej, jag pratade inte med någon läkare innan jag böjade trappa ner. Senast jag träffade en läkare var för 8 månader sen och då tyckte han att jag kunde fundera på om jag ville sätta ut medicinen eftersom jag inte mådde bra av den. Men just då var jag inte redo för det kände jag. Han sa att om jag skulle trappa ner så skulle den pågå i minst ett halvår. Nu trappade jag ner under ca 3 månader.
  • Anonym (Rädd)
    josen 1 skrev 2012-07-02 12:40:19 följande:
    Du kommer fixa det! Jag har gått igenom samma helvete. Det varade i ett par veckor, men blev bättre och bättre! Ge bara inte upp!! Gå promenader, andas frisk luft och tro på dig själv! Är detta vad du vill så kan du! Jag är medicinfri sen flera år och jag är så stolt att jag klarade det! Man ska tänka sig för både en och två gånger innan man börjar med medicin tycker jag.
    Tack för allt stöd, detta är verkligen vad jag vill. Längtar så till hela hjärnan och kroppen är återställd och jag kan känna mig normal. Aldrig mer ssri.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2012-07-02 13:10:22 följande:
    En del kan drabbas av riktigt svåra och långvariga utsättningssymptom som är riktigt skrämmande. Själv var jag dålig i 2-3 år innan jag blev någorlunda människa men det är ju ett trauma precis som att man varit med om en svår olycka, överfall eller liknande. Nu säger jag inte att detta är så vanligt men det är inte unikt. Jag hade tagit antidepp i 11 år och olika sorter varav Seroxat var den sista jag tog och den värsta att sluta med, kände mig helt bäng på den när jag åt den också men läkaren propsade på att det försvinner, det är väl inte så farligt att du inte hittar till jobbet osv.

    Det var samma för mig att den fungera ett tag sedan fick man höja dosen för att få effekt igen sen sluta det med att jag fick extrem ångest av den istället. Man blir fast i en rävsax där man mår skit med den och samtidigt får ett helvete när man ska sluta.

    Har inga råd att ge så mer än att tiden läker.
    Tack för din berättelse, känns skönt och veta att man inte är ensam och att det går över tillslut.
    Jag har också hört att Seroxat ska vara riktigt svår att sluta med, så jag får väl vara glad att jag "bara" har ätit sertralin.
    Jo biverkningarna av dessa tabletter är inte att leka med, viken fruktansvärd ångest de kan ge.
  • Anonym
    Anonym (Rädd) skrev 2012-07-02 14:48:52 följande:
    Nej, jag pratade inte med någon läkare innan jag böjade trappa ner. Senast jag träffade en läkare var för 8 månader sen och då tyckte han att jag kunde fundera på om jag ville sätta ut medicinen eftersom jag inte mådde bra av den. Men just då var jag inte redo för det kände jag. Han sa att om jag skulle trappa ner så skulle den pågå i minst ett halvår. Nu trappade jag ner under ca 3 månader.
    Då har du ju fått den informationen.....`????
  • Anonym (Rädd)

    Jo för 8 månader sen fick jag den infon, så visst har jag fått det.

    Läste förresten en skrämmande artikel om en kvinna i USA som fått bestående hjärnskador av SSRI.
     
    Fattade det som att hon hade fått kronisk deppression och ssri abstinens, altså att det aldrig skulle gå över (hon hade ätit Seroxat) i några år bara. Hon hade också fått parkinson. Hon hade tydligen stämt tillverkarna eller några andra och det hade gått igenom och en läkare hade erkänt att det var SSRI som skadorna berodde på.

    Fy vad otäckt, där ser man att ingen borde äta sånt här, det kan få förödande konsekvenser.    

Svar på tråden Att sluta med Sertralin, ett helvete! Går det?? Behöver stöd!