• Annie2012

    Två mammor på MVC - erfarenheter?

    Än är det ju tidigt (går in i vecka 6 imorgon) men vi funderar lite på hur ni har blivit bemötta på MVC. Min största skräck är att de inte ska behandla min fru som fullvärdig förälder och det skulle göra mig både ledsen och arg. Vad har ni för erfarenheter? Goda som dåliga! :) 


  • Svar på tråden Två mammor på MVC - erfarenheter?
  • ljusning

    Vi har i stort sett bara blivit positivt bemötta. En del info riktade sig mer till mig, eftersom jag var den gravida, men så är det ju i heteropar också.

    Vi valde dock att inte gå föräldrautbildningen som mvc höll i, den har jag hört skall vara rätt heteronormativ. Det kan ju såklart skilja sig från ort till ort..

    Grattis till graviditeten, lycka till!

  • Idulina70

    Nu vet jag inte var du bor men Mama Mia MVC (på Söder i Stockholm) har specialkompetens vad gäller homosexuella par. Regnbågsprojektet eller nåt liknande heter det.

  • Annie2012

    Tack snälla! :) Vi bor tyvärr i Skaraborg (inget fel med det förstås) så det är lite långt till Sthlm. Vi bor i en ganska liten stad, men hittills har vi bara blivit väl bemötta i andra situationer, så vi hoppas att det blir samma på MVC. Men man är ju i ett annat, mycket mer utsatt läge när man väntar barn tillsammans. Så mycket tankar, så mycket oro. Men allra mest himlastormande lycka såklart! :) 


  • Mamma till Doris

    Vi bor i en småstad och blev bra bemötta. Inget konstigt alls. Möjligtvis var det lite udda att vi var med båda varje gång, men annars var det inte ens någon som höjde på ögonbrynen

  • Annie2012
    Mamma till Doris skrev 2012-07-04 14:13:00 följande:
    Vi bor i en småstad och blev bra bemötta. Inget konstigt alls. Möjligtvis var det lite udda att vi var med båda varje gång, men annars var det inte ens någon som höjde på ögonbrynen
    Vad härligt att höra! :) Bad ni speciellt att få någon som var "okej" med situationen så att säga, eller var alla coola? 
  • Mamma till Doris
    Annie2012 skrev 2012-07-06 18:46:18 följande:
    Vad härligt att höra! :) Bad ni speciellt att få någon som var "okej" med situationen så att säga, eller var alla coola? 
    Nej, frun ringde bara och bokade tid - sa inte ens att vi var två (blivande) mammor utan det märkte de först när vi kom dit.

    Men de har ju den där gratistidningen på mvc, och just i den här vevan som vi var där första gången så var huvudartikeln i den ett reportage om en regnbågsfamilj, så jag antar att det liksom var ett aktuellt ämne. Jag vet inte om det kan ha spelat in.

    Hade vi inte varit okej med barnmorskan hade vi ju bytt, men vi fick som sagt inte ens ett höjt ögonbryn någonstans - från mvc till ultraljud till förlossning till neonatalvård. Eller någon gång efter det.
  • Annie2012
    Mamma till Doris skrev 2012-07-06 23:07:20 följande:
    Nej, frun ringde bara och bokade tid - sa inte ens att vi var två (blivande) mammor utan det märkte de först när vi kom dit.

    Men de har ju den där gratistidningen på mvc, och just i den här vevan som vi var där första gången så var huvudartikeln i den ett reportage om en regnbågsfamilj, så jag antar att det liksom var ett aktuellt ämne. Jag vet inte om det kan ha spelat in.

    Hade vi inte varit okej med barnmorskan hade vi ju bytt, men vi fick som sagt inte ens ett höjt ögonbryn någonstans - från mvc till ultraljud till förlossning till neonatalvård. Eller någon gång efter det.
    Men oj så härligt att höra! :) Då hoppas vi på samma tur. Tack för dina lugnande ord! :) 
  • SnorkFröken01
    Annie2012 skrev 2012-07-08 12:18:17 följande:
    Men oj så härligt att höra! :) Då hoppas vi på samma tur. Tack för dina lugnande ord! :) 
    Ett tips är att inte vara för orolig själv. Ibland märker jag att när jag och min fru beter oss som om det vore något konstigt blir även omgivningen lite osäker. 
    Jag förstår ju precis hur ni känner er, när man är gravid är allt så mycket mer känsligt. Men jag tror att knepet är att göra som Mamma till Doris, bara ta det som det kommer.
    Eftersom att ni inte tycker det är konstigt eller fel att vara två mammor gäller det att inte bete sig som om ni tycker det.

     Lycka till!!
Svar på tråden Två mammor på MVC - erfarenheter?