• Anonym

    ni som flyttat till er partner i annan stad? (distansförhållande))

    Vill någon berätta om era erfarenheter då ni har gett upp livet i er hemstad och flyttat till er partner..?

    Har haft ett förhållande på distans i över 1 år nu och vi planerar att jag ska flytta, troligtvis blir vi sambos. Men jag är orolig och fundersam för hur det ska gå :( Jag är rädd att jag ska känna mig ensam och alienerad eftersom jag bara känner min partner där. Jag har inte heller någon utbildning förutom gymnasiet och som person är jag väldigt försiktig och lite blyg. I min hemstad har jag stor släkt och familj som jag kommer sakna. Har ett deltidsjobb där, men det känns ok att lämna.

    Innerst inne känns det som att det kan bli bra för min personliga utveckling att flytta. Bra för självkänslan och självförtroendet om allt går bra (hitta jobb och nya vänner). Men samtidigt känns det som en stor risk att bara ge upp livet man har i sin hemstad :(

  • Svar på tråden ni som flyttat till er partner i annan stad? (distansförhållande))
  • Anonym (58 mil)

    Jag flyttade 58 mil hemifrån till min sambo för snart två år sedan. Jag hade också ett deltidsjobb och en underbar familj och några fantastiska vänner. Däremot var jag extremt trött på staden jag bodde i och vissa av människorna som finns där. Jag kände inga i min nya stad när jag flyttade. Vi hade dessutom bara vart tillsammans tre månader när jag flyttade så allt var en riktig chansning. Nu känner jag en "egen" kompis resten är sambons som även jag lärt känna. Idag har vi en dotter och jag ska snart söka jobb efter föräldraledighet. För att hitta egna vänner och för att få en bättre utbildning (hade bara gymnasie) så gick jag en korttidsutbildning. Ett annat sätt att hitta fler vänner är att skriva här och se ifall det kanske finns fler i din nya stad i samma sits. Jag trivs hur bra som helst här och skulle aldrig vilja flytta tillbaka. Jag flyttade från Stockholm till en ganska mycket mindre stad.

  • ELS

    Jag flyttade till min nuvarande fästman  efter ca 1 års distans. Och jag känner igen mig  i det du beskriver om hur du känner. Men egentligen är det bara att ta klivet. Om du verkligen vill flytta då. Men se tilll att få jobb i den staden innan du flyttar. 

    Familjen kan man ju alltid ha telefonkontakt med och hälsa på under helgerna 

  • SandvikenMamma

    Jag flyttade 35 mil för 4 år sedan för att bli sambo. Kände inte heller någon i nya staden, men bestämde mig för att utmana mig själv och ge mig fan på att lära känna nya människor B-)

    Vilket jag gjorde. Var ute på olika aktiviteter varje dag, mest med dottern på typ barncafeer men tvingade sambon att bjuda hem alla han kände så jag fick träffa nya bekantskaper därigenom

    Facebook, familjeliv är bra sidor för att träffa nya människor. Pysselcafeer, kurser osv.

    Visst saknar jag familjen därhemma också. Sjukt mycket emellanåt! Men då åker jag dit några dagar och då känns det bättre igen

    Lycka till!

  • Anonym

    Flyttade c 70 mil!
    Vi hade vart tillsammans i typ 2 veckor , så chansning kan man ju lungt säga :P !
    Jag trivs bra som attan!
    Vi har ett bra boende som vi hittade :)

    Dock är jag arbetslös, så jag rekommenderar dig att kolla jobb å ev. söka några innan du flyttar. :)

    Lycka till!

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 11:45:55 följande:
    Flyttade c 70 mil!
    Vi hade vart tillsammans i typ 2 veckor , så chansning kan man ju lungt säga :P !
    Jag trivs bra som attan!
    Vi har ett bra boende som vi hittade :)

    Dock är jag arbetslös, så jag rekommenderar dig att kolla jobb å ev. söka några innan du flyttar. :)

    Lycka till!
    Jag kommer också flytta minst 70 mil. Har inget jobb klart där, men ska försöka få ett innan flytten.
    Får man fråga hur länge du varit arbetslös i den nya staden? Risken finns att jag kommer dit arbetslös och blir deprimerad =/
  • Anonym
    Anonym (58 mil) skrev 2012-07-03 10:39:55 följande:
    Jag flyttade 58 mil hemifrån till min sambo för snart två år sedan. Jag hade också ett deltidsjobb och en underbar familj och några fantastiska vänner. Däremot var jag extremt trött på staden jag bodde i och vissa av människorna som finns där. Jag kände inga i min nya stad när jag flyttade. Vi hade dessutom bara vart tillsammans tre månader när jag flyttade så allt var en riktig chansning. Nu känner jag en "egen" kompis resten är sambons som även jag lärt känna. Idag har vi en dotter och jag ska snart söka jobb efter föräldraledighet. För att hitta egna vänner och för att få en bättre utbildning (hade bara gymnasie) så gick jag en korttidsutbildning. Ett annat sätt att hitta fler vänner är att skriva här och se ifall det kanske finns fler i din nya stad i samma sits. Jag trivs hur bra som helst här och skulle aldrig vilja flytta tillbaka. Jag flyttade från Stockholm till en ganska mycket mindre stad.
    Jag är också lite trött på min hemstad, men där finns också en stor trygghet i familj och vänner. Det är mest det att hitta nya vänner som oroar mig mest, jag är dålig på att ta kontakt med nya människor och så. Men ska komma ihåg dina tips! De låter smarta =)
  • glad i livet

    Börja odla nya kontakter redan innan du flyttar dit. Då blir det lättare. Jag flyttade till helt ny stad utan jobb eller sambo för två år sen. Hade bara min dotter och sen särbo på annan ort trettio mil därifrån. Idag har jag ett fint nätverk här.

  • Anonym

    Jag flyttade till min man i ett annat land efter ca 1 års pendlande. Jag sade upp mig från ett bra fast jobb och åkte över. Det har gått bra för mig. Först pluggade jag ett år och fick en examen från det här landet (han betalade allt under tiden). Nu jobbar jag på ett helt ok jobb. Kanske inte riktigt lika kul som det jobb jag lämnade men jag har fått mycket annat i stället.

    Jag har lärt känna nya människor via jobbet och umgås även med Svenskar här. Vi har gift oss och har ett barn. Det är 5 år sedan jag flyttade.

  • Anonym
    glad i livet skrev 2012-07-03 12:10:32 följande:
    Börja odla nya kontakter redan innan du flyttar dit. Då blir det lättare. Jag flyttade till helt ny stad utan jobb eller sambo för två år sen. Hade bara min dotter och sen särbo på annan ort trettio mil därifrån. Idag har jag ett fint nätverk här.
    Låter jättebra, så vill jag också få det =) hur gjorde du för att odla kontakter innan flytten? Jag funderar men kan inte riktigt komma på något riktgit bra alternativ
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 12:13:04 följande:
    Jag flyttade till min man i ett annat land efter ca 1 års pendlande. Jag sade upp mig från ett bra fast jobb och åkte över. Det har gått bra för mig. Först pluggade jag ett år och fick en examen från det här landet (han betalade allt under tiden). Nu jobbar jag på ett helt ok jobb. Kanske inte riktigt lika kul som det jobb jag lämnade men jag har fått mycket annat i stället.

    Jag har lärt känna nya människor via jobbet och umgås även med Svenskar här. Vi har gift oss och har ett barn. Det är 5 år sedan jag flyttade.
    Bra tips! Att hoppa på en liten utbildning är ett helt klart ett bra alternativ ifall det blir svårt med jobbsöket.
Svar på tråden ni som flyttat till er partner i annan stad? (distansförhållande))