• lottasförsta

    Någon med erfarenhet av eldsmärke?

    Min dotter, nu två månader, föddes med ett eldsmärke i ansiktet. Har hört olika bud vad gäller behandling. Vissa säger att man ska påbörja behandling så tidigt som möjligt och till oss sa de att man avvaktar till hon är strax över ett år. Någon med erfarenhet om detta?

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av eldsmärke?
  • kutiom

    Min dotter fick ett märke på skinkan när hon var några dagar gammal. Kan det ha varit ett eldsmärke? Det var stort som en enkrona ungefär och jag hade tills nu glömt bort det, tror att det försvann för något år sedan. Ansiktet låter ju lite jobbigare.

  • luvjoy

    Hej, vår son som nu är 4 mån föddes också med ett eldsmärke i ansiktet. Till oss har de sagt att de ska provlasra ett litet område när han är 9 mån för att se hur han svarar på behandlingen. Sen fortsätta när han är minst ett år, eller väger 10 kilo, för att han kommer behövas sövas. De vill oftast börja så tidigt som möjligt för att de kan ta några gånger innan de uppnår det resultat som önskas. Hur är märket?

  • lottasförsta

    luvjoy:
    Det sitter över vänster ögonlock och en bit upp i pannan. Har inte träffat någon läkare mer än på bb då hon föddes. Tänkte kolla upp med sjukhuset som utför behandlingen när dom brukar börja. Närmsta sjukhus blir då umeå! Var sitter märket på din pojke?

    kutiom:
    ja, kan ju bli jobbigt för henne när hon blir större. Är ju lite känsligt när det sitter i ansiktet.

  • luvjoy

    Då sitter det nästan exakt som på vår son, det har nästan missat ögat, lite på ögonlocket och går ner lite över näsan, mest i pannan och en fläck (som en 5 krona) uppe på huvudet. Till oss sa de att de är tvungna att söva när de ska behandla nära ögat. Märket i pannan har ljusnat lite, men tror att det är huden som blivit tjockare. Till oss sade de att det finns risk för grönstarr när märket är nära ögat så vi har fått mäta trycket i ögat och det är okej nu men vi kommer behöva kolla det kontinueligt. Vi bor i Sthlm så vi går på Karolinska, där de även kommer att utföra laserbehandlingen på honom. De har sagt att de vill börja tidigt för att de kan ta flera år (tror man går en gång i halvåret) och att man vill helst vara klara innan skolålder, då det kan bli känsligt.

  • lottasförsta

    Det där med trycket i ögat har ingen sagt något till oss om. Man kanske ska be vårdcentralen skriva remiss till sjukhuset här i stan för att kolla trycket.
    Har du någon bild på sonen? Jag kan mejla bild på min dotter om du vill se. Skönt att kunnsa dela erfarenheter med någon som är insatt. Jag har googlat järnet.... Säkert du också!

  • luvjoy

    På bb sade de inte så mycket om märket, men skickade en remiss till hudläkaren. När vi kom dit så berättade de om behandlingen och skrev en remiss till ögonläkaren, Jack som sonen heter hade en väldigt trång tårkanal på hans vänstra öga som var mycket svullet och varigt, kanske det var därför de ville kolla eventuell grönstarr. Nu är ögat bra, men han är lite röd på ögonvitan. Jag skickar gärna en bild, du kanske kan inboxa mig din mail om du inte vill skriva ut den här : )

  • Dr Mupp

    Vår äldsta son har ett eldsmärke, men han har haft tur för det sitter på låret. Eftersom det sitter på ett ickestörande ställe så görs ingen behandling. Från början var märket mer diffust, ungefär som ett blåmärke. Med åldern (7,5 år) så har märket blivit mörkare och mer markerat. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lottasförsta
    Dr Mupp skrev 2012-07-18 21:27:47 följande:
    Vår äldsta son har ett eldsmärke, men han har haft tur för det sitter på låret. Eftersom det sitter på ett ickestörande ställe så görs ingen behandling. Från början var märket mer diffust, ungefär som ett blåmärke. Med åldern (7,5 år) så har märket blivit mörkare och mer markerat. 

    Hur stort är märket? Har läst att det kan bli mera upphöjt med tiden också, är det något du lagt märke till? Kanske inte blir så på alla. På min tjej tycker jag det är mörkare ibland och ljusare ibland. När hon blir arg/grinig så är det mycket mörkare än när hon sover tex.
  • Broman

    Min dotter har ett märke på armen stort dom en 5krona, och ett lite mindre på skuldran. Vi ska inte göra något åt det, utan det växer bort av sig självt. Läste nånstans att sitter det i ansiktet så det stör t.ex synen så tar dom bort det under spädbarnstiden. Men med tanke på att det växer så kanske det inte stör till en början men gör det senare.. Min dotters kusin hade i ansiktet, störde dock inte, så det fick vara kvar. Idag 7 år senare har det bleknat och syns knappt.

  • Dr Mupp
    Broman skrev 2012-07-19 15:18:01 följande:
    Min dotter har ett märke på armen stort dom en 5krona, och ett lite mindre på skuldran. Vi ska inte göra något åt det, utan det växer bort av sig självt. Läste nånstans att sitter det i ansiktet så det stör t.ex synen så tar dom bort det under spädbarnstiden. Men med tanke på att det växer så kanske det inte stör till en början men gör det senare.. Min dotters kusin hade i ansiktet, störde dock inte, så det fick vara kvar. Idag 7 år senare har det bleknat och syns knappt.
    Fast eldsmärken försvinner inte av sig själv. Det blir snarare mer synligt med åldern. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Broman

    Oj, då har jag missuppfattat. Trodde eldmärke och smultronmärke var samma sak. Sorry :)

  • Eidehall

    Vet att detta är en gammal tråd men ville kolla hur det har gått med era barn och deras märke? Jag har en liten på 3 månader som har ett eldsmärke vid ena ögat.

  • kmh

    Jag har en dotter som har ett eldsmärke på kinden, upp mot näsan och nära ögat. Hon gör nu snart sin 20:e laserbehandling.
    Första omgången var när var 1,5-3,5 år och då var hon sövd under ingreppet.

    Omgång nr 2 var hon ca 7 år gammal och uttryckte själv att hon ville ta bort sitt eldsmärke. Hon fick bedövningsalva, men var vaken under ingreppet.

    Omgång nr 3 körde hon igång för ca ett år sedan, då det växt tillbaka på henne i färg.

    Vi tillhör Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och har förutom besök på hudkliniken haft regelbundna besök på ögonmottagningen för att kolla trycket i ögat.

    Sedan ett par år tillbaka har hon valt att sminka över märket vissa dagar.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av eldsmärke?