• Ypke

    Tveksam till adoption

    Hej! Tveksam över om denna tråd ska hamna under rubrik Adoption eller Svårt att få barn ... men vi kör så får vi se. Jag är 40 år fyllda och har trots ett antal IVF-försök inte lyckats bli med barn med min sambo, och har inga sedan tidigare. Frågan om att börja fundera över adoption börjar nu ofrånkomligt bli aktuell. Jag har haft en lång väg till beslutet om att vilja bli förälder över huvudtaget, och fundering på adoption har knappt funnits. Känner att jag kan hitta en vardag även om det inte blir några barn och är mycket tveksam till adoption, medan min sambo inte vet vad han ska ta sig till om vi blir permanent ofrivilligt barnlösa. Jag är mycket orolig över att denna olikhet ska ta kål på oss, samtidigt som jag inte kan gå in i en adoptionsprocess om jag inte känner mig säker själv. Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, kanske lite råd i allt detta från kloka människor, eller hitta likasinnade. Snälla inga anklagelser eller dumma kommentarer, det här är jobbigt nog som det är. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Tveksam till adoption
  • Juliette F

    Skulle ni kunna tänka er embryoadoption? Förutsatt att du vet att det inte finns några hinder för dig att gå igenom en graviditet. Det finns många frysta embryor därute som väntar på föräldrar! Annars kastas dem, då de är från par som redan fått barn och inte behöver dem längre. Det finns en tråd om det under rubriken Äggdonation, där vi som av olika anledningar är för gamla för IVF och vanlig adoption samlas och utbyter erfarenheter! Det finns bra kliniker i Europa med kort eller ingen väntetid, som matchar embryorna så gott de kan åt er, och där ni kan komma igång direkt och till ganska bra pris (ett ex: 1500 euro för två embryor). Bara en tanke.. men förstår att det är en process att gå igenom innan svaret landar. Önskar dig lycka till Ypke, och att ni kommer fram till en bra lösning! {#emotions_dlg.flower}

  • Yosy

    Usch jobbig sits ts.
    Förstår dig även om jag inte har samma erfarenheter. Om jag hade varit du så hade jag verkligen, verkligen grävt djupt inom mig och frågat mig själv, vad som är det rätta och sedan tagit ett beslut utefter det.

    Ge inte upp, bara för att det inte kommer lätt! Men det absolut viktigaste är att DU känner dig nöjd med ditt beslut.

    Läste i gp här om dagen (fredagen den 13:e, tror jag) om att par som har beslutat sig för att adoptera har högre livsstandarden än andra par med barn. Men det är återigen viktigt att punktera att man skall vilja ha det barnet också. Livet handlar inte bara om fortplantning och om barn. Tråkigt för dem som verkar tro det! Lycka till ts! 

Svar på tråden Tveksam till adoption