• minimine

    Jag blir snart galen på svärmor!!

    Ja ännu en svärmorstråd! Vilken överraskning :)
    Ja, för att göra en lång historia lite kort, är min svärmor en kvinna med ett enormt kontrollbehov!
    Hon ska lägga sig i allt jag och min sambo gör. Nu när vi dessutom fått barn, är det ännu värre. Och som förstagångsmamma är man ju lite känslig och osäker. Och det blir ju inte bättre av att svärmor konstant ska lägga sig i och "visa" och "berätta".

    *Vår son ska inte badas på kvällarna. Det gör honom pigg och skrikig, vilket resulterar i att vi får en helveteskväll/natt. Tro mig, vi har provat. Men detta trodde ju inte svärmor på. "Tycker inte du det är avkopplande och skönt med ett bad eller?"...Jag förklarade för henne att han ska äta nu och sen sova för att han ska hamna i rätt "rytm". "Då gör jag tvärtemot!" svara hon då och klär av honom och sätter på kranen till vasken. Han börjar då gallskrika och svärmor tar efter en stund bort honom och säger surt "Ja han får väl äta nu då" och så går hon bort med honom och matar honom.

    *Hon ska lägga sig i ALLT. Vart vi ska bo och inte bo, varför och varför inte. Hon har för vana att till exempel köpa en massa grejer till vårt hem, då hon redan i affären bestämt vart i vårt hem de ska stå och varför. "Den passar så bra där, tycker ni har det så tomt i det fönstret" o.s.v...Vi har sagt till henne tusen ggr att vi inte vill ha nåt och att vi köper de VI vill ha själva. Men ändå fortsätter hon! Och vill man då inte ha något och man tackar nej, blir man ifrågasatt. Sist handlade det om en tapet hon tyckte vi skulle ha i köket. Jag sa nej, och hon börjande genast babbla om "ser ni inte hur fiiiiin den är, den hade ju passat såååå bra här!" "Men ta DU den då, om den är så fin" svarar jag. "Ja det kanske jag gör!!" säger hon med en sur ton.

    *När jag va som mest nedgången efter förlossningen och inte orkade säga nej(blev snittad och hade ont), hade hon köpt en sak att hänga för garderoben "för de ser så tråkigt ut". Nu ligger den och skräpar i köket och allt jag vill är att bränna upp skiten av ren frustration!

    *Hon tar ALLTID av vår son blöjan och låter honom ligga lite varstans naken och spralla. Inget ont i det egentligen. Men när jag då ska ta upp honom, och ska sätta på honom blöjan(vill inte ha kiss på mig), gör hon klart för mig att "han måste få lufta och vara bara". Precis som att han aldrig får ligga naken och spralla hemma...nänä...Dessutom har han inga blöjeksem eller är röd, INGENTING.

    *När vi va hemma hos henne på hennes födelsedag och jag skulle natta honom i vagnen där ute, gick hon hela tiden ut och "kollade". När jag till slut fått honom till att somna gick jag in igen(vagnen stod på altanen). Precis när jag kommit in, går hon direkt ut och kollar in i vagnen och säger "jo han sover". EHHH JA JAG VET. Jag va där och kolla för 1 sekund sen! Lite senare på kvällen när vi skulle äta, blev lillen gnällig och min sambo gick då in i ett annat rum och skulle natta honom, då sticker hon in huvudet hela tiden och ska "kolla" och ge honom råd. Vilket resulterar i att lillen inte fick någon ro. Till slut kokade jag och bad henne sätta sig ner och äta med sina gäster. "Jaja, jag ska bara kolla, han verkade ju så ledsen" gah!

    *Hon vet ju allt om barn och ska gärna berätta det för mig. Det senaste är att barn "måste" lyssna på barnvisor. Och hon brassar på, på högsta volym med barnvisor när vi är där. Dessutom har hon redan köpt 10 skivor till oss med barnmusik och ser gärna att vi sätter på dem när hon är på besök. Kan ju tillägga att vår son är 3 månader!! Och han verkar inte uppskatta det alls. Men det tycker ju såklart svärmor.

    *Eftersom svärmor dessutom är ett riktigt städfreak, får jag värsta ångesten när hon ska komma på besök, och städar därför nitiskt(lätt med en tremånaders!) så att hon inte ska ha nåt å klaga på. För har hon de, drar hon fram dammsugaren och frågar om jag "är ovän med dammsugaren" och skrattar lite. Eller så går hon och känner i blomkrukorna så att det fått vatten, eller går runt med trasan och torkar överallt och ingenstans, eller bäddar lillens säng "rätt" eller lägger kuddarna rätt i soffan...ja listan kan göras lång. Kan ju tillägga att vi inte har ett speciellt skitigt hem. Visst att vissa saker blir åsidosatta när man har en bebis att ta hand om, men jag har inte bett om hennes hjälp och vill inte ha den heller! De gör mig bara nervös.

    *Hon ska alltid "ta" vår son när vi ses, precis som att det är en rättighet hon har.. Även om jag går runt med honom och myser eller nåt. Och hon fattar inte hur man ska hålla honom. När jag då förklarade för henne en gång att han gillar att bli hållen på ett visst sätt så att han kan se sig omkring, gör hon tvärtemot och lägger honom i famnen(vilket han oftast INTE gillar) Han börjar då gallskrika och jag blir så frustrerad att jag tar honom ur famnen på henne men då släpper hon inte! utan tittar istället surt på mig. Jag tar honom till slut och lägger honom så som han gillar och han blir tyst. Svärmor ger mig en blick som heter duga och säger till mig "du får ju spara lite till farmor också!" Jamen håll honom som jag sagt då så att han inte blir ledsen!!! ÅHHH Hon vägrar göra nåt som jag säger till henne.

    *Vi skulle gå ut och gå en promenad och jag tittar bort 5 sekunder, då står hon och river ut allt jag lagt tillrätta i vagnen. "JAG gör de" demonstrerar jag och lägger tillbaka det igen. "Amen ska du inte ha den filten jag köpte? Eller den lilla kudden? Han måste nog ha en kudde"(hon köper maaaaassa saker till vår son som vi inte ens behöver eller vill ha). "Näe, jag fixar detta" svarar jag lite irriterat. "Amen denna filten då? Ska han inte ha den? Den är ju lagom sval?" assååå...tror ni jag fick spel eller? I samma sekund som vi ska gå ut, går hon och hämtar en mössa till vår son "Han måste nog ha en mössa!" Näe, det blir för varm svarar jag!."(va nästan 25 grader!)
    Väl ute på promenaden ser jag en liten hundlort längre fram, och eftersom jag fick möte med en massa folk fick jag liksom lyfta på ena hjulet lite för att undvika bajset. Just när jag ska lyfta på hjulet, utbrister min svärmor helt hysteriskt "Aaaaaakta akta akta akta!!!" Och drar hela vagnen i sidled så att den nästan tippar(vagn med tre hjul) och lilleman vaknar. Jag blir fly förbannad och säger att "du kan väll för fan inte dra i vagnen!" "Jamen där va ju bajs, vill du köra i det elleeeeeer!?" åhhhhhhhh..Dessutom brukar hon skuffa undan mig och köra vagnen själv. Om jag vill att hon ska köra vagnen, frågar jag väll de då????

    Ja detta är bara några FÅ exempel. Men jag håller verkligen på att bli GALEN. Vad ska jag göra?
    Det funkar inte att säga till henne, vi har provat flera gånger! Och nu är jag mer irriterad än någonsin! Bara jag tänker på allt börjar jag koka. JAG är mamma till min son, INTE SVÄRMOR! Men när vi ses får hon mig att känna att min mamma-roll på nått sätt blir ifråntagen mig :( Hon tar sig en massa friheter och ska hela tiden klampa in på mitt område.
    Hjälp, vad ska jag göra?!!??

  • Svar på tråden Jag blir snart galen på svärmor!!
  • Theessan

    Jag har tyvärr inget bra råd att ge.. Min svärmor är EXAKT likadan! Nästan fasar inför den dagen nästa barn kommer (om sisådär 5 veckor...)

  • minimine
    Theessan skrev 2012-07-11 20:18:03 följande:
    Jag har tyvärr inget bra råd att ge.. Min svärmor är EXAKT likadan! Nästan fasar inför den dagen nästa barn kommer (om sisådär 5 veckor...)
    Usch ja, det tar så mycket energi ifrån en! Och man orkar ju inte hela tiden säga ifrån.
    Men man blir irriterad när man inte gör de,....aaahhhhh...
    Om 5 veckor? Grattis :) Hoppas hon håller sig i skinnet och att ni får lite lugn och ro!
    Är din svärmor också ett kontrollfreak?
  • Ojsan

    När jag läser detta kan jag tänka mig att det är bra att min svärmor inte bor i Sverige! Tror det skulle se likadant ut för min del isåfall.

  • sasso78

    Jag tror inte hon riktigt fattar hur jobbigt ni tycker det är att hon håller på som hon gör. Din sambo måste ta ett samtal med henne och få henne att fatta PÅ RIKTIGT vad ni tycker om hennes beteende och att ni blir riktigt sårade som hon håller på. Fattar hon ändå inte vad ni menar utan fortsätter som hon gör så kanske ni ska bryta kontakten, ialla fall för ett tag, då kanske hon fattar poängen också att ni menar allvar! Var hård och låt henne inte träffa sitt barnbarn om hon ska fortsätta sitt beteende. det hon gör är inte ok.

  • SpanskaFlugan

    Jag tycker nog din man ska sätta sig ner med din svärmor och ta ett allvarligt snack med henne. Det är hans mamma så han får sätta gränser för hur hon beter sig. Och om det är så att hon helt enkelt inte fattar så får ni förklara för henne att ni inte känner er bekväma med att hon kommer hem till er eller är ute och går med er. Det känns ju onödigt att bryta kontakten med henne helt men ni kanske kan säga att ni bara vill besöka henne och inte tvärtom. Då slipper du henne i ert hem och ni kan gå när hon blir för jobbig.

  • Debbie92

    Det låter fruktansvärt!! Du och din sambo får helt enkelt sätta ner foten ordentligt och säga att om hon inte kan hålla sig på sin kant och låta er vara föräldrar med allt vad det innebär så behöver hon inte komma och hälsa på. 

    Hoppas ni kan få ordning på situationen. Ni behöver ju trotts allt få lära er av era egna misstag och hitta vad som känns bäst för er.  


  • Elsssi

    Håller med de andra. Låt din sambo ta ett allvarligt samtal med denna kvinna och säg gärna "vi är föräldrarna här" även om hon då tycker eller säger "ja de kan man ibland undra". Då kan ni bara svara med "du kan undra hur mycket du vill men vi är föräldrarna o vi bestämmer så kom över dig själv eller så kanske du inte behöver komma hit så ofta" typ

  • minimine
    SpanskaFlugan skrev 2012-07-11 20:27:35 följande:
    Jag tycker nog din man ska sätta sig ner med din svärmor och ta ett allvarligt snack med henne. Det är hans mamma så gör han får sätta gränser för hur hon beter sig. Och om det är så att hon helt enkelt inte fattar så får ni förklara för henne att ni inte känner er bekväma med att hon kommer hem till er eller är ute och går med er. Det känns ju onödigt att bryta kontakten med henne helt men ni kanske kan säga att ni bara vill besöka henne och inte tvärtom. Då slipper du henne i ert hem och ni kan gå när hon blir för jobbig.
    Ja, jag och min sambo har nyligen hafft ett rätt stort gräl om hans mamma. Och han verkar förstå, men fliker ändå in lite kommentarer som "Ja men det är era personligheter som inte går ihop" EH VA? Jag tror fler än jag hade reagerat såhär i min sits! Och såå tycker han att JAG själv ska säga till henne ordentligt. Medans jag tycker att det är hans ansvar som pappa och sambo att säga till sin mor, när hennes beteende stör vår familj och att vi dessutom bråkar om de ofta.
    Ofta skämtar han bort de också, och tycker att hans mamma är rolig. Härmar henne och gör roliga gester...vilket iofs är kul men han ser på det på ett annat sätt! Och han tycker också att hans mamma trots allt bara hjällper till och vill väl...jojo tjena.

    Har stundtals blivit "överatalad" av detta och känt att jag kanske överreagerat, men nu när jag blivit mamma går det inte att dämpa längre eller sopa under mattan. Jag får frispel!
    Men att bara besöka henne kan va en ide kanske....
  • neversaygoodbye

    Jag är gravid med vårt första barn nu och första barnbarnet, är rädd för att min svärmor kommer vara precis så här. Hon har redan börjat med det, sen vi berätta att jag var gravid. Känns jätte jobbigt! Hon tjatar ofta om att jag äter för lite och att jag ska "äta för två". Så fort jag har varit hos BM så ringer hon och frågar standard-frågan "växer barnet verkligen som de ska?" och tusen andra frågor om allt går rätt till. Hon köper grejer till barnet hela tiden, säger att hon ska göra om ett rum till barnet i hennes lägenhet, att hon ska vara första som får vara barnvakt, planerar att vi ska skaffa syskon till barnet "för det är jätte viktigt", vi har ju för sjutton inte äns fött henne än!! och när jag fött henne, ska hon vara den första som får träffa barnet, helst direkt efter!? Planerar semester tillsammans och tjatar hela tiden om allt att hon ska bli farmor. och jaja, hon är glad och stolt över de. Men de känns bara för mycket, det är mitt och min sambos FÖRSTA barn och vi vill väl kunna njuta och bara vara VI! utan henne. hon har till och med sagt "bara så ni vet, kommer jag komma till er hela tiden på besök sen när barnet kommer" ahh, får panik!

Svar på tråden Jag blir snart galen på svärmor!!