• ellinorrebecka

    Rädd för nästan allt :(

    hej har en dotter som fyller två år om en månad.. sen en tid tillbaka har hon blivit rädd för allt.

    Tex , saker som låter - dammsugaren , sodastreamern , kaffebryggaren , tvättmaskin.. ja istort sett alla hushållsmaskiner. (även leksaker som tex en eldriven fyrhjuling) hon skakar och skriker hysteriskt bara jag tar fram nått av dom :(

    Personer - så fort nån annan än jag och hennes pappa tar upp henne kan hon börja skrika hysteriskt och även då skaka som bara den.. om det är personer hon aldrig sett förut så kan man ju förstå, men detta kan vara personer som hon tidigare tyckt mycke om och träffat regelbundet..

    Bilar- har börjat bli bättre men så fort hon sett en bil så skrek hon hysteriskt och skakade..

    detta är ju såklart väldigt jobbigt för både henne och för oss.. vi försöker tala om för henne att det inte är farligt osv men det hjälper inte.. Finns det nått man kan göra åt detta ? och varför är hon sånhär ? först trodde vi att de var nån fas, men nu har det hållt på i flera månader.. 

    hoppas jag kan få lite hjälp här !

     

  • Svar på tråden Rädd för nästan allt :(
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Barn utvecklas i språng och ibland går de bakåt inom ett område när de utvecklas inom ett annat.
    Er lilla flicka tycks ha blivit väldigt medveten om vad som är välkänt och tryggt och vad som är nytt och skrämmande.
    Det ni kan göra är att försöka ta det lugnt med att utsätta henne för saker hon är rädd för. Men ni ska inte sluta göra det. När det gäller hushållsapparater kan ni tex köpa leksaksapparater som hon kan vänja sig vid och som kanske låter när hon själv sätter på dem. För så här små barn handlar det mycket om att man upptäcker den stora farliga världen och förstår att man inte kan kontrollera den. Då blir man rädd. Om ni kan hjälpa henne att få kontroll över mindre saker, successivt så kan hon också få hjälpa till att dammsuga, trycka på och av olika apparater i en takt som passar henne. Då kommer snart denna fas att vara över.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • ellinorrebecka

    Ska defenitivt köpa lite sånna leksaker , å gud vad skönt å veta att de kan va normalt! har nämligen fått höra av familjemedlemmar att hon verkar vara autistisk osv.. Tack så hemskt mycket för hjälpen

Svar på tråden Rädd för nästan allt :(