• Anonym

    Sambo för hård mot vår dotter

    Hej!

    Jag har en snart ettårig dotter och lever tillsammans med hennes pappa i skrivande stund. Han är nu pappaledig och jag har märkt att han är hård mot henne. Om hon försöker ta saker hon inte "får" ta så skriker han jättehögt "NEJ"  eller i värsta fall "STICK!" till henne . Hon börjar gråta förstås och jag tröstar/slätar över. Jag försöker prata med honom om att inte skrika, man ska aldrig skrika åt ett barn etc., men han verkar inte förstå. Han har sin inställning om barn och anser att hon kan börja uppfostras redan nu, vilket är helt omöjligt med ett sånt litet barn. Hon förstår ju inte. Även om hon vore äldre så är det aldrig ok att skrika på det där sättet.

    Har du något råd vad jag kan göra? Jag är rädd att en separation mellan oss kommer att göra det ännu värre..då ska han ha henne helt ensam varannan vecka . Det enda jag kan komma på är att hota om separation om han inte ändrar sig, men det är ingen garanti heller. Jag mår så fruktansvärt dåligt över att hon kan ta skada på allvar . Var kan man vända sig för att få hjälp? Ensam vårdnad har jag hört är näst intill omöjligt att få..

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Sambo för hård mot vår dotter
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är inte alldeles ovanligt att man som föräldrar har olika inställning till hur man ska uppfostra sina barn. I allmänhet far inte barnet illa av att pappa och mamma har lite olika förhållningssätt. Men självklart är det bra om man kan vara överens om hur olika det ska vara. Det låter som om ni befinner er lite på gränsen till ett misstroende sinsemellan och jag tror ändå att det är där ni ska börja. Kan det vara så att om ni pratar igenom saken kan komma överens om vissa kompromisser. Vilket innebär att även du måste ändra lite på ditt förhållningssätt. Samarbete  och överenskommelse är alltid det bästa för barnet.
    Att hota med separation och vårdnadsstrid brukar inte vara en framkomlig väg och är dessutom inte bra för barnet.
    Det enda fall där du måste gå hårt fram är om du tror att er dotter verkligen far illa av att vara med sin pappa, men då bör du först diskutera situationen antingen med någon på BUP eller med Socialtjänstens familjeavdelning.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Sambo för hård mot vår dotter