• Anonym

    Min dotter på 4 år vill bestämma och hotas!

    Hej!

    Jag har en dotter på 4 år, hon har aldrig träffat sin biologiska pappa. Jag träffade en kille när hon var ca 1½ år och han har 'blivit' pappa. Min dotter vet inte om detta än men hon skall få veta det så småning om men just nu är hon inte redo.

    Det är inte det som är problemet utan det är hennes beteende, hon blir arg och förtvivlad när vi säger nej eller sen, då hotas hon med att slåss eller kasta saker och säger att vi är dumma. En dag när vi hade besök, jag var på jobbet och min pojkvän/hennes 'pappa' var hemma och fick besök utav två vänner, min dotter är så förtjust i en utav dom och så hade hon viskat i hans öra: 'ska vi elda upp dom, så dom dör'? Jag blir rädd att min dotter säger sådana saker, men frågan är om hon vet vad det är hon säger. Hon har uppträtt liknande ett antal ggr fast med andra ord.

    Jag har inte längre något grepp om min dotter, hon har kontrollen.
    Min pojkvän är konsekvent och bestämd osv men han har också vissa brister, inte bara jag.

    Jag är lite mer blödig, men jag säger ifrån men min dotter lyssnar inte ett dugg på vad jag säger även fast jag upprepar mig, och så hotas hon. Hur ska man göra för att hon ska börja lyssna? Ska jag behöva brotta ner henne på golvet varje gång eller kasta in henne på sitt rum? Jag får ingen kontroll alls, ibland skrattar hon mig rakt upp i ansiktet, trots att jag är allvarlig.

    Min pojkvän säger hela tiden till mig att jag måste bli hårdare och konsekvent och han klagar ofta på mig och min dotter, men han gör aldrig nå fel, enligt han själv.
    Han beklagar sig till sina/våra vänner istället för att prata med mig, det är som att han söker hjälp och råd från dom, men han kastar all skit på mig och min dotter och det har fått mig att bli väldigt ledsen.
    Han har börjat tröttna och han säger att om inte jag får ordning på min/våran dotter så kommer han att lämna oss.

    Jag skulle kunna skriva hur mycket och hur länge som helst men i det stora hela så handlar det väl om att få kontrollen och respekt, men hur gör jag?

    Jag känner mig vilsen, frustrerad och som en värdelös mamma.
    Finns det någon hjälp man kan få i kommunen där man bor?

    Hjääälp!

  • Svar på tråden Min dotter på 4 år vill bestämma och hotas!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter verkligen som om du låtit din lilla 4-åring ta över hemma. Inte nog med att hon hotar med ord. Hon gör det ju i verkligheten också genom att hennes "pappa" så tydligt släpper ansvaret och hotar han med.
    Jag förstår att det känns övermäktigt för dig just nu, men den enda hjälpen för dig, din dotter och din sambo är nog att du faktiskt funderar igenom hur du ska ta tillbaka kontrollen i familjen.
    Det bästa är ju om du kan få med din sambo på noterna och ni bestämmer vilka regler som gäller hemma och att ni hjälps åt att hålla dem gentemot dottern.
    Du undrar om du måste brotta ner henne varje gång eller låsa in henne på rummet. Jag tror inte det är det bästa, men däremot så hjälper det inte alltid med ord och tillsägelser.
    Ta henne i stället i famn och håll om henne tills hon lugnat sig och upprepa ett budskap. Man säger inte så eller man gör inte så. Sen får ni också visa henne hur ni vill att hon ska göra i stället.
    Barn i den här åldern lever lika mycket i fantasin som i verkligheten. Om man vill vara ensam med någon man tycker om kan man elda upp de andra så att de försvinner, men bara på låtsas. Bli inte förskräckt över uttrycken, utan hjälp henne med verkligheten. DVS säg att hon tycker jättemycket om den här personen och de kanske kan göra något alldeles eget tillsammans utan alla de andra vid något tillfälle.
    Inte förrän efter 6-årsåldern blir barn mer realistiska och förstår vad man kan göra med andra och inte och det blir de tack vare att föräldrarna hela tiden verklighetsförankrar deras uppfattningar och uttalanden.
    Så ligg i med det på ett positivt sätt. Håll mycket om henne och förklara att man kan känna och vilja en sak men i verkligheten gör man inte alla de sakerna.
    Om du behöver stöd av någon utifrån tycker jag att du ska ringa BUP för rådgivning, kanske prata med BVC som har psykolog ansluten eller ringa familjehemsavdelningen på socialtjänsten för samtal mellan dig och din sambo.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min dotter på 4 år vill bestämma och hotas!