• Anonym

    Bör vi söka hjälp?

    Vi har två barn, en dotter på 8 år och en son på 3 år.

    Frågan gäller dottern...

    Det är så här att vi haft bekymmer med hennes humör sen hon var liten. Det är inget ovanligt vad jag förstår att hon är som hon är men jag blir orolig ändå då jag trodde det skulle växa bort när hon kom upp i skolåldern och hon blev mer mogen.

    När hon är trött eller har lågt blodsocker och vi säger åt henne att göra saker så händer följande (exempel från hur det har varit ikväll hos oss):

    Hon skulle tvätta håret och hon brukar göra det med schampo och balsam då hennes hår inte går att borsta/kamma utan balsam. Hon ville inte använda balsam då hon tycker det är jobbigt, det tar lång tid etc. Vi sa då åt henne att hon skulle ha balsam och att vi skulle hjälpa henne med det men sen började en halvtimmes skrik och bråk om att hon inte ville. Hon ville ju inte för att det var jobbigt men hon ville inte ha vår hjälp heller, hon hade helt enkelt bestämt sig för att hon inte ville. Hon hamnar i nåt slags tillstånd där det inte går att nå henne när det är så här och hon sitter bara och skriker det hon nu inte vill eller det hon vill. I detta fallet fick vi lyssna på "jag vill inte ha balsam" om och om igen i en halvtimme. Till slut lät vi henne vinna detta, med tanken att man får välja sina duster. (Det är inte ofta det händer, ska jag tillägga, då vi någonstans på vägen lärt oss att man inte kan ge henne ett lillfinger då hon tar hela handen nästa gång, men den här gången kändes det som att det var OK för henne att vinna denna omgången). Då sa vi att ok, då duschar du utan balsam så får du se hur kul det blir med håret sen... Men då ville hon inte duscha alls för hon var för trött. Så då började en kvarts tjat om det som slutade med att vi fick lyfta in henne i badkaret och sen fick min man duscha henne med tvång medans hon skrek och fäktade sig i genom hela duschningen. Någonstans måste vi dra gränsen och gränsen gick här, hon skulle duscha.

    Det känns hemskt och jag och min man känner oss som två skurkar. Hur ska vi komma till rätta med detta? Är det något som kommer försvinna (måste hon bara bli mer mogen?) eller är det nåt som vi borde söka hjälp för? Gör vi fel som gör som vi gjorde? Det känns ju inte kul att tvinga på henne saker hon inte vill, men samtidigt så behövde hon verkligen duscha. Just bekymret med duschningen har vi haft fler gånger men de här bråken handlar om fler saker, givetvis... Hjälp!

  • Svar på tråden Bör vi söka hjälp?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Föräldrar vet i allmänhet bäst vad barn behöver och barn vill i allmänhet inte vara med om det som föräldrar bestämmer . Under hela barnens uppväxt pågår en ständig maktkamp om var gränserna för det ena eller det andra ska gå. Gränserna flyttas ju också efterhand så kompromisserna måste ständigt få nya former. För en del barn passerar detta ganska enkelt medan andra har svårare att vara smidiga i förändringarna av gränser. Detta gäller förvisso också föräldrarna.
    På er beskrivning låter det som er flicka har svårare att hantera situationer under påverkan av lågt blodsocker, trötthet eller liknande, vilket inte är så ovanligt. Ofta är det en ärftlig läggning som någon av er kanske känner igen.
    Detta bör man som förälder ta hänsyn till. Ta inte den här typen av konflikter när hon är som tröttast. Även om ni på sakplanet har rätt tycker jag att ni ska fundera över vad det får för andra konsekvenser när ni tvångsbadar henne. Hon är 8 år och det måste innebära en för alla parter jobbig situation.
    Ingen unge har dött av att gå smutsig en dag eller med tovigt hår.
    Försök i stället förhandla med henne och gör upp vad hon tycker är rimligt. Ni ska inte vinna förhandlingen bara för att ni är starkare och två mot en. Ni måste hitta nya former och nya förutsättningar för dessa förhandlingar vilket är en intressant föräldrautmaning men bra att ha gått igenom när hon kommer i tonåren och ni inte rår på henne på samma sätt som nu.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Bör vi söka hjälp?