• missalicka

    Hur påverkas en 6 månader av varannan v boende?!?

    Hej!

    Jag behöver hjälp!
    Min dotter är nu drygt 4 månader,jag och pappan har aldrig vart ett par och bor 25mil ifrån varann. han var inte så förtjust att jag behöll henne då han vill kunna vara helt delaktig i sitt barns liv, vilket jag förstår, och pga av det dåliga samvetet tänkte jag inte igenom hans önskan om att vara pappaledig under hösten 4-5 dagar i v.
    Dem har träffats ungefär 1-2 dagar i veckan då vi har turats om att resa så dem har inte kunnat få ett starkt band ännu, för en månad sen redan började få separationsångest från mig såfort han tog upp henne börjar hon panik skrika (gäller även min familj som hon känner väl när hon är trött) och slutar inte försen hon kmr till mig, villket jag nästan får tvinga honom till då han tycker att hon måste vänja sig så det ska funka i höst. Medans jag inte fattar hur han tänker ett så litet barn kan inte vänja sig så, han får ta det lugnt och umgås utan att hålla henne tills hon känner sig lite tryggare med honom och bekväm med att han håller henne..det måste få ta tid.
    Jag tog upp detta med vår bvc sköterska då jag börjar känna lite panik,(jag helammar fortfarande då hon inte alls är intresserad av flaskan ännu, men jag försöker försiktigt introducera de sen ett par v.) Hon råder emot att han ska ha henne redan i höst, även om hon inte skulle ha separationsångesten.. det är inte bra för så små barn att flyttas fram och tillbaka, vilket känns självklart för mig nu.. men inte honom. han tror att det handlar om mig och att jag inte vill lämna henne ifrån mig, vilket e helt fel, han är jättebra m henne och jag skulle gärna vilja att han ska kunna ha henne med, om det skulle funka för henne! Vi har från början sagt att vi ska göra allt med hennes bästa i tanke, och nu anser jag att vi måste skjuta på hans pappaledighet...

    Har du ngt råd om vad som är bäst att göra? tänker jag rätt? hur ska jag då få honom att förstå? jag vill göra allt för att vi ska kunna samarbeta..

    Tack på förhand


  • Svar på tråden Hur påverkas en 6 månader av varannan v boende?!?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    En ammande mamma har alltid första platsen hos ett spädbarn vilket inte hindrar barnet från att knyta an till andra personer samtidigt. En pappa som ger flaska kan få samma viktiga roll och anknytning med barnet från tidig ålder. Små barn har också tidigt förmågan att knyta an till flera personer på ett djupt och bestående sätt. Men ju mindre barnet är desto kontinuerligare måste relationerna vara. De har inte förmågan att hålla kvar sin inre bild av den frånvarande föräldern under någon längre tid. Därför är ju idealet att familjen bor ihop och träffas dagligen och stundligen.
    När detta inte är möjligt, med 25 mils avstånd måste ni hitta en så praktisk lösning som möjligt vilket ni hittills ändå lyckats med.
    Jag förstod inte riktigt hur ni planerat pappas föräldraledighet. Skulle han ta över helt ett antal månader, eller skulle du finnas i närheten?
    Jag tror att byten mellan föräldrar under längre tid definitivt inte är att rekommendera när den första föräldern, som också ammar (ammat) är helt borta.
    Antingen måste ni då hitta en lösning där ni bor på samma ort under den tiden eller också tycker jag att ni ska skjuta på det tills amningen är avslutad och det finns möjlighet för dig att besöka och ta hand om henne inimellan.
    Om ni skapar de bästa tänkbara förutsättningarna så är barnet ofta anpassningsbart och riskerar inte några men.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur påverkas en 6 månader av varannan v boende?!?