• Jelenas

    Lat 14 åring

    Hej!

    Jag skulle vilja ha lite tips och råd om hur man kan få en blivande 14 åring att ta lite mera ansvar över sig själv.

    Som det är nu så måste jag alltid väcka honom och vara inne i hans rum tills han stiger upp, Om jag bara går in och ropar på honom så somnar han om så fort jag har gått.
    Man får påminna honom och läxor och sin hygien konstant. Om man inte säger åt honom att gör det här NU glömmer han totalt bort allting.

    Jag tror att detta bottnar i att han spelar en hel del men trots att jag har dragit ner på det så att han bara får spela 1 timme efter maten på vardagar men mera på helgen fungerar ingenting ändå. Jag vill hellre inte straffa honom med att ta bort spelandet helt för jag tror att det skulle ha en väldigt negativ effekt.

    Att jag väcker honom och tjatar på honom osv fungerar så länge jag har det arbete jag har, Jag börjar kl 10 om jag jag arbetar dag och har då tid att få upp honom men vad händer om jag byter jobb och börjar t ex kl 7? Visst min man kan se till att få upp honom men det är ju inte bra i det långa loppet.

    Så har du några bra tips så vore jag tacksam.

    :)

  • Svar på tråden Lat 14 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    En 14-åring är på god väg in i vuxenlivets ansvar men stannar mer än gärna kvar i barndomens oansvar.
    JaLycka till!
    Margit Ekenbarkg tror att man som vuxen ska släppa över ansvaret till tonåringen successivt.
    Att fortsätta att bygga upp ett system där han inte kommer till skolan om inte mamma har ett jobb som gör att hon kan väcka honom är ohållbart.
    Låt honom själv ta konsekvenserna av att han inte vaknar. Skolan brukar inte tolerera för sen ankomst så många dagar.
    Hjälp honom att bygga upp ett system där han måste lita till sig själv och inte på mamma. Väckarklockor, kompisar som kommer förbi eller annat kan vara en hjälp på traven.
    Så släpp ansvaret och låt det gå åt skogen några gånger så lär han sig mycket fort hur man går upp på morgonen. Men prata igenom det först och säg att nu är han stor nog att ta det ansvaret.
     

Svar på tråden Lat 14 åring