• Gabriela

    Singelmamma med planer påstudier i London

    Hej!

    Singelmamma med en son på 7mån som planerar på att flytta till London.

    Jag pluggar just nu upp mina gymnasiebetyg och vill gärna börja högskola/universitet i London om något år. Men har fått höra att dagis kan vara otroligt dyrt och vet sedan innan att hyrorna också kan vara det.

    Skolorna jag sett har alla tuition fees och blir även där rätt mycket pengar. Någon som vet hur det funkar? Betalar man allt på en gång eller var månad?

    Någon som har tips på dagis/childcare? Eller flyttat till London för studier?

    Tips och råd, gärna!          


  • Svar på tråden Singelmamma med planer påstudier i London
  • YokohamaNr2

    Hej,
    Jag har bott i London i 15 år och gick även universitetet här. Jag skulle nog faktiskt avråda att plugga här om du inte vill ha världens största CSN lån att dras med resten av livet. Tuition fees för alla Universitet har gått upp och för en Britt/EU student kostar det nu mellan £6000-£9000 per år. Universiteten brukade ha subventionerade dagis för studenter med barn men det är mycket nedskärningar och de flesta jag vet har tagit bort det. Ta chansen att plugga vidare gratis istället i Sverige är mitt råd

  • lucyluu

    Om du ändå vill flytta till London så plugga på distans från svenskt universitet så får du ändå gratis utbildning men kan befinna dig var du vill. 

  • FreeForAll

    Jag pluggade i Sverige och fick gratis utbildning och gratis barnomsorg. Ta vara på det!

    Jag bor i UK nu och betalar £1100 i barnomsorg per månad varav £900 är för två-åringen, och då bor jag inte i London där det är ännu dyrare. Dessutom är hyrorna jättehöga.

    Och om detta inte vore nog kostar universiteten £3000 per år.

    Personligen skulle jag aldrig haft råd att utbilda mig här och är glad att jag gjorde det i Sverige.

  • tahira

    Hm, det låter inte som en så där fantastisk idé, om jag skall vara ärlig.

    Vad universitet kostar vet jag inte riktigt, jag pluggar men jag läser på distans på Blekinge Tekniska Högskola.

    När vår son gick på dagis betalade vi £850 i månaden. Om det verkar rimligt så kan jag rekommendera MACE Montessori, det finns på tre olika platser inne i London.

    Men lägga pengar på hyra, dagis och ev. studier utan att ha en fast inkomst låter som en dålig idé. Mycket annat i London kostar pengar, framförallt inne i stan, och det finns en helt annan typ av segregering och "klasskillnad" här än i Sverige. Jag tror att det känns mycket jobbigare att ha ont om pengar att röra sig med här än vad det gör i Sverige.


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • sofiec5

    Hej! Jag har inte pluggat i London men jag har pluggat utomlands och tänkte därför ge lite råd.. Först och främst..om du verkligen vill plugga i London efter all infomaton så gör det, det är du som bestämmer hur du vill leva ditt liv. Jag har hört att i London är det väldigt dyrt med dagis att vissa i vanliga fall arbetande mammor stannar hemma iställer för att de tjänar mer på det så bara det säger ju en hel del.
    Jag har pluggat i USA där egentligen hela utbildningen skulle ske men efter 1 år tyckte jag att det blev allt för dyrt ( jag åkte som en freemover då jag ansökte direkt tll det colleget och betalade international fee) så jag bestämmde mig för att plugga i sverige istället (GRATIS). Däremot kunde jag åka som utbytesstudent utomlands under mitt svenska program, i ett halvår, vilket jag gjorde. Detta skulle kunnat förlängas i ett halvår till. Detta är ett mkt bra alternativ då man inte behöver betala ngn tuition för universitetet utomlands. dessutom åkte jag som erasmusstudent och fick stipendie, dvs FICK pengar (woho). ps.om du börjar på ett universitet kolla upp vilka partneruniverstet de samarbetar med, dvs vilka man kan åka som utbytesstudent till.
    Om du absolut vill plugga i London så gör det som sagt men det KOSTAR! Alternativt att du åker på ett utbytesår GRATIS eller som lucyluu sa plugga på distans...
    Jag tror det är så att om man pluggar utomlands brukar man få pengar per termin av CSN och inte som här i sverige att man får per månad. Det är för att man ska kunna betala terminsavgifter som oftast är en klumpsumma / termin.
    Tyvärr vet jag inte mer om dagis än det jag angett. En ide är att eftersom man som student oftast inte har heldagar utan föreläsningar olika tider så kankse en barnflicka skulle funka som jobbar några timmar om dagen??
    Hoppas du får som du vill att leva din dröm :) lycka till!!

Svar på tråden Singelmamma med planer påstudier i London