• 3 barn i gbg

    Hur göra för att ha syskon på dagis/förskola längre än 15 timmar?????

    Hej,

    väntar mitt 3e barn, och mina 2 barn skulle verkligen behöva gå mer än 15 timmar på dagis när jag är mammaledig med bebisen. Inte att jag vill komma och hämta vid 18, men några fler timmar i alla fall, och möjligheten att kunna lägga upp det efter hur det passar familjen. (Ex jobbar min man otroligt mycket).

    Nu vänder jag mig till alla er med kunskap eller erfarenhet kring detta lilla trixande...

    1. Om jag skriver in mig på en kurs, kan jag fortfarande plocka ut föräldrapengen då? Hur?

    2. Om jag skriver in mig på en kurs, kommer jag behöva "prestera" då också, eller räcker det att jag är inskriven?

    3. Om jag meddelar förskolan att jag kommer fortsätta jobba, ex. 75%, hemifrån. Har de möjlighet att kolla det? I så fall hur? Skatteverket har ju inkomstuppgifterna först ett år efteråt. Eller kontroll-ringer de till min arbetsgivare? 

    4. Är det någon som vet om och när de ändrar till 25 timmar för barn vars förälder är föräldraledig? Vi bor i Göteborg (tillhör Frölunda, Askim, Högsbo) 

    5. Är det någon som har något annat tips på hur jag kan gå till väga? Att få dispens i vår kommun verkar svårt, har hört grannar och dyl som haft mycket goda anledningar, men ändå inte fått ha barnen längre än 15h.

    Jag skulle bli SÅ tacksam för svar!

                        

  • Svar på tråden Hur göra för att ha syskon på dagis/förskola längre än 15 timmar?????
  • Khaleesi

    Har du kollat med privata dagis? Vi hade våra på ett föräldrakooperativ, och där spelade det ingen roll om barnen hade syskon eller inte. Man betalade samma månadsavgift oavsett hur många timmar man hade barnen på dagis, eftersom det förutsattes att man själv visste bäst vilket behov man hade.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Fridayyy

    Men varför behöver barnen gå fler timmar???? Är det för DIN skull?? Du kan väl skaffa barnvakt då?

  • niagara

    Du visste om premisserna när ni valde att skaffa ett tredje barn. Att försöka lura sig runt reglerna är inte okej. Det är många barn på dagis ändå, det behövs inte fler. Speciellt inte fler som faktiskt har föräldrar hemma. Varför skaffade du barn om du inte kan/vill/orkar ta hand om dem???

  • Fridayyy

    Det borde ju finnas "dagis" där man betalar en timavgift på den verkliga kostnaden så kan man lämna in sina barn där när man vill...

  • lullens

    Persoligen tycker jag att 15 timmar borde räcka. Men jag kan däremot inte förstå varför man inte kan få bestämma vilka dagar som barnet Ska få vara på dagis. Och även vilka tider (inom rimliga gränser ).

    TS hur gamla är barnen?

  • Mumintroll89

    Varflr diskuterar folk och har en åsikt om att TS vill göra såhär? Orka...

    Hursomhelst vad jag vet TS räcker det att du typ läser 50% distans och då får du ändå pengar från FK. Men samtidigt har jag en klocka i huvudet som säger att du borde få lämna längre när du ska vara mammaledig, men den klockan kan ringa galet med. Det finns alltid sätt som gör att du kan få lämna längre. Och det räcker oftast med något litet.

  • Kittielicious

    På förskolan där jag jobbar har vi samma regler för alla föräldrar, barnen som har små syskon hemma med en föräldraledig förälder går vissa dagar i veckan, mellan vissa klockslag och ett visst antal timmar, behöver man redan ytterligare tid får man prata med kommunen och dem tar i sin tur beslut.

    Jag tycker det fungerar utmärkt för vi i personal planerar schema och aktiviteter efter barnantal och dyl.

    Vi skulle omöjligt kunna ta alla föräldraledigas önskemål om dagar och tider..

    Det här är en bra lösning och verksamheten fungerar.

  • Kittielicious

    Många föräldrar verkar glömma att vi pedagoger har liv med, vi har också barn, familj eller ett liv utanför arbetet med.

  • Kittielicious

    Föressten, dagis finns inte. Det heter förskola.

Svar på tråden Hur göra för att ha syskon på dagis/förskola längre än 15 timmar?????