• Cina747

    vårtor!!?!?!?!?!

    Hej. Min dotter som är 13 år har haft vårtor på fötterna ganska länge (3 - 4 år.) Men grejen är det att på en fot har hon över 28 vårtor och på den andra 20. Vi har provat att frysa vårtorna vilket inte funkade, det gav verkligen INGA resultat (frysmedel från apoteket.) Och sen provade vi vårt-fri. Inga vårtor försvann men vi kunde inte fortsätta behandligen för det blev så ömt så hon kunde inte ens stå! Hon bara skrek och grät för det gjorde så ont, hon kunde ju inte ens gå till skolan själv.

    Vad ska vi göra, hon vill verkligen bli av med dem, vi filar dem varje kväll och gräver ur dom med sax. Tror hon själv har provat nagellack på, men vårtorna går inte bort!


  • Svar på tråden vårtor!!?!?!?!?!
  • Pellelilla

    Åk till läkaren? Hon verkar ju ha ganska många och jobbigt med dem.

    Jag hade också fotvårtor, inte många men stora. Den sista jag hade vågade jag inte visa för mamma för hon grävde alltid ur dem och la på vårtmedel och då var jag så less på det efter alla de andra som jag hade haft. Jag hade den ett par år, tror jag, sen en dag lossnade hela vårtan från foten med lite död hud. Efter det har jag inte haft en enda vårta. Jag har för mig att jag läst någonstans att man till slut blir immun, kroppen utvecklar försvar mot det. Så kanske finns det även hopp för din tös?

    Lycka till!

  • Themis

    Jag hade också sånt elände som unge, en stor fläck på typ 2x 2 cm på ena foten, och några enstaka. Det gick bort efter åtta år när jag fick spatt och filade den stora klumpen i blod varje dag i en vecka. Jag vet inte om det hade hänt ändå eller om kroppen då äntligen hajade och tog hand om viruset.

    MEN sen fick både jag och mannen nya vårtor när vår son började simma på simhall.

    Då tog vi först vårtfri, och sen täcker man med silvertejp 24 h om dygnet, ta bara av och byt när man duschar.
    Dessa vårtor dog på två veckor.

    Då var de ju nya och hade inte kommit så djupt, förstås, men vi var rätt överraskade hur effektivt det var.

    Men jag tycker verkligen att ni borde söka läkare och få ordentlig hjälp, självklart ska man inte fortsätta behandla själv när det inte funkar. Jag är rätt arg på min mamma för att hon inte tog mig till läkare när det var så uppenbart att jag hade ont, kunde inte springa normalt på idrotten i flera år och sånt. Så himla onödigt när det finns läkarhjälp att få.


    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • lilleskutto

    Ja gå iväg till en läkare. De har bättre frysgrejer också...
    Tvätta strumpor för sig i 60C så försvinner många av vårtbakterierna som gör att man "smittar sig själv"

  • Themis
    lilleskutto skrev 2012-08-11 21:18:13 följande:
    Ja gå iväg till en läkare. De har bättre frysgrejer också...
    Tvätta strumpor för sig i 60C så försvinner många av vårtbakterierna som gör att man "smittar sig själv"
    Vårtor uppkommer av virus, och det är inte alls samma sak som bakterier.

    Att förväxla dem är för mig som att säga "milkshake" när man menar "bil" eller nåt ditåt.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Pissenisse

    Vårtor är ett virus, däremot kan de lätt tas bort av läkare om du inte lyckas själv.. Men ju längre de sitter desto fler hudlager blir drabbade och större ingrepp kan krävas.. så vänta inte längre utan gå till en läkare..

  • morx2

    Hej,

    Hade min vårtor i ca 20 år tills jag bestämde mig för att vara riktig envis och göra allt för att få bort dem. Jag hade verkligen ont när jag gick och dessutom skämdes jag för dem!

    Jag använde Apotekets vårtmedel (den starka varianten) varje dag. Gjorde fotbad och filade och gröpte ur (usch låter äckligt, jag vet...). Till slut (tror det tog ett halvår nästan) så försvann vårtorna. Nu är det bara några små märken efter dem, men inget utav vårtorna är kvar. Jippi! Kändes befriande. Ge inte upp!

  • solstril

    Min son hade under en period stora besvär med fotvårtor, apotekets medel hjälpte inte ett dugg. Jag fick då rådet att prova med salt och det fungerade jättebra. Blöt uppvårtan en lite stund i vatten, ta sedan salt och häll på vårtan och täck med ett plåster. Upprepa varje dag. Efter ca en vecka luckras vårtan upp och förvinner. Enkelt, smärtfritt och billigt!

  • doriah

    Jag gjorde den sjukaste grejen - jag hade vårtor när jag var i yngre tonåren som var superenvisa men jag började sova med vitlök på vårtorna (skär en skiva, plåstra fast på vårtan) och då försvann de - helknäppt men sant


    Elsa, Lovis och Ines mamma
  • Cina747
    morx2 skrev 2012-08-11 22:07:37 följande:
    Hej,

    Hade min vårtor i ca 20 år tills jag bestämde mig för att vara riktig envis och göra allt för att få bort dem. Jag hade verkligen ont när jag gick och dessutom skämdes jag för dem!

    Jag använde Apotekets vårtmedel (den starka varianten) varje dag. Gjorde fotbad och filade och gröpte ur (usch låter äckligt, jag vet...). Till slut (tror det tog ett halvår nästan) så försvann vårtorna. Nu är det bara några små märken efter dem, men inget utav vårtorna är kvar. Jippi! Kändes befriande. Ge inte upp!
    :) Glad att du fick bort dem. Skulle nog inte funka för oss, hon är väldigt aktiv tränar fotboll, basket och tennis 2 ggr i veckan och tävlingar på det. Hon brinner för sport och blev deprimerad när hon inte kunde gå :(

    Men tack :) 
  • Cina747

    Om man skulle gå till läkaren och bränna bort dem, är det nån som har gjort det och kan förklara hur det går till.

    Dottern tycker ju detta är så otroligt pinsamt!! 

Svar på tråden vårtor!!?!?!?!?!