• Falia

    Hur länge använder ni bärsele?

    Vår lilla tjej är snart sex månader och har kommit in i en "verkligen inte gilla vagnen" fas. Den bärsele vi har är helt oergonomisk och börjar bli för liten för henne (hon väger 9,5 kg). Just nu är det väldigt mkt bärande som blir rätt så jobbigt efter ett tag.

    Min fråga är om ni tycker det är onödigt att köpa en ny sele när hon är såpass gammal? Hur länge har ni haft nytta av selen? Vilken sort tycker ni är bäst?

  • Svar på tråden Hur länge använder ni bärsele?
  • hannis

    Jag bär min 2,5-årig i en Manduca när vi går långt i skogen. Jag tycker den är kanonbra men hade vi inte haft hundar och gått mycket i skogen hade jag nog inte använt den lika mycket.

  • Snow Crash

    Jag sydde mig en Mei Tai-sele när knatten var drygt 5 månader. Jättebra att ha när det blir för bökigt att ha med vagnen, t ex på flygplatser, storhandla etc...

  • Flickan och kråkan

    Vi har haft flera olika bärselar. Vi har inte använt vagn. Bär fortfarande 3-åring en hel del och ibland även 4,5-åring (men han vill inte så ofta av förklarliga skäl ).

  • Myrongen

    Jag skulle hellre satsa på en bärstol. Barnet behöver dock kunna sitta stadigt först. De funkar ju längre också. Vi skaffade en när lilltjejen var ca 8 mån och hon älskar den! Little Life Ultralight Convertible har vi och den är bekväm och smidig som en vanlig enkel rygga :)

  • Bambusa

    manducan kan va för stor om du är liten.. de va den nästan till min kompis som lånade min.. ergo ska passa mindre personer bätre, och beco..  ja köpte min manduca när dottern va 8mån, och hon kunde nstan krypa då, men ja har använt den och sjal kt och till runt 3år.. hon vill sitta i manducan nu med, men ja orkar inte, hon väger 16 kg och ja har klen rygg..  men när hon va 15mån bar ja henen i den i ullared.. kanon, för där vill man ju inte ha barnvagn i onödan.. bara kundvagnen som man proppar full, hehe..  fördelen med sele är ju att den tar sån liten plats när den inte används, en bärstol är inte lika lätt att slänga in under vagnen om man vill haden med ifall dom vill bli burna..   kika blocket och tradera.. fördel om de är nära dig så du kan prova den med ju..

  • dripdrop

    Jag kan tipsa om Pognae. Den är typ den asiatiska motsvarigheten till Ergo, och är gjord för lite mindre personer. Jag är 165 och tyckte Ergo kändes för stor, manduca ännu större. Men Pognae sitter perfekt! Vi började bära i sele kring 9 mån så det är absolut värt att investera i för er, tror jag. Vi bär fortfarande mycket och vår dotter är 20 mån. Mest för att hon aldrig blir gnällig i selen (det blir hon i vagnen efter en stund).

  • Helle333

    Jag kör med schal. Min dotter är 1 år. Jag kommer fortsätta använda schalen ett bra tag till, så länge det fungerar. Välj en som ni bär på ryggen om ni köper en ny sele eftersom det kommer bli jättetungt att bära barnet på framsidan någon längre stund allteftersom h*n blir större och tyngre.

  • Flickan och kråkan
    SaddePadde skrev 2012-08-15 00:09:10 följande:
    Jag skulle hellre satsa på en bärstol. Barnet behöver dock kunna sitta stadigt först. De funkar ju längre också. Vi skaffade en när lilltjejen var ca 8 mån och hon älskar den! Little Life Ultralight Convertible har vi och den är bekväm och smidig som en vanlig enkel rygga :)
    Nej, det tycker inte jag. Bärstolen är tung i sig själv (i jämförelse med en bärsele) och dessutom hamnar vikten långt ut ifrån kroppen och lite "småtokigt". Jag håller utan tvekan på en ergonomisk bärsele där man har barnet tajt mot kroppen - absolut bästa avlastning. Barnet behöver inte kunna sitta stadigt och den håller lika länge som en bärstol. Bär utan problem både min 3-åring och min 4,5-åring.
Svar på tråden Hur länge använder ni bärsele?