• Anonym (Orolig)

    Jag tror inte att jag är pappa till "mitt barn"?!

    Min son föddes för ett tag sedan (vill inte säga exakt när) han föddes med långt svart hår som nu har ljusnat lite. Men till min förvåning, rädsla och oro så har han bruna ögon. Jag själv är mörkhårig (föddes blond) och har klara ljus grön ögon. Min fru är mörkhårig och har melerade ögon. Vi båda är helsvenska.

    Kan detta verkligen vara möjligt eller finns risken att jag inte är min sons pappa? Finns här några helsvenska föräldrar med blå eller gröna ögon som fött brunögda barn? Hjälp mig snälla.

  • Svar på tråden Jag tror inte att jag är pappa till "mitt barn"?!
  • Anonym (Orolig)
    adaeze skrev 2012-08-14 18:32:56 följande:
    Har nån av era föräldrar bruna ögon?
    Nej ingen varken mina föräldrar eller mina svärföräldrar har bruna ögon. Vet dock inte hur det är längre bak i släkten.
  • Themis

    Det här ämnet får man oftast felaktiga svar på eftersom de flesta bara har läst högstadiebiologi.

    Här är lite modernare kunskap om hur ögonfärg ärvs:

    ÖGONFÄRG- den mest kända myten (?): Att alla barn, eller alla däggdjursungar, föds med blå ögon är en på nätet väl spridd "sanning". Det är sant att det är vanligast att barn till ljushyade (kaukasiska) föräldrar föds med blå ögon, men jag vet själv två bebisar som inte föddes med blå ögon och många familjelivare har också skrivit om barn med andra ögonfärger. Och skulle verkligen all världens kineser, indier och afrikaner födas med blå ögon? Nix, så är det faktiskt inte!

    Det man lärde sig i skolan om blå och bruna anlag räcker tyvärr inte heller till för att förklara hur ögonfärg ärvs eftersom det är mer komplicerat än så. Kanske känner du också någon som t ex har ett blått och ett brunt öga? (det beror i så fall på en ofarlig mutation av ögonfärganlagen)

    För närvarande känner man till tre genpar som styr ögonfärg.
    Två av genparen sitter på kromosompar 15 och ett sitter på kromosompar 19.

    På din kromosom 15 sitter alltså två gener som vardera kan ha ett brunt eller ett blått anlag. En gen som sitter på din kromosom 19 kan ha ett blått eller ett grönt anlag.

    Häng med nu: Vi har alltså sex olika anlag som samspelar här, tre från mamma och tre från pappa. Om det finns ett brunt anlag (eller flera) bland dem så är det dominant och då blir det bruna ögon. Gröna anlag får ge vika för de bruna men dominerar över de blå, så om alla anlag är blå utom ett (eller flera) som är gröna så blir det gröna ögon. Och om alla anlag är blå så blir det klart blå ögon.

    Då har vi i alla fall (lite förenklat ) förklarat bruna, blå och gröna ögon, men inte t ex grå eller melerade. Och den förklaringen får vi nog vänta lite till på, faktiskt, för genetik är knepigt.

    Vill du få en statistisk bedömning av vilka ögonfärger dina barn kommer att få så kolla här:

    museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalcu...

    Källa: www.seps.org/cvoracle/faq/eyecolor.html (m fl)


    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym

    Kan du inte bara göra ett faderskapstest så är det ur världen sen?

  • adaeze
    Anonym (Orolig) skrev 2012-08-14 18:34:00 följande:
    Nej ingen varken mina föräldrar eller mina svärföräldrar har bruna ögon. Vet dock inte hur det är längre bak i släkten.
    hmm för bruna ögon är ju en dominant gen så det räcker ju med att en enda svärförälder har det, vet inte riktigt hur dte funkar om det är längre bak i släkten odck. Sen kan det ju dock även vara en mutation som gjort att han fått bruna ögon, det är ju inte jätteovanligt, precis som när folk har olika färg på ögonen (tex ett blått och ett grönt)
  • Anonym (Lugn)

    Är allt annat som det ska eller har du andra anledningar att misstänka din fru för otrohet? Om ni båda har ett anlag för blåa och ett för bruna ögon (låter troligt på din beskrivning) så har barnet 25% chans att få helt bruna ögon, 25% att få helt blå och 50% chans att få melerade eller andra mellanfärger. Antagligen är det så det ligger till för er del.

  • Pondus

    Hos oss är det omvänt.
    Jag har mycket mörkbruna ögon, mannen ljusblå.
    Tillsammans har vi fått en son med gröna ögon och en dotter med blå.
    Tilläggas ska att sonen först hade bruna/gröna ögon fram tills han blev kring två år då de ändrade färg till grönt.
    Det är inte alltid så att det bruna dominerar eller att blåögda inte kan få brunögda barn.
    Allt beror på den genetiska cocktail som uppstått flera led bakåt i tiden..

    Finns det något annat som talar för att det inte skulle vara ditt barn?
     

  • Themis
    adaeze skrev 2012-08-14 18:38:30 följande:
    hmm för bruna ögon är ju en dominant gen så det räcker ju med att en enda svärförälder har det, vet inte riktigt hur dte funkar om det är längre bak i släkten odck. Sen kan det ju dock även vara en mutation som gjort att han fått bruna ögon, det är ju inte jätteovanligt, precis som när folk har olika färg på ögonen (tex ett blått och ett grönt)
    I den förenklade skolmodellen får man lära sig att brunt är dominant ja. Men det räcker inte för att förklara alla ögonfärgsarv eftersom det är sex olika anlag som samspelar.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Maskrosungen

    Pappa bruna mamma gröna Jag blå .....ingen med blå ögon i nästa generation dvs mormor farmor osv ... Vet definitivt att det är rätt pappa för i övrigt är vi kopior, även jag och halvsyster på pappas håll är extremt lika.

  • SIN74

    Hej, maken har stålgrå ögon - jag har gröna. Båda barnen har brungröna ögon. Vi kan dock med bestämdhet veta att de är bådas då de är tillkomna med hjälp av IVF.

    Min dotter har inga direkta likheter med mig och grabben är ej lik sin pappa alls i nuläget.

    Så mitt råd är att inte dra för snabba slutsatser nu. Kan du fråga rakt ut om din oro?

Svar på tråden Jag tror inte att jag är pappa till "mitt barn"?!