• kattislofberg

    Fasta inför narkos på liten bebis?

    Min dotter ska genomgå en undersökning under narkos när hon är knappt 3 månader gammal. Det ska ske 12.30 på dagen. Är det någon som sövt ett så litet barn? Man brukar ju behöva vara fastande från 12 på natten, men hur sjutton går det med en så liten???

    (Jag ska ringa om kolla med sjukhuset, men vill gärna höra om andra föräldrars erfarenheter)

  • Svar på tråden Fasta inför narkos på liten bebis?
  • SophiaI

    Min dotter sövdes inför öppen hjärtkirurgi när hon var tre månader. Hon fick fasta ca sex timmar innan, om man ammade lite kortare innan, kanske fem timmar, minns inte exakt.

    Hon fick dropp innan operationen så hon inte skulle torka ut.

    Lycka till!

  • happy in hell

    Fatsetiden för amning/välling/ersättning brukar vara sex timmar, så riktigt så illa är det inte. Vår dotter opererades första gången när hon var tre veckor och har sedan dess sövts 7 ggr. Hon är två år nu. Just vid tre månader var det faktiskt ganska jobbigt, så förbered er på det. Bebisen är tillräckligt stor för att kunna protestera ganska ihärdigt. Och hungrig blir hon ju liksom... Vi har visa av skadan lärt oss följande: be om lugnande direkt när ni kommer in på sjukhuset. Hon kan få det så att hon är loj vid eventuella förbehandlingar, tex när sköterskan sätter infarten (nål som hon antagligen måste ha i armen för dropp och andra behandlingar). Åk båda föräldrar eller se till att få med dig något vuxet sällskap som kan hjälpa till med allt praktiskt. En förälder kommer vara upptagen av barnet. Ta reda på exakt när operationen ska vara. Ofta ges fastetiden med god marginal. Vätska får barnet oftast dricka efter fastetiden. Ta med egen mat och god dryck (gärna med mycket socker!) som ni föräldrar kan äta medan dottern undersöks. Ni måste ha krafter när hon vaknar upp igen. Uppvaket brukar ta ganska lång tid då man sitter bredvid sängen och då får man inte ha mobiler/datorer påslagna. Därför är det bra att ha nån bok/musik eller liknande att fördriva tiden med innan dottern blir pigg och vill leka igen! Stort lycka till!

  • MammanJulia

    Vår dotter sövs var 3e månad och för oss var det så att när hon sövdes kl 11 ungefär fick hon ammas till klockan 4 på natten. Jag tycker det fungerar bra att amma mkt dygnet innan för att hon inte ska vara så hungrig sedan under fastan. Sedan är det nog väldigt olika med olika bebisar, vår dotter var glad nästan hela tiden fram till hon sövdes när hon var tre månader och behövde inte alls något lugnande. Hon tyckte såklart det var jobbigt när infarten sattes men skrek inte mer än hon gör Vid vanliga blodprov. Hon fick lite sockerlösning i munnen när hon blev snuttig och det hjälpte:) Kanske kan vara ett tips?


  • kattislofberg

    Tack för alla svar. Hon fick äta (bröstmjölk/ersättning) fram till kl åtta på morgonen. Planerad sövning var kl 12.30 men blev försenad en halvtimme. Det gick jättebra alltihop. Hon var inte ledsen eller gnällig, bara slö och nappig. Jag fick amma henne så fort hon vaknade.

  • kattislofberg

    Vi blev för övrigt inlagda för observation över natten. Det är standard på barn som inte fyllt tre månader (hon fyllde tre dagar senare).

  • Evbol

    Hej jag har en liten tjej på 4 månader som ska sövas för unde sökning av sitt ena öga. Hon ska fasta från 24.00 - 07.30 och som de är nu så äter hon var 3 timme ungefär och är väldigt mammig dessutom så ska jag föreställa mig de värsta och stå ut med skrik och grin hela natten eller finns det något som hjälper så hon slipper vara ledsen?

  • a no nym

    Ammar du ? Jag vill minnas att man fick amma fyra timmar innan. 

    Mata som sjutton in i det sista. Truga gärna.
    Sen är det napp, vagga vyssa, gå, hoppa, sjunga och hoppas att de sover mesta av tiden. Det är jobbigt, men det är en begränsad tid ändå. Och för varje skrikig minut är man en minut närmre slutet på det jobbiga.

  • Carolinak

    Min son var nedsövd sista gången för en månad sedan vid en hjärtoperation och var då 5 månader och han fick vara fastande i sju timmar och det vara kaos sista timmarna men det var bara att gå i vagnen och vagga runt om era barn tar napp så är det de bästa... När ni väl är på sjukhuset säg till om dropp direkt..

  • Evbol

    Ja jag hel ammar. Jag hoppas verkligen att jag kan få amma henne åtminstone 4-5 timmar innan för då går de att få henne intresserad av andra saker men efter 4 1/2 timme så är de nätt och jämt något annat som funkar :/

    Min sambo har panik ångest och de känns som att jag kommer få hela ansvaret pga att han inte mår nå bra vilket jag oroar mig mest för. Ta all ledsamhet själv :(

  • Carolinak

    Jag har själv haft grov panikångest för ett par år sedan och en del ångest kom tillbaka när jag var gravid och sedan när han kom försvann. . Vi viste redan när jag var gravid att med stor sannolikhet att våran son skulle opereras för ett hjärt fel när han var mellan 4-6 månader.. Ingen ångest trotts att det varit kaos med massa olika saker kring sonen.. när det var dag för operationen kunde jag tydligen inte hålla distans så då fick jag ångest två dagar ( förberedelsedagarna) men när det var dags för operation och de tuffa 19 dagar extra som vi var där återkom den inte. Så tips han skall ha full fokus på äta sova andas och era barn annat finns det ingen tid för!! Jag önskar er lycka till!! Barn är riktigt duktiga!!

  • Evbol

    Jo jag tror att jag bygger upp de värsta för att förbereda mig även om allt går jättebra. En pessimist är den sanna optimisten. Tusen tack nu är de bara att vänta 2 veckor sen ska vi ner till uppsala. vad stark du var/är som kunde koppla bort din panikångest!

  • Evbol

    Hej, tänkte bara uppdatera och säga att allt gått jättebra! Jag var orolig helt i onödan ang narkosen! De hade infört något nytt så barn under 6 månader "behöver" inte ha med sig föräldern in på söVningen.

    men allt gick bra! Akademiska är helt fantastiska +ronald mcdonald där vi bodde var helt underbart! Kram

Svar på tråden Fasta inför narkos på liten bebis?