• Bubbling

    Utredning Charlottamottagningen/Fertilitetskliniken i Karlstad?

    Undrar om ngn här har erfarenheter av Charlottamottagningen eller Fertilitetskliniken i Karlstad? Positivt? Negativt? Kan man söka hjälp direkt via Charlottamottagningen när det gäller utredning för barnlöshet? Vi ska precis börja söka hjälp med utredning och funderar på vart vi ska vända oss. Mina tidigare erfarenheter av sjukvården är att man ofta får snabbare och bättre bemötande via privat VC tex.
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Utredning Charlottamottagningen/Fertilitetskliniken i Karlstad?
  • vems

    Jag ringde fertilitetskliniken på gripen och sa att vi försöker bli med barn men att jag inte har någon mens, och undrade om dom kunde hjälpa mig. Så jag fick komma dit på undersökning och fick jättebra hjälp av dom.

    Jag blev gravid till slut, och har nu en son på två veckor :)
    Så jag tycker att du ska ringa dit och kolla med dom :)
    Lycka till!

  • Bubbling

    Ok. Har läst om flera som varit på fertilitetskliniken på Gripen men jag hittar ingen info alls om den nu när jag söker. Det står att fertilitetskliniken finns på sjukhuset o telnr dit, kan den ha flyttat dit?
    Tog det lång tid från första kontakt tills du fick hjälp? Frågvis :)

  • vems

    Nej det gick ganska fort har jag för mig. Ring till gripen och fråga vart du ska vända dig så kommer du säkert få ett nummer dit.
    Jag började med att ringa min vc och dom sa att jag skulle kontakta fertilitetskliniken.

  • Bubbling

    Har precis pratat med Charlottamottagningen o enl dom så tas det inte ens några prover eller görs några undersökningar alls förrän man försökt minst 2 år själva, vare sig man söker via dom eller landstingets fertilitetsklinik. Så dom tyckte vi skulle vänta tills vi har ca 3 månader kvar till 2års-gränsen innan vi hör av oss igen, så vi får väl kämpa på ett halvår till först :/
    Man får säkert komma in tidigare om man har uppenbara problem, tex ingen mens/ägglossning. Det enda jag kan komma på hindrar oss är min korta lutealfas på 9 dgr men det tyckte de var fullt tillräckligt...

  • Bubbling

    Jag trodde att det var 1 år som gällde innan man påbörjade utredning o sen om de inte hittat nåt fel fick man försöka 1 år till innan man gick vidare till IVF osv. Så hade jag förstått det när jag läst härinne, men tydligen icke...

  • Paroon

    Det är ett år som gäller. Man ringer sjukhusets växel och ber om kvinnoklinikine/fertilitetsmottagningen så får man rätt nr.

Svar på tråden Utredning Charlottamottagningen/Fertilitetskliniken i Karlstad?