• jennypenny01

    Hjälp! Gravid men precis gjort slut med killen

    Hej!!
    Nu har jag lite panik...
    Jag och min sambo har gjort slut och jobbar mycket på relationen just nu.
    Vi har en dotter sen tidigare.. Men nu har jag fått reda på att jag är gravid!
    Absolut inte planerat...  Men jag kan verkligen inte göra abort, tror inte jag klarar av sånt.

    Vad ska jag göra?
    Hur nämner man det?
    Vi har ganska bra dialog just nu, men jag vet inte hur han skulle regaera på detta...

  • Svar på tråden Hjälp! Gravid men precis gjort slut med killen
  • Kristina 777

    Hej! Det verkar vara tre frågor/relationer som du funderar över: 1. frågan om barnet, och om det ska få leva 2. hur du ska berätta 3. hur din fd kille reagerar när han får veta( och underförstått: hur det påverkar er relation) 1. Du tvekar inför abort. Säger att du inte vet om du skulle fixa det. Efter att på nära håll följt en kvinnas vånda inför abort, hennes beslut att genomföra den, och det jobbiga efterarbetet med skuld och sorg, som pågått länge, rekommenderar jag ingen att göra det, om man är det minsta tveksam. Någon sa att ungefär hälften av kvinnorna som gjort abort kämpar med skuld och sorg i många år efteråt. Eftersom detta inte talas om, blir det ännu svårare att bära. Har själv flera barn och har varit ensamstående mor i drygt 25 år och kan intyga att det inte alltid är enkelt men att det finns en väg genom svårigheterna, man lär sig mycket, utvecklar kreativitet och har för det mesta väldigt roligt! 2. Du har det inom dig- sättet du ska säga det på. Du vet. 3. Du ger inte många detaljer om er relation, bara att det är slut, men att ni ändå jobbar på relationen. Ni samtalar. Då tänker jag att ni båda har ett intresse av att relationen mellan er ska vara på något sätt fungerande, oavsett om ni blir ihop eller inte. Det är i så fall ett bra utgångsläge för fortsatt gemenskap. All godhet och kärlek önskar jag dig!

Svar på tråden Hjälp! Gravid men precis gjort slut med killen