• Horst

    Författare funnen! till "Jag önskar dig inte guld mitt barn"

    Dikten "Önskan" skrevs av Inger Thörnqvist.

        Önskan

        Jag önskar dig inte guld, mitt barn
        ej heller pengar och makt. 

        Jag önskar dig modet att vara dig själv
        och stå för det du har sagt. 

        Jag önskar dig inte en stenfri väg,
        men kraften att vägen gå. 

        Jag önskar dig vänner i rikligt mått
        och vänner att lita på.

    Dikten finns i diktboken "I min susande skog". 
    Inger
     kommer från ett litet samhälle som heter Landeryd. Det ligger mellan Värnamo och Halmstad.

    Allt ovan är enligt uppgift från bloggen "Heja Abbe".
    Read more: www.hejaabbe.com/2011/06/inger-thornqvist.htm...#ixzz247WsGzsh

    Den här informationen har jag letat efter sedan 2004 då min brorson skulle döpas och jag skulle vara gudmor. Hittade då denna fina dikt, men kunde inte vara säker på dess ursprung. Så glad jag blev när jag läste "Heja Abbe"-bloggen som redde ut det hela lite.

    Internet är ju en övning i källkritik, så helt säker på att det är Inger är jag ju inte. Dikten tillskrivs ofta Perter LeMarc eller Erik Lindorm på internet. LeMarc skriver på sin Facebook sida att han INTE har skrivit den här texten. Men de båda herrarna har skrivit andra fina texter som passar till dop, t.ex. "För ett barn" (LeMarc) och "Lyckans minut" (Lindorm).


  • Svar på tråden Författare funnen! till "Jag önskar dig inte guld mitt barn"
  • Ankmor
    Skål Känner igen känslan! Det är så härligt när man hittar svar på sina frågor som man letat efter i åratal!

    Kul! Grattis!!

     
    Tomt här just nu...
  • Dejjsan

    Ja inger är helt underbar hon satt vid busshållsplatsern idag och kom fram till mig o min dotter med ett julkort med den dikten på :D

  • Nicolai

    Du kan vara aldeles säker på att du hittat rätt. Träffade just Fr.Inger Thörnquist, en åldrande kvinna, vid kassan i Hyltebruk Konsum, ja ok, Coop då. Hade just pratat med Ragnhild om gamla tider och när min dotter och jag frågade om Inger behövde hjälp tackade hon nej, men tog fram sin diktsamling från vädskan och läste upp just denna dikt för min 11 åriga dotter, grep henne om hakan och så att hon var ett förtjusande barn från trakten - även om vi ligger i Långaryd intill Landeryd. Inger berättade även att hon skrev detta diktet, sannoliken samlingen i boken, till sin son när han blev utbildad som läkare.
    med vänlig hälsning
    Nicolai, Långaryd aka Jättedansken

Svar på tråden Författare funnen! till "Jag önskar dig inte guld mitt barn"