• SiBiN

    Tips på bra kapitelböcker till en 6-åring ??

    Jag har börjat ta upp läsningen igen här hemma eftersom hon älskar när vi läser för henne Vi har nu läst ett par böcker om älvor där två flickor ska rädda flera älvdjur som är i nöd

    Hon har själv läst en bok med endas versaler i och det gillade hon jättemycket så jag vill hålla detta i liv nu så bombadera mig med tips på böcker du läst/läser flr dina barn eller böcker som någon läste för dig när du var liten {#emotions_dlg.flower}                    

  • Svar på tråden Tips på bra kapitelböcker till en 6-åring ??
  • Pirum

    Pelle Svanslös - kapitelböckerna.

    Astrid Lindgren - typ allt. Finns en samling som heter "Sagorna" där det finns kortare mycket spänande sagor. Och så klassikerna Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta har min sexåring gillat speciellt. 

    Klassiska sagor av exvis Bröderna Grimm, HC Andersen (även om vissa är väldigt otäcka, man får sålla lite och kanske vänta med vissa). 

    Vi har läst nr 1 och 2 i Harry Potterserien men det var mest efter önskemål, de hade kunnat vänta ett par år. Och de blir ju också rätt otäcka några böcker in i serien. 

     

  • Mally1

    Håkan Bråkan böckerna älskar min 6-åring, han skrattar högt i sängen!  (fast jag sållar bort lite mindre vackra ord för att inte ge honom några ideer).  

  • Lady Namárië

    Vill hon läsa själv finns det en drös bra böcker med korta kapitel och enkel text, t. ex dav Pilkeys böcker om draken, Riddarskola-serien eller Familjen Monstersson.

    Som högläsning har vi läst mycket Astrid Lindgren. Första Harry Potter-boken funkade, men den andra ville han ta en paus i (den är ju rätt otäck bitvis).

    Jag gillade böckerna om Vitnos som högläsning i den åldern, men när jag tog fram dem till sonen upptöckte jag att språket är ganska mastigt i dem. Låna en på biblioteket och testa om hon gillar dem!


    So say we all
  • strojes

    Jag säger också Pelle Svanslös (kapitelböckerna)!
    Innan jag kunde läsa själv läste mina föräldrar dem för mig och när jag lärt mig så läste jag de själv om och om igen!

  • Ermenegildo
    norrbo skrev 2012-11-13 14:07:07 följande:
    Edward Tulanes magiska resa av Kate DiCamillo är magisk högläsning! Här hittar du den:
    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173550...

    Det blåser på månen av Eric Linklater är spännande och rolig! Här hittar du den:
    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129660...
    Är inte 6 år lite ungt för Det blåser på månen? På Adlibris står det 12-15 år, vilket möjligen känns lite gammalt. Men runt 9 år borde väl vara en bra ålder för den?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Mercurialis

    Jag har precis läst Kometen kommer av Tove Jansson för min 5,5-åring och den tyckte han jättemycket om. Nu håller vi på med Trollvinter.

    Tidigare har jag försökt med Pelle Svanslös, Lotta på Bråkmakargatan, Alla vi barn i Bullerbyn och Bröderna Lejonhjärta men ingen av dessa föll honom i smaken. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • norrbo
    Ermenegildo skrev 2012-11-13 16:28:16 följande:
    Är inte 6 år lite ungt för Det blåser på månen? På Adlibris står det 12-15 år, vilket möjligen känns lite gammalt. Men runt 9 år borde väl vara en bra ålder för den?
    Tycker inte att den är särskilt läskig så att man inte kan läsa den för en 6-åring. Vi läste den när vår son var sju år, hade kunnat läsa den tidigare. Däremot är det ju få bilder, mkt text. Det kanske blir jobbigt för en del barn.
  • Floria
    Ermenegildo skrev 2012-11-13 16:28:16 följande:
    Är inte 6 år lite ungt för Det blåser på månen? På Adlibris står det 12-15 år, vilket möjligen känns lite gammalt. Men runt 9 år borde väl vara en bra ålder för den?
    Min dotter blev 6 i september, och hon gillar den boken massor. Den är ju spännande med talande djur och flickor som förvandlas till kängrurur

    Just nu läser vi Matilda av Roald Dahl. Den älskar hon, men det går inte läsa den rätt upp och ner, jag får fixa till språket och göra den lite enklare. 
  • saraisundsvall

    Min 5½-åring älskar Lasse-Majas detektivbyrå, men han förstår oftast inte riktigt allt. Kan bli ganska bra diskussioner kring det i och för sig.


    Hugo -07, Edvin -09 och liten skatt i magen beräknas till 19 december
  • hjärnladyn

    Min dotter fyllde 6 i mars, vi har just avslutat Bröderna Lejonhjärta. Lite läskig men jättebra tyckte hon! Nu har vi börjat på Mio min Mio, verkar också gå hem. Sedan blir det nog Ronja rövardotter, jag vill gärna läsa om flickkaraktärer också. Kapitelböcker är toppen och jag hoppas också på många bra förslag i den här tråden!

Svar på tråden Tips på bra kapitelböcker till en 6-åring ??