• AnnaLovisa

    Börja vid 6 mån?

    Jag har precis hört talas om EC och funderar på om det är något för oss. Vet egentligen inte så mycket om det. Är det någon som har erfarenhet av att börja vid 6 mån?
    Sen så bajsar grabben oftast när han äter! Hur löser man det?

  • Svar på tråden Börja vid 6 mån?
  • Sommar2

    Jag förstår inte varför ni vill stressa fram att bli blöjfri på ett så litet barn, barn brukar bli redo för att blöjfria runt 2-3 år. Det är så mycket som ett barn ska lära sig sina första år i livet ändå utan att ni ska tvinga på något som inte hör till att lära sig just nu.

  • FoxyMama

    Vaddå inte hör till? Hur tror du det funkar o de delar av världen som inte har Pampers/Libero superdry blöjor? Och jur trot du det funkade här fram tills för en dryga 30åtär sedan när plastblöjorna kom? Att det inte hör till att pottträna tidigt är ngt som blöjtillvekaena effektivt lurat i västvärlden. Fråga era egna föräldrar när ni var torra, och ännu gler generationer tillbaka. Barn kan inte tränas att hålla sig för ens 18mån, men de kan lära sig att släppa läs på kommando redan vid 5-6v ålder.

    TS, Börja du lite smått! Köp en potta och ha de. Som leksak ett tag så att sonen får bekanta sig med den. Sätt honom sedan på pottan de toder han brukar bajsa. Hisst lommer set bli mitt i maten ibland, men så blor det även för torra barn ibland.
    Lycka till!

  • Sommar2

    Ja nog vet jag att de inte använde pampers förr, men då användes tyg som blöja och om man går ännu längre bak i tiden så var hygienen inte den bästa hos någon, kvinnor som lät mens rinna längs benen brydde sig nog inte så mycket om ner kissade byxor. Och barn i U-länderna springer oftas utan byxor och kissar och bajsar nog både här och där. Men givertvis får ts göra som hon vill.

  • sirisdotter

    Inte verkar det som om EC på minsta sätt stressar barnet.

  • skogsvitter

    Vi började vid 4-5 månader med äldsta barnet, jag kan inte se varför man inte skulle kunna börja vid 6 mån? Jag vet de som börjat med EC både senare och tidigare än så. Det handlar ju ändå bara om att läsa av barnet, det kan man börja med precis när som helst

    Sommar2 låter inte särskilt påläst så känns inte relevant vad någon annan tycker om man kommer med så okunniga argument faktiskt.

  • skogsvitter

    Angående bajsandet så är det ju svårt om det verkligen sker mitt under matning, våra har bara gjort det när de varit precis nyfödda men har så småningom fått lite mer "rutin" på bajsandet. Kanske funkar det att sätta honom på pottan innan matning, bara för att se om något kommer? Ammar du eller ger flaska?

  • sirisdotter
    FoxyMama skrev 2012-08-27 07:19:57 följande:
    Vaddå inte hör till? Hur tror du det funkar o de delar av världen som inte har Pampers/Libero superdry blöjor? Och jur trot du det funkade här fram tills för en dryga 30åtär sedan när plastblöjorna kom? Att det inte hör till att pottträna tidigt är ngt som blöjtillvekaena effektivt lurat i västvärlden. Fråga era egna föräldrar när ni var torra, och ännu gler generationer tillbaka. Barn kan inte tränas att hålla sig för ens 18mån, men de kan lära sig att släppa läs på kommando redan vid 5-6v ålder.

    TS, Börja du lite smått! Köp en potta och ha de. Som leksak ett tag så att sonen får bekanta sig med den. Sätt honom sedan på pottan de toder han brukar bajsa. Hisst lommer set bli mitt i maten ibland, men så blor det även för torra barn ibland.
    Lycka till!
    Plastblöjor bara 30 år gamla  -  det blev jag nyfiken på.   Var barnvakt i slutet på 50-talet och minns inga tygblöjor.   Hittade en uppgift att det under Andra världskriget  (1939-1945)    var svårt att få tag i tvättmedel till tygblöjor och plastblöjan  "uppfanns".    Det fungerade så bra att folk fortsatte med plastblöjor efter kriget när tvättmedel blivit tillgängliga igen.

    Vad stöder du din uppgift på?
  • skogsvitter

    Libero var först med att lansera engångsblöjor, det skedde 1959. De former av "plastblöjor" som fanns under kriget var kanske det tidiga förstadiet till en officiellt lanserad blöja?

    Källa:
    www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_hadlamiljovanligt_blojorochmiljo.pdf

    Angående längden på blöjåldern så har den uppenbart ökat markant de senaste decennierna, första halvan av 1900-talet (dvs innan engångsblöjan) så vandes barn av med blöja redan runt 1-årsåldern. Mellan 1960 och 1980 ökade denna ålder till 2 år. Under 90-talet hade åldern ökat ytterligare till 3 år innan blöjan vandes av. Och nu anses det "stressande" att ens tänka tanken på att barn faktiskt i själva verket inte ens behöver den där blöjan under flera års tid. Det handlar ju om att blöjorna har blivit "för bra" inte om att barn plötsligt skulle vara helt oförmögna att kontrollera sin egen kropp!

    Källa: Cole mfl "The development of children".

  • sirisdotter
    skogsvitter skrev 2012-08-27 10:36:12 följande:
    Libero var först med att lansera engångsblöjor, det skedde 1959. De former av "plastblöjor" som fanns under kriget var kanske det tidiga förstadiet till en officiellt lanserad blöja?

    Källa:
    www.naturskyddsforeningen.se/upload/Forenings...

    Angående längden på blöjåldern så har den uppenbart ökat markant de senaste decennierna, första halvan av 1900-talet (dvs innan engångsblöjan) så vandes barn av med blöja redan runt 1-årsåldern. Mellan 1960 och 1980 ökade denna ålder till 2 år. Under 90-talet hade åldern ökat ytterligare till 3 år innan blöjan vandes av. Och nu anses det "stressande" att ens tänka tanken på att barn faktiskt i själva verket inte ens behöver den där blöjan under flera års tid. Det handlar ju om att blöjorna har blivit "för bra" inte om att barn plötsligt skulle vara helt oförmögna att kontrollera sin egen kropp!

    Källa: Cole mfl "The development of children".
    Tack för länken till Naturskyddsföreningen!.   (nu förstår jag något bättre att våra föräldrar lämnade de två yngsta barnen,  1 och 3 år  (födda ganska långt före 1959)  hemma med barnflicka när de reste  på semester.   Mammas självklara svar på min fråga;   NN  hade ju blöjor -  vi hade inte kunnat bo på hotell med blöjor!"    Nej,  det är nog inte så enkelt med tygblöjor).
  • AnnaLovisa

    Sommar2: Eh, jag vill verkligen inte stressa fram något.. Om det skulle kännas stressat eller om det verkar som om min son lider av det så kommer jag självfallet inte utsätta honom för det. Men det tror jag verkligen att det kommer kännas som. Blir också trött på attityden att som vi gör just nu i västvärlden är bäst och så är det och kommer alltid att vara. Blev nyfiken på EC för att en kompis och hennes systrar blev satta på pottan direkt efter maten från att de var ett år, och slapp därför helt bajsa i blöjan. Lät helbra, jamenar bajsa i blöja kan ju inte kännas jättetrevligt. (har jobbat i äldrevården och tycker absolut att det känns mer humant att de gamla som har blöja får möjlighet att sitta några gånger om dagen på toaletten än att de ska behöva bajsa i blöjan. Varför behandla barn annorlunda om möjligheten finns att slippa bajsa i blöjan)

    Om tipsen: Då ska en potta inhandlas! Han äter  flaska, men har den senaste veckan börjat flaskknorra (typ halvvägra) på dagen så han har även börjat äta smakportioner och gröt. Han blir 6 mån om en vecka. Jag har sett att han  "stånkar" när jag matar honom med sked.  Ska man ta honom till pottan när han gör det? När jag matar med flaska brukar jag inte ens märka att han stånkar, utan bara känna vibrationerna av att det "brakar loss" ;)

  • AnnaLovisa

    Jag kan uppdatera er om att det går över förväntan :) Jag har inte köpt nån potta än, utan håller honom sittandes på toalettkanten. De senaste dagarna har det bara blivit en bajsblöja. Det är svårare med kisserierna för jag har inte märkt några tydliga tecken där, men sätter honom direkt efter varje tupplur.

    Till skeptiker (sommar2) kan jag meddela att han inte verkar vara det minsta stressad av att bajsa på toan utan tvärtom. Jag håller honom under armarna så vi sitter näsa mot näsa och han skrattar och verkar tycka det är riktigt nice :)

    Sen är jag själv förvånad över hur smidigt det är! Det är ju mycket jobbigare att byta en bajsblöja och hålla på med tvättlappar när det är bajs över hela rumpan. Nu torkar jag honom försiktigt med lite toapapper och sätter på en ny blöja.

    Om det fortsätter såhär bra ska jag börja med tygblöjor istället för pappers. När han sitter stadigt själv ska jag investera i en sån där potta med ryggstöd.

    Tummen upp för EC!!

  • sirisdotter
    AnnaLovisa skrev 2012-08-31 14:20:53 följande:
    Jag kan uppdatera er om att det går över förväntan :) Jag har inte köpt nån potta än, utan håller honom sittandes på toalettkanten. De senaste dagarna har det bara blivit en bajsblöja. Det är svårare med kisserierna för jag har inte märkt några tydliga tecken där, men sätter honom direkt efter varje tupplur.

    Till skeptiker (sommar2) kan jag meddela att han inte verkar vara det minsta stressad av att bajsa på toan utan tvärtom. Jag håller honom under armarna så vi sitter näsa mot näsa och han skrattar och verkar tycka det är riktigt nice :)

    Sen är jag själv förvånad över hur smidigt det är! Det är ju mycket jobbigare att byta en bajsblöja och hålla på med tvättlappar när det är bajs över hela rumpan. Nu torkar jag honom försiktigt med lite toapapper och sätter på en ny blöja.

    Om det fortsätter såhär bra ska jag börja med tygblöjor istället för pappers. När han sitter stadigt själv ska jag investera i en sån där potta med ryggstöd.

    Tummen upp för EC!!
    Väntade mig att erfarna EC-föräldrar skulle ge dig råd i tråden.    Betr.  kisseriet   gör en del föräldrar ett ljud när det är tänkbart att barnet är kissnödigt;   kanske "kss  kss  kss".    Tror jag läst att föräldrar i Kina gör så också.  Efterhand kan barnet förknippa ljudet med toaletten   (har sett föräldrar sitta på toa med sitt barn ungefär som du beskriver -  ännu mindre barn hölls över tvättstället)   och att de kissar.
  • EeMe

    Hej!

    Började låta Lillkillen bajsa på toa för ngn vecka sedan och han gillar det också! Instämmer helt med att kisset äg mkt svårare men vi tar det lugnt!

  • sirisdotter
    skogsvitter skrev 2012-08-27 10:36:12 följande:
    Libero var först med att lansera engångsblöjor, det skedde 1959. De former av "plastblöjor" som fanns under kriget var kanske det tidiga förstadiet till en officiellt lanserad blöja?

    Källa:
    www.naturskyddsforeningen.se/upload/Forenings...

    Angående längden på blöjåldern så har den uppenbart ökat markant de senaste decennierna, första halvan av 1900-talet (dvs innan engångsblöjan) så vandes barn av med blöja redan runt 1-årsåldern. Mellan 1960 och 1980 ökade denna ålder till 2 år. Under 90-talet hade åldern ökat ytterligare till 3 år innan blöjan vandes av. Och nu anses det "stressande" att ens tänka tanken på att barn faktiskt i själva verket inte ens behöver den där blöjan under flera års tid. Det handlar ju om att blöjorna har blivit "för bra" inte om att barn plötsligt skulle vara helt oförmögna att kontrollera sin egen kropp!

    Källa: Cole mfl "The development of children".

    Vet inte om det skrivits tidigare i tråden.   Plastblöjor är knappast synonymt med ENGÅNGSblöjor.  
    Miljömedvetna och /eller sparsamma föräldrar använde och återanvände PLASTsnibbar  som man lade en blöja av cellstoff i   långt efter 1959..
  • AnnaLovisa

    Nu har vi stött på problem, kanske har nån tips? Det gick jättebra med ECandet  typ en månad, det blev ett par bajsblöjor i veckan, men nästan varenda bajs kom i toaletten. Mitt i eller efter maten såg man på honom att det var dags, och ibland annars också. Vi skaffade till och med tygblöjor för att det gick så bra. Sonen är nu 7,5 mån och har de senaste veckorna smygbajsat, nästan varenda gång. Han visar liksom inga tecken längre, helt plötsligt luktar det bara. Han har även börjat bajsa på natten, något som han inte gjort sen han var kanske 4 mån. Jag sätter honom på pottan vid varje blöjbyte och efter mat och tupplur, men då kommer det inget bajs, ibland kiss dock.

    Någon som har erfarenheter, ideer, tips?

  • Antilopen

    Att han har börjat smygbajsa och bajsa på natten - kan det ha att göra med ett ökat intag av fast föda, tro? Så länge min son mest ammades så bajsade han bara 1-2 ggr/dag och det var lätt att pricka. Men när han började äta större mängder mat runt 1 år så blev magen lite knas, han började bajsa mycket oftare och det blev många missar (alltså bajsblöjor). Hans signaler ändrades också lite, förr pruttade och stånkade han när det var dags, nu är han för det mesta tyst och får en frånvarande blick, så man får vara uppmärksam Tror att det är vanligt när man EC:ar att det går upp och ner, snart kommer säkert en bättre period för er med färre missar!

  • AnnaLovisa
    Antilopen skrev 2012-10-23 22:58:37 följande:
    Att han har börjat smygbajsa och bajsa på natten - kan det ha att göra med ett ökat intag av fast föda, tro? Så länge min son mest ammades så bajsade han bara 1-2 ggr/dag och det var lätt att pricka. Men när han började äta större mängder mat runt 1 år så blev magen lite knas, han började bajsa mycket oftare och det blev många missar (alltså bajsblöjor). Hans signaler ändrades också lite, förr pruttade och stånkade han när det var dags, nu är han för det mesta tyst och får en frånvarande blick, så man får vara uppmärksam Tror att det är vanligt när man EC:ar att det går upp och ner, snart kommer säkert en bättre period för er med färre missar!
    Tack för svar! Han har äter ungefär lika mycket fast föda nu som vid 6 mån då vi började med smakportioner när han var 5,5 mån och inte har ökat särskilt mycket sen 6 mån. Jag tror nästan han äter lite mer  ersättning och lite mindre fast föda nu då han får mer plockmat.  Men det kanske tar någon månad för magen att ändra rytm?
    Jag får kanske helt enkelt försöka hitta de nya signalerna, men det känns svårt. Han brukar iallafall bli oförskämt glad när han väl har bajsat, men då är det ju försent ;)
  • Cessel

    Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden (har lite ont om tid just nu) men vill ändå delge min erfarenhet.

    För mig handlar det inte alls om att stressa fram att barnet ska var blöjfritt. Jag hade heller inga ambitioner om att börja med EC innan jag fick barn. Sonen är idag 7 mån. Det började med att han alltid kissade när vi öppnade den gamla blöjan eller när vi precis lagt dit en ren blöja vilket gjorde att det gick åt två blöjor vid ett blöjbyte. Vi började då hålla upp honom över vasken vid varje blöjbyte (rutinpottning). Ibland kissade och ibland bajsade han. När vi tar av blöjan tecknar vi att han ska komma upp och kissa. När vi håller honom över vasken säger ksss. Vid jul tyckte jag att det började lukta kiss vid vasken så jag bestämde mig för att prova potta. Han kan inte sitta än så vi håller honom men det går jättebra. Nu mera sätter vi alltid sonen på potta vid VARJE blöjbyte. Är han naken och det gått en stund sätter vi honom på potta och det händer att han kissar med detsamma. Han kissar nästan varje gång vid blöjbyte oxå. Ibland missar vi både bajs och kiss så det blir i blöjan men vad gör det. Jag har inga ambitioner om att han ska bli blöjfri om en månad eller om ett år. Det får bli när det blir men det känns fruktansvärt onödigt att kissa i en ny blöja direkt när han lika väl kan kissa på pottan innan den nya blöjan kommer på. Tar vi honom till pottan direkt när han vaknar händer det att blöjan är torr och han kissar på pottan. 

    Jag tycker att det här är jättebra. Å jag stressar verkligen inte min bebis.  Det blir ju inget dramatiskt med att träna in pottan när han är äldre som det annars kan bli för vissa barn, nu är han ju redan van vid den.

  • Polarlantis

    Vi har hållit på nu några månader och det går strålande! Vår son älskar sitta på pottan, blir jätteglad och försöker alltid bajsa, hur bra som helst! Det får ju ta den tid det tar men just nu går det kanon och jag tänker att det är ett bra minne till senare om han får en sämre period. Min tanke är att det inte ska vara ngt konstigt alls utan det är så man gör i vår familje, man går på toa efter mat, lek och sömn och gör det man ska...

    Ursäkta stavfel men måste rusa! 

Svar på tråden Börja vid 6 mån?