• Ingridsmamma

    Börja EC:a idag, några frågor =D

    Först måste jag bara säga att EC verkar jättebra, har läst om det ett tag och har nu bestämt mig för att börja med det idag.

    Jag har en tjej på 4 månader, jag har börjat kissa henne direkt efter hon har sovit. Hon kissade första gången vi försökte. Jag sätter henne på potta och låter Tssssssss och då kissade hon. Men jag vet inte när hon brukar kissa har inte heller sett några tecken innan, har inte kollat heller. Men hur ofta borde jag försöka ta henne på potta/toa? 

  • Svar på tråden Börja EC:a idag, några frågor =D
  • Salt Groda

    Om du inte ser några tecken så sätt henne varje gång du byter blöja. Varannan timme ungefär blev det nog för oss i den åldern.

  • gnissel

    jag skulle vilja tipsa om ecsimplified.com/ i hennes bok ger hon steg för steg tips om hur man börjar och så finns det massor av annat matnyttig läsning.

    i boken så föreslår hon att man observerar (blöjfri) och när man ser att bebis kissar/bajsar så säger man psspssss,  tsss, uuuh, uuuh eller de ord/ljud du/ni vill använda. i boken föreslår hon också att man tar tid, hur lång tid efter sömn & mat bebis vill kissa/bajsa

    jag började men hjälp av bokens steg för steg komigång och det hjälpte oss massor. 

    lycka till! 

  • gnissel

    just ja, sen så kan du erbjuda "pottytunities" typ vid blöjbyte, ur bärsjal, ur bilstol mm

    men som sagt, skaffa boken om du är intresserad! 

  • dontworrybehappy

    Jag började ecá igår och de fungerar ju faktiskt! Jag blev faktiskt förvånad över att han gjorde ifrån sig redan första gången vi gick på toa :)

    De gånger jag har testat och det inte kommer med en gång så är det lixom inte dags ännu utan jag har fått vänta tills efter nästa amning eller efter en lekstund.

    Hur går det för dig?

  • charlottaråtta

    Gnissel - tack för tipset! Kollade in, verkar bra, ska köpas o läsas! Fanns bra länk till potträning för äldre barn också - toppen, jag behöver båda!

Svar på tråden Börja EC:a idag, några frågor =D