• Anonym

    Fråga angående tider!

    Jag har 2 barn med mitt ex och de bor varannan vecka där och varannan här, delad vårdnad. Han arbetar och har barnen på fritids/förskola 6.30-16.30 när de är hos honom. Jag är föräldraledig men om 2 månader arbetslös. Sonen, 7 år, går i skolan 8-13.20 och dottern, 5 år, går tis, ons, tors på förskola 8.30-13.30 när de är hemma hos mig.

    Nu till saken. Barnen har bytt skola/förskola nu när vi flyttade närmare pappan, enligt hans önskemål till skola och förskola som ligger i hans område och jag tänkte väl att det skulle gå an. Men nu efter en vecka har jag insett att det inte funkar bra alls. Jag har inget körkort och måste alltså gå och lämna och hämta dem, vilket tar 2,5 timmar av min dag. Har även en 10-månaders som får sitta i vagnen hela denna tid. Han gör inte mkt mer än äter sover och åker vagn om dagarna, vilket jag tycker är lite tråkigt för en liten.

    Jag fick övertala pappan att få byta åtminstone förskolan(den ligger längst bort för mig) men givetvis är det ju kö överallt nu efter sommarn.
    Ett annat alternativ är att de skulle få gå heltid även mina veckor eftersom pappan ändå betalar för en heltidsplats. Min sambo jobbar samma tider och skulle då kunna lämna och hämta. Men hur funkar det när jag är arbetslös?
    Jag är ganska säker på att man inte får göra så? talade med utbildningskontoret för vårt område och hon tyckte liksom inte att det skulle vara något problem... Jag undrar?
    Alltså, får barnen gå heltid även mina veckor? Finns det något sätt att ordna det på? 

  • Svar på tråden Fråga angående tider!
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Vill du ha dina barn heltid? Det tycker jag är första frågan. Barn växer upp oerhört snabbt och behöver sina föräldrar. Förskola och fritids är bra komplement. Din Lille får åka vagn mycket, ja han får frisk luft och uppleva nature du får gratis motion :)
    Jag försöker bara se positivt på situationen och att det inte drabbar de äldre barnen mer än nödvändigt. De har gått igenom en separation, nytt syskon och bytt skolor. Om barnen trivs skulle jag låta dem vara kvar. Barnens bästa måste gå först.
    Mvh Inger 

Svar på tråden Fråga angående tider!