• Nican

    Dop av äldre barn

    Vi ska snart åka och hämta hem vår efterlängtade son. Han kommer vara nästan 4,5 när vi väl kommer hem. Vi vill gärna döpa honom så småningom men alla dop vi har varit på har varit av den mer traditionella varianten där barnet är mellan 3-9 månader gamla.

    Hur har ni andra gjort som har adopterat lite äldre barn och valt att ha ett dop? Vill gärna ha lite tips och ideer hur man kan göra.

  • Svar på tråden Dop av äldre barn
  • Blgebo

    Har inte adopterat, men däremot döpt en tvååring. Vi var i kyrkan som vanligt, inte vid någon gudstjänst, utan bara släkten. Hade folkdräkt på oss, även på sonen. Och fikade efteråt i församlingshemmet.

  • Camarogirl

    Vår son var lite mer än tre när han döptes, i kyrkan, med bara släkten närvarande. Det gick fort, tror alltihop tog ca 20 minuter. Vi och faddrarna stod längst fram hela tiden. När sonen fick vatten på huvudet bar jag honom. Det var inget konstigt alls, sonen skötte sig exemplariskt. Givetvis hade vi pratat med honom innan och berättat vad som skulle hända, och att han skulle vatten på huvudet av prästen.  

    Efteråt hade vi hyrt byns bygdegård och hade lite kalas där.

    Tror säkert det kommer att gå lika bra för er. Det  jag oroade mig mest för var vattenbiten, att sonen skulle få panik när "en okänd karl" blötte ner honom... Men det var inget problem alls!

  • dubbelmamma0310

    Vår prinsessa hann bli nästan 2,5 efter att vi kommit hem och väntade ett halvår innan vi döpte henne. Vi valde att ha dopet på en familjegudstjänst med en bebis som också döptes. Det gick jättebra. Hon var med oss hela tiden och prästen kollade av med henne om det var ok att hon höll henne innan hon tog henne. Vi var väldigt nöjda och det var nog prästens inställning/agerande som var avgörande!
    En fantastisk dag för oss alla! Vi hade en vanlig vit klänning på henne under dopet och under lunchen hade hon en indisk klänning. Om det varit en son som skulle döpas så hade han nog fått ha indiska kläder även under dopet.
    Jag tror inte att det blir några problem för er, barnet kommer säkert bara stå på golvet när vattnet ska på och sedan gå och visa upp sig för församlingen.
    Tipset är att kolla upp vilken präst ni vill ha!
    Grattis till er och ert barn! Nu pirrar det kan jag tänka mig!!!

  • Chimamanda

    Å, vilken intressant tråd! Vår dotter ska också döpas och hon är 5 år gammal. Tar emot alla tips om hur man kan göra detta bra, roligt och fint!

  • Indian29

    prata med prästen
    de har säkert bra ideer på hur man kan göra det
    när barnen är större
    tex
    låt barnet vara med och  hjälpa till och hälla upp vatten i dopfunten 
    låt barnet få välja en barnsång
    tex en sån som dom kör på dagis
    och dansa till
    eller som ska bara spelar upp under akten när det passar
     

  • swisch

    Vår son var 4,5 år när vi fick honom. Han var redan döpt i sitt ursprungsland när han var ett och ett halvt. Vi har fått fina bilder från dopet och har träffat hans fadder. Sett hans namn i dopboken i dopkyrkan. Tog en fika tillsammans alla tre på plats. Prästen var tyvärr död men vi träffade hans efterträdare och pratade en stund med en inhemsk tolk..

    Så gjorde vi.

  • Tulipanen

    Hej 

    Jag undrar lite ang dop. Vi har adopterat en flicka  hon är 8 år nu var 7 när hon kom. Men ingen har information om hon är adopterad. Jag ringde till kyrkan församlingshemmet och hörde med dem. De sa att hon säkerligen var döpt i sitt ursprungs land , då detta är Litauen. Då kunde man inte döpa men hur kan han veta när ingen annan vet. Kan man ha en namngivningsdag , men det är ju utan präst. Så vad tycker ni man ska göra.  Flickan är införstod ang detta med Gud o jesus det märker vi när vi har varit i kyrkan. Hon fråga om man skulle niga innan man gick in o korsa , det är i så fall Katolik. Vad hade ni gjort ??? Kan man ta reda på någonannan stanns ???

  • Tulipanen
    Tulipanen skrev 2012-09-18 16:16:02 följande:
    Hej 

    Jag undrar lite ang dop. Vi har adopterat en flicka  hon är 8 år nu var 7 när hon kom. Men ingen har information om hon är adopterad. Jag ringde till kyrkan församlingshemmet och hörde med dem. De sa att hon säkerligen var döpt i sitt ursprungs land , då detta är Litauen. Då kunde man inte döpa men hur kan han veta när ingen annan vet. Kan man ha en namngivningsdag , men det är ju utan präst. Så vad tycker ni man ska göra.  Flickan är införstod ang detta med Gud o jesus det märker vi när vi har varit i kyrkan. Hon fråga om man skulle niga innan man gick in o korsa , det är i så fall Katolik. Vad hade ni gjort ??? Kan man ta reda på någonannan stanns ???

    Döpt ska det stå inte adopterad.
  • Chimamanda
    Tulipanen skrev 2012-09-18 16:16:02 följande:
    Hej 

    Jag undrar lite ang dop. Vi har adopterat en flicka  hon är 8 år nu var 7 när hon kom. Men ingen har information om hon är adopterad. Jag ringde till kyrkan församlingshemmet och hörde med dem. De sa att hon säkerligen var döpt i sitt ursprungs land , då detta är Litauen. Då kunde man inte döpa men hur kan han veta när ingen annan vet. Kan man ha en namngivningsdag , men det är ju utan präst. Så vad tycker ni man ska göra.  Flickan är införstod ang detta med Gud o jesus det märker vi när vi har varit i kyrkan. Hon fråga om man skulle niga innan man gick in o korsa , det är i så fall Katolik. Vad hade ni gjort ??? Kan man ta reda på någonannan stanns ???
    Varför kan hon inte bli döpt i svenska kyrkan om hon är döpt katolik sedan tidigare? Det låter konstigt, tycker jag.

    Vårt barn är döpt inom en annan kristen kyrka och jag har inte hört att det skulle hindra att hon blir döpt här.
  • Blgebo
    Chimamanda skrev 2012-09-19 23:14:03 följande:
    Varför kan hon inte bli döpt i svenska kyrkan om hon är döpt katolik sedan tidigare? Det låter konstigt, tycker jag.

    Vårt barn är döpt inom en annan kristen kyrka och jag har inte hört att det skulle hindra att hon blir döpt här.
    Man kan inte döpas in i mer än en kyrka. Har för mig att det beror på att dopet är ett sakrament i båda kyrkorna, så är man döpt, är dopet giltigt även i den andra kyrkan. Däremot kan hon konvertera till protestantismen, men dopet gör man ändå inte om. 

    Men ha en namngivningsceremoni istället Dopet har ju inget med namn att göra, bara med tillhörigheten i en kyrka. 
  • Juno

    Mina barn är adopterade från Polen och eftersom man inte visst säkert att de var döpta så kunde vi göra det igen. Inget farligt händer liksom.  Men om man tror att de är döpta kan man väl ha en barnvälsignelde om man vill göra det i kyrkan, annars en välkomst/namnfest.

    Mina barn var 3 och 7 när de döptes. mitt största intryck var att de var så med i cermonin. De sjöng och pratade med de som satt i kyrkbänkarna. Den stora hällde själv upp vattnet var helt med på själva dopet. Sen när prästen skulle hålla tal tappade de fokus och sprang omkring i kyrkan, vilket prästen uppenbart var lite ovan vid Glad

  • swisch

    Nej men det är väl inga problem att döpa sitt barn i Sverige även om det redan är döpt eller man är osäker på om det är döpt... Vad skulle Gud ha emot det?

    Det finns ju folk som är barndöpta och sen vuxendöper sig för det är en viktig grej för dem.

  • Snöflinga
    Tulipanen skrev 2012-09-18 16:16:02 följande:
    Hej 

    Jag undrar lite ang dop. Vi har adopterat en flicka  hon är 8 år nu var 7 när hon kom. Men ingen har information om hon är adopterad. Jag ringde till kyrkan församlingshemmet och hörde med dem. De sa att hon säkerligen var döpt i sitt ursprungs land , då detta är Litauen. Då kunde man inte döpa men hur kan han veta när ingen annan vet. Kan man ha en namngivningsdag , men det är ju utan präst. Så vad tycker ni man ska göra.  Flickan är införstod ang detta med Gud o jesus det märker vi när vi har varit i kyrkan. Hon fråga om man skulle niga innan man gick in o korsa , det är i så fall Katolik. Vad hade ni gjort ??? Kan man ta reda på någonannan stanns ???
    Om man inte vet om barnet är döpt så kan man ha en dopgudstjänst och vid själva dopet säger prästen typ: "OM du inte är döpt så döper jag dig nu i Faderns och Sonens och Den Helige Andes namn"

    Det är ju för att man bara kan döpas en gång. Dopet är giltigt oavsett om det är ett katolskt dop, ett ortodoxt dop eller ett protestantiskt dop. Men man kan som sagt ha hela ceremonin, men med en liten brasklapp inlagd.

    Att folk döper sig som vuxna fast det är döpta som barn är ju för att man inom de baptistiska kyrkorna inte anser att ett dop av ett barn är giltigt. Men Svenska kyrkan anser att alla dop som skett i rent vatten och i Faderns och Sonens och Den helige Andes namn är giltiga.
  • fabbemam

    Kan inget om kyrkliga regler men om inget dop bevis finns från ursprungslandet så kan ju ingen med säkerhet veta och då är det väl bättre att vara döpt två gånger och få ett dop bevis. Annars kan det ju tex, ställa till problem om barnet i vuxen ålder vill adoptera!?!

  • hallontryffel
    Tulipanen skrev 2012-09-18 16:16:02 följande:
    Hej 

    Jag undrar lite ang dop. Vi har adopterat en flicka  hon är 8 år nu var 7 när hon kom. Men ingen har information om hon är adopterad. Jag ringde till kyrkan församlingshemmet och hörde med dem. De sa att hon säkerligen var döpt i sitt ursprungs land , då detta är Litauen. Då kunde man inte döpa men hur kan han veta när ingen annan vet. Kan man ha en namngivningsdag , men det är ju utan präst. Så vad tycker ni man ska göra.  Flickan är införstod ang detta med Gud o jesus det märker vi när vi har varit i kyrkan. Hon fråga om man skulle niga innan man gick in o korsa , det är i så fall Katolik. Vad hade ni gjort ??? Kan man ta reda på någonannan stanns ???



    Är flickan uppvuxen på barnhem? I så fall borde de ju veta om hon är döpt eller ej.

    Jag tycker att ni skulle prata med en präst i er församling (ofta är det ju "kanslipersonal" man får prata med när man ringer.

    Om hen menar att det troligaste är att barnet är döpt kanske ni kan ha en "akt" där man tackar Gud för barnet och nedkallar Guds välsignelse över henne. Lite som att man kan ha en välsignelseakt över ingånget äktenskap om man gift sig borgerligt tex.
  • Snöflinga
    hallontryffel skrev 2012-09-22 20:39:23 följande:


    Är flickan uppvuxen på barnhem? I så fall borde de ju veta om hon är döpt eller ej.
    Jag tycker att ni skulle prata med en präst i er församling (ofta är det ju "kanslipersonal" man får prata med när man ringer.
    Om hen menar att det troligaste är att barnet är döpt kanske ni kan ha en "akt" där man tackar Gud för barnet och nedkallar Guds välsignelse över henne. Lite som att man kan ha en välsignelseakt över ingånget äktenskap om man gift sig borgerligt tex.
    Som sagt, jag är ganska säker på att detta är korrekt:
    Om man inte vet om barnet är döpt så kan man ha en dopgudstjänst och vid själva dopet säger prästen typ: "OM du inte är döpt så döper jag dig nu i Faderns och Sonens och Den Helige Andes namn"

    Det är ju för att man bara kan döpas en gång. Dopet är giltigt oavsett om det är ett katolskt dop, ett ortodoxt dop eller ett protestantiskt dop. Men man kan som sagt ha hela ceremonin, men med en liten brasklapp inlagd.

    Att folk döper sig som vuxna fast det är döpta som barn är ju för att man inom de baptistiska kyrkorna inte anser att ett dop av ett barn är giltigt. Men Svenska kyrkan anser att alla dop som skett i rent vatten och i Faderns och Sonens och Den helige Andes namn är giltiga.
Svar på tråden Dop av äldre barn