• Anonym (funderar)

    Korta pass för 2- och 3åringar

    Nu till hösten har min son (3 år) och hans 09-årskamrater på förskolan, (21 barn) , samlats i en grupp. Gruppens lokaler är små. Eftersom alla barn inte riktigt kan vistas på avdelningen samtidigt, delas barnen hela tiden in i mindre grupper. Jag följde sonen de första dagarna. 

    Under dagarna är de bara "helgrupp" under morgonsamling och lunch. Annars delas de in i två grupper, den ena går iväg till annan lokal i huset. I teorin lät det ju fint, att barnen aldrig skulle behöva vara i en så stor grupp. 

    Det tar en bra stund att flytta en grupp till en ny aktivitet. Dagis ligger i stort hus, ibland en bra bit mellan lokalerna. Undrar om de någonsin hade 20 minuter innan det var dags att lämna lokalen. 

    Ett schema kan se ut såhär:

    Lämning ute
    9.30 in

    klä av sig i kapprum utanför grupprum, ny förflyttning m hissresa till ex musikrum

    ena gruppen ritar, andra går till rörelserum eller musikrum

    plocka undan/flyttas till grupprum

    10.00 samling i grupprum

    10.30 (ca) fri lek i lokalen för ena gruppen, i annat rum för andra gruppen  

    plocka ihop

    11.00 lunch i grupprum

    11.45 Vila

    Fri lek

    14.00 mellanmål i grupprum

    14.30  går sonen hem, jag hämtar efter mellanmål så jag vet inte hur resten av dagen blir. 

    Men dagarna jag var med verkade bygga på halvtimmespass med förflyttning mellan varje pass. Mest reagerande jag på "koncentrations"-aktiviteterna som när de målade eller lekte fritt. Min upplevelse var att så snart barnenhade fått ro att arbeta med det de bestämt sig för, var det dags att packa ihop inför ny förflyttning.

    Jag upplevde dagen som snuttifierad på gränsen till meningslöshet. Vill inte tycka för mycket innan fröknarna har "bott in sig", två är helt nya. Är jag skeptisk i onödan, kan det här faktiskt blir bra?

     

  • Svar på tråden Korta pass för 2- och 3åringar
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Din beskrivning av förskolan är intressant. Har du tagit upp situationen med pedagogerna. Har de sett det du ser?
    Eller är detta något de förespråkar?
    Ta reda på det.
    Jag vill arbeta i sammanhängande pass med förskolebarn så att de kan gå igenom en hel lärprocess. Läs gärna Kolbs teorier. Vår förskola bygger på tanken med halva dagen inne och halva dagen ute för att just minska avbrott  i barnens lärprocesser.
    Återkom gärna så får jag höra hur det går!
    Mvh Inger
     

Svar på tråden Korta pass för 2- och 3åringar