• ChrilleO

    Konstig känsla i bröstet

    Hej allihopa. Jag är 19 år gammal och vägde 125kg för 4 veckor sedan men nu väger jag 116kg. Jag har rasat i vikt riktigt fort men är noga att jag får i mig alla vitaminer och sånt jag behöver för att orka med och än så länge har det gått bra, både på den psykologiska och fysiska delen... Tills nu;
    Jag har börjat få en konstig känsla i bröstet, nästan som om att det trycker och hjärtat slår hårt ibland, till och med snabbt. Jag får inte andnöd och det känns inte som om att jag ska svimma men det känns riktigt obehagligt och undrar om det kan vara någon form av sjukdom, eller för att jag just rasar i vikt så fort?

    Jag rör mig lite om dagen, det kan jag erkänna. Går ut ungefär sammanlagt 40 min med hunden varje dag men då blir det ganska ofta i långsam takt + hunden stannar ganska ofta, så i teorin går jag inte i 40 min.
    Annars går jag en runda som är ungefär 4km en gång per vecka, och jag vet att det är på tok för lite men jag jobbar på det.

    En sak jag även vill nämna är att jag aldrig direkt har haft några problem det här förut, även fast jag åt mycket chips och sånt när jag var yngre. Det började i söndags och då trodde jag det var något tillfälligt men det håller i sig.
    För tillfället så går jag inte direkt på någon diet, utan mina dagar ser ut så här -
    Frukost (1 timme efter jag går upp) - 2 hårdkokta ägg utan salt, 2 knäckebröd med kalkonskiva och lite smör,  2st apelsiner som blir pressade till juice och ett glas mjölk.
    Middag (3 - 4 timmar efter frukost) - Bulgur, ris eller potatis. Aldrig överdrivet mycket, men ändå tillräckligt för att fylla ut tallriken lite. Något kött, oftast kyckling. Ganska mycket grönsaker. Inga såser eller något sånt utan då kör jag på lite keso istället.
    Kvällsmat (3 - 4 timmar efter middag) - Två knäckebröd med kalkonskivor och lite smör.
    Och sen äter jag inte mer, och jag är vaken ungefär 3 - 4 timmar till.

    Jag känner inte så mycket hungerkänsla längre men det är nog mest för att jag är van med den och jag trivs bra med det här. Äter inte ens skräpmat eller dricker läsk på helgerna och jag dricker alkohol ungefär 1 gång per månad nu för tiden.

    Tyvärr så hittar jag ingenting på nätet som ger mig den informationen jag letar efter. Jag är inte heller deprimerad, stressad och jag har vänner att prata och umgås med, så den här känslan kan inte bero på det.

    Jag ska besöka vårdcentralen snart men jag vill ändå höra vad ni andra har att säga.

  • Svar på tråden Konstig känsla i bröstet
  • replica

    Spontant tycker jag att du faktiskt äter alldeles för lite..

    Jag håller själv på och gå ner i vikt och jag äter 5 gånger per dag.. Frukost, mellis/frukt, lunch, mellis o middag är standard för mig..

    Gick nyligen en diabetesutbildning via jobbet där de rekommenderade att man skulle äta 6 gånger per dag för att bland annat hålla en jämn blodsockernivå och vikt..

    Du har gått ner väldigt mycket på en kort tid, så jag kan tänka mig att det är en påfrestning på din kropp... Om du inte redan har besökt VC så ring 1177 direkt. Ont i bröstet är ingenting man ska leka med..!

    Lycka till!

  • Mellifluous

    Nu är jag kanske för sen för att skriva något som du får någon nytta av men precis som "replica" skriver så tycker jag det är väldigt viktigt att du får komma till VC för kontroll (vet att dom kan vara sega) även om det inte skulle vara något konstigt alls så är det nästan ett måste att kolla tycker jag.

    I övrigt kan jag väl säga att den kost som ligger mig varmast om hjärtat är grönt, frukt, nötter och baljväxter med mera. Om du är intresserad av en rå, naturlig mathållning så får du jättegärna fråga mig sen vid tillfälle, så ska jag svara så gott jag kan :). Varför jag nämner detta är för att jag själv inte mått så bra varken fysiskt eller psykiskt och alltid funderat varför och sökt läkare med mera. Sen ändrade jag kosten och det är redan bättre på många plan efter bara någon månad. Min frukost kan ibland bestå av 7 morötter (beroende på storlek), 4 äpplen, selleri och ingefära. Säger inte att du ska äta så här utan bara visar hur en måltid för mig kan se ut ^^.   

    Du bör äta flera gånger om dagen, helst 5 gånger i alla fall. Ät måttligt dock. Och försök att inte få i dig så mycket mättat fett. Jag vet att många blivit hjälpt av LCHF och sådant men det är inte alltid så att kroppen tycker om en sådan diet (speciellt det du inte ser inuti kroppen). Människor är ju inte skapade för att häva i sig massa fett och kött.

    Hoppas allting går bra för dig :)! 

Svar på tråden Konstig känsla i bröstet