• Loreena

    ECa andra barnet

    Hejsan!

    Det gick så lätt att ECa vår första son. Han är nu 2 år och är i stort sett torr på dagtid. Vi fick en till liten för 7 veckor sedan och jag tycker inte att det är lika lätt den här gången. Det är svårare att hinna med pottningarna när jag har en 2 åring att se efter.
    Hur har ni gjort när ni fått syskon?
    Jag har börjat lite smått nu med att låta bebisen ligga och lufta i babygymet när 2åringen sitter i sin stol och äter så att jag kan lära mig hans kiss/bajs-signaler,

  • Svar på tråden ECa andra barnet
  • johanna 77

    Vet inte om jag har ett bra svar för jag började med ECande när våran lilla var 3-4månader och fick lite mer styrsel i kroppen. och jag körde hårdast med bajsningen och hon bajsade nog 8 av 10 på toa efter en månads ECande. kisset har vi varit lite slöare med men hon släppte blöjorna vid ganska exakt 2 år och det kunde gått ett halvår tidigar utan problem. men vi ville undvika olyckor under vintern och väntade till sommaren....

    Det jag vill komma fram till är att det kanske går bra att börja om ett par månader. om du tycker det är mycket nu i början..... Annars är det väl bara att köra på som vid första... Men man har ju inte 100% på ett barn när man har två st så man kanske missar ngn mer gång...men de är väl inte hela världen....   Vi väntar nr 2 till vintern och jag har nog tänkt att man får göra så gått man kan...

    lycka till... och hoppas du blev lite klokare....   

  • Loreena

    Sonen är nu 4 månader och jag tänkte börja när han kan sitta något sånar bra på pottan och bli road med en bok eller leksak. Vi började använda pottan till 2åringen när han var 5 månader och då gick det bra, men då hade vi EC-at över badkaret innan.
    4månaderbebisen har lite reflux och det har inte funkat att hålla honom över badkar/toa/handfat för att kissa för han kräks vid minsta lilla tryck på magen så jag hoppas att pottan funkar bättre!

  • fågelungarna

    Jag har ec:at båda mina. Lillebror från start efter födseln. Dock de första tre-fyra mån mestadels bara vid blöjbyte, han hade tygisar på heltid. Successivt från 5-6 mån ålder började jag utöka de blöjfria tiderna till någon timme per dag och sedan mer och mer. Från tio mån har han varit blöjfri på heltid om dagarna (inte nätterna). Jag tror du kommer in i det efter hand, både den lilla och stora hinner ju växa till sig lite vartefter, vilket gör det lättare och lättare...

  • PetraMunchen

    Vi körde med båda och även om det tog nån månad längre att bli blöjfri på dagen för lilltjejen så har det i stort funkat bra. Enda skillnaden var att med 2:an började jag hålla upp henne direkt och med första barnet först vid 2 månader för jag kände inte till EC innan dess.

Svar på tråden ECa andra barnet