• Kallfront

    Världen är stor och var ska vi bo?

    Det är nu 3,5 år sedan jag och min man flyttade till Sverige efter att ha bott tillsammans i Egypten under ett år (där vi förövrigt träffades, han hade inte bott i Sverige innan). Vi har ett barn på drygt 1,5 år och väntar ett andra barn i början av nästa år.

    Ända sedan jag kom tillbaka till Sverige från Egypten har jag längtat bort igen. Anledningen till att jag flyttade dit från första början är kort och gott att jag inte trivs speciellt bra i Sverige och att jag egentligen vill leva någon annanstans. Pga diverse hälsoproblem valde vi dock att prova på att flytta tillbaka till Sverige efter ett år där, och nu efter revolutionen i Egypten är det inte direkt läge att flytta tillbaka dit med två små barn. Det politiska så väl som det ekonomiska läget är extremt instabilt och det skulle vara oerhört svårt att skapa någonslags ekonomisk trygghet där. När jag var singel och bara hade mig själv att tänka på var det inget jag oroade mig för, men nu med ansvar för två små barn (snart) är läget helt klart ett annat.

    Jag tänker dagligen på att flytta utomlands, men vet inte vart. Jag vill bo någonstans där ekorrhjulet inte är lika påtagligt som här, där det finns livsglädje och spontanitet, där man inte behöver stressa ihjäl sig för allt och där folk är varma och sociala. Visst finns det massa bra saker med Sverige, men det är just livsglädjen och den sociala biten jag saknar här. 

    Jag är socionom, talar svenska, engelska och hyfsad arabiska (egyptisk). Min man är utbildad accountant (revisor typ), divemaster och jobbar nu på skola. Han talar svenska, engelska och arabiska. Jag har tidigare bott en period i Australien och trivdes mycket bra där, men tycker dels att det är för långt bort och dels skulle det i princip vara omöjligt för oss att få visum dit. Gillar dock kulturen och mentaliteten där.

    Har en tanke om att passa på och testa något nytt under nästa föräldraledighet. Som bekant får man ta med sig FP utomlands under sex månader och jag tänker att det kanske skulle kunna vara ett sätt att prova på att bo i ett annat land. Nu är frågan bara vilket land?

    Språk kan man alltid lära sig, men det är bra om man kan ta sig runt på engelska (eller arabiska) åtminstone till en början. Vad gäller sysselsättning är jag öppen för det mesta, bara ekonomin går runt. Jag kan även tänka mig att vara hemma med barnen tills de blir lite större om det är så att barnomsorgen inte är så utbyggd (eller för dyr) som här. I så fall krävs det förstås att man faktiskt kan leva på en inkomst. Och så måste det förstås finnas bra skolor för barnen den dagen det blir aktuellt.

    Finns det något som har något vettigt förslag på ett land eller en plats som skulle passa oss? Någonstans där livsglädjen kommer tillbaka och där vardagen inte enbart består av stress och ångest för att få saker och ting att gå ihop?      

  • Svar på tråden Världen är stor och var ska vi bo?
  • Nlie

    Lite partisk men Gibraltar :) Brittisk men ligger i södraste Spanien, ganska spansk mentalitet med ingen stress osv men officiella språket är engelska. Trevliga människor och en pontanare och skönare livsstil än i Sverige :)

  • MrsC74

    Nlie: bor du i Gibraltar?
    Jag blev så oerhört besviken på det när vi åkte dit förra året. Dålig service , dålig mat och sen var det inget fint alls. Vi riktigt längtade tillbaka till Spanien. Vi kanske hamnade helt fel men det är ju inte så stort så vi hann se det mesta. Blir nyfiken på vad som du gillar med Gibraltar ? :)

    Till TS: hur är det med t e x Marocko ?

  • Alexi
    Nlie skrev 2012-09-23 20:47:18 följande:
    Lite partisk men Gibraltar :) Brittisk men ligger i södraste Spanien, ganska spansk mentalitet med ingen stress osv men officiella språket är engelska. Trevliga människor och en pontanare och skönare livsstil än i Sverige :)
    Min bror och svägerska har bott i Gibraltar, de höll på att avlida av tristess, de tyckte det var alldeles för litet.
  • Hera78

    USA? Fast det är väl som med Australien svårt att få visum? Annars är det ju ett stort land med många olika delar.

  • Nlie

    Ja jag bor i Gibraltar, det jag gillar med det är att du har allt på gångavstånd, du har medelhavet på engelska utan missförstånd, jag gillar att så många människor från olika länder samlas här och jag gillar den lugnare livsstilen. Visst är servicen lite si och så men vet man vart man ska gå och vem man ska tala med så går det bra, maten är brittisk och kanske inte så himla rolig men när man bor här lagar man ju oftast maten själv ändå. Klimatet är bra här och människor trevliga, blir man uttråkad har man Spanien 5-10minuter bort med bilen, eller varför inte Marocko ett par timmar bort med båt.
    Men sen beror det ju såklart på vilken typ av människa man är, jag är ingen storstads människa och har alltid bott på småorter i Sverige också så jag lider inte av hur litet det är :)

Svar på tråden Världen är stor och var ska vi bo?