• Lena Miranda

    8 åring med xtremt Saltbehov

    Hej,

    Jag känner att jag börjar bli lite orolig över min 9½ åriga dotter som har ett extremt saltbehov..

    Hon ska nästan alltid extra salt på maten med örtsalt och hon har örtsalt på hårt bröd och när de ska få lördagsgodis så ska hon bara har saltlakrits..
    när vi är i stallet så slickar hon på hästarnas såklart oanvända saltstenar..
    I morse upptäckte jag även att hon varit ute  och tagit kaninens oanvända saltsten..
    Jag har försökt förklara för henne att om hon äter så mycke salt så kan hon få problem med njurarna..
    Jag börjar bli orolig om något är fel.. om hon har bist på något i kroppen osv. har kontaktat VC idag och väntar på att de ska ringa..

    är de någon som känner igen sig?        
      

  • Svar på tråden 8 åring med xtremt Saltbehov
  • Lena Miranda

    Nää absolut inte..

    Hon har alltid haft stort saltbehov ända sen hon var lite så har de varit saltlakrits som gällt som lördagsgodis.... men jag har inte reagerat på de direkt eftersom jag tex själv älskar saltlakrits osv.. och har väll tänkt att hon är väll som sin mor.. Men nu när jag kom på henne med att slicka på saltstenen i stallet och hittade kaninens saltsten i sängen.. så kände jag att oron steg....

    Då jag kände att de nu börjar gå till överdrift..    :-/

    Pratade med vc och läkaren ska ringa mig på fredag.. för hon tyckte inte riktigt heller att de var normalt..  

  • Karolina1982

    Min mellanson hade så ett tag. Han kunde gå upp på matten och äta salt. Vi fick gömma kryddorna. Han vill alltid ha extra salt på allt, köper alltid pommes på McDonalds och slickar i sig saltet.
    Jag blev såklart orolig och det togs en massa tester på VC. Men dom visade inget. Han är fortfarande så idag, men det har lugnat sig en del.

  • FruOMor

    Jag var lika som liten, och ön idag iofs. När jag var liten så hade jag alltid en saltsten från hästarna i min ficka, drack alltid buljong m.m. Idag extra saltar jag bara har ingen saltsten i fick men jag lever iaf trotts att många tjatat på mig. Men jag vet inte vad man gör för att få henne att sluta, jag gjorde det inte.. Men ja som sagt det är ju inte bra, jag känner saltet som ett beroende och får leva med det! Men jag hoppas du får rätsida på detta!

  • Lena Miranda

    Tack för era svar :)
    Vi väntar på att få komma och ta prover.. Får se om de visar nått

    Skriver här igen om de visar nått på proverna de kanske kan vara kul för er att veta om de är nått speciellt prov man ska ta..  

     

  • Gunnel Götberg

    Hej!

    När jag var liten (i förskoleåldern) gick jag och åt salt som strötts på trappor för att få bort is. Inget jag själv minns.  Däremot minns jag tydligt att jag i 9-10-årsåldern  saltgick omkring med grovt salt i fickorna.Det stora saltbehovet avtog, men jag minns inte när. Jag är nu 77 år!!? och tycker fortfarande om salt mat och kan  ilbland känna stort saltsug. Jag misstänker natriumbrist. Man kan tydligen bli gammal ändå, men jag tycker att du ska vända dig till en vårdcentral för provtagning.
    Lycka till!
    Gunnel Götberg

Svar på tråden 8 åring med xtremt Saltbehov