• Mollyland

    Englands motsvar till Hemnet?

    Hej vi skall snart flytta till Bath i England och jag undrar om det finns någon motsvarighet till hemnet där? Måste ju söka bostad och vet inte vilka sidor som är seriösa eller inte. Någon som vet? 

    Tar gärna emot andra tips från utlandssvenskar i Storbritannien. 

     

  • Svar på tråden Englands motsvar till Hemnet?
  • stjierna

    Jag bodde i england (newcastle) i 1,5 år och vi hittade vår bostad via gumtree.com :) fast det är nog lite mer som blocket, för både privat o företag kan lägga ut där. Tänk dock på att i england är det många som hyr ut privat, det är inte så stort med hyresföreningar o dylikt, utan man går till en mäklare oavsett om det är hyres eller köpes! Lycka till!

  • Jenso

    Hejsan
    Jag bor i London sen manga ar tillbaka och du kan kolla de har sidorna www.rightmove.co.uk eller www.findaproperty.com. Tank pa att ni far betala en avigift om ni hyr genom maklare (estate agents). Du kan ocksa googla maklare i omradet och se vad de har for fastogheter i sina bocker.

  • YokohamaNr2
    Jenso skrev 2012-09-19 14:37:21 följande:
    Hejsan
    Jag bor i London sen manga ar tillbaka och du kan kolla de har sidorna www.rightmove.co.uk eller www.findaproperty.com. Tank pa att ni far betala en avigift om ni hyr genom maklare (estate agents). Du kan ocksa googla maklare i omradet och se vad de har for fastogheter i sina bocker.
    Bor också i London och håller med ovanstående. Finns en ny sida nu också som heter Zoopla.co.uk

    Dock är det skillnad mot Hemnet iom att här kör de ingen homestyling och professionella foton utan det är ofta nästan inga foton eller riktigt dåliga vinklar på korten.
  • Thedrjohn
    Jenso skrev 2012-09-19 14:37:21 följande:
    Hejsan
    Jag bor i London sen manga ar tillbaka och du kan kolla de har sidorna www.rightmove.co.uk eller www.findaproperty.com. Tank pa att ni far betala en avigift om ni hyr genom maklare (estate agents). Du kan ocksa googla maklare i omradet och se vad de har for fastogheter i sina bocker.
    Rightmove är bäst enligt mig. Har spenderat åtskilliga timmar där för både köpa och hyra.

    Det som kan vara svårt när man kommer som svensk är dels att förstå köpprocessen, vilken är lång och ångestfylld, och dels att veta vilka områden man ska söka sig till. England är inte alls som Sverige på många sätt.
  • Mollyland
    Thedrjohn skrev 2012-09-21 15:24:28 följande:
    Rightmove är bäst enligt mig. Har spenderat åtskilliga timmar där för både köpa och hyra.

    Det som kan vara svårt när man kommer som svensk är dels att förstå köpprocessen, vilken är lång och ångestfylld, och dels att veta vilka områden man ska söka sig till. England är inte alls som Sverige på många sätt.
    Det är inte vi som har hand om allt det där jobbiga, vi ska bara hitta nåt vi gillar så ordnar min mans jobb resten. Men jag har förstått att det är stor skillnad mellan UK och SWE gällande bostadsmarknaden. 
  • Thedrjohn
    Mollyland skrev 2012-09-21 17:25:42 följande:
    Det är inte vi som har hand om allt det där jobbiga, vi ska bara hitta nåt vi gillar så ordnar min mans jobb resten. Men jag har förstått att det är stor skillnad mellan UK och SWE gällande bostadsmarknaden. 
    Jag minns inte om det är Zoopla eller någon annan site som har information om hur grannskapet ser ut. Det kan låte lite hemskt men jag skulle verkligen titta på saker som om det finns council housing på gatan, att priserna inte ligger under snittet samt vad skolan i närheten har för offsted report, även om man inte har barn för det säger något om området.
  • Mollyland
    Thedrjohn skrev 2012-09-21 18:16:28 följande:
    Jag minns inte om det är Zoopla eller någon annan site som har information om hur grannskapet ser ut. Det kan låte lite hemskt men jag skulle verkligen titta på saker som om det finns council housing på gatan, att priserna inte ligger under snittet samt vad skolan i närheten har för offsted report, även om man inte har barn för det säger något om området.
    Tack för det tipset skall absolut kolla det för vi vill bo i ett säkert område och inte i ett område där det finns mycket sociala problem och kriminalitet. Kanske låter elakt av mig men så är det. Vet du vad genomsnittet är på priserna? Vi tittar på lägenheter som ligger runt 2000 pund/månad. 
  • Thedrjohn
    Mollyland skrev 2012-09-25 20:45:10 följande:
    Tack för det tipset skall absolut kolla det för vi vill bo i ett säkert område och inte i ett område där det finns mycket sociala problem och kriminalitet. Kanske låter elakt av mig men så är det. Vet du vad genomsnittet är på priserna? Vi tittar på lägenheter som ligger runt 2000 pund/månad. 
    Det är en hög hyra som är i nivå med centrala Cambridge för ett 2 bedroom house. Det borde tyda på att området är bra. Kolla även gatorna och området intill -ibland ligger bra områden granne med sämre områden.
  • Vaniljkex
    Mollyland skrev 2012-09-25 20:45:10 följande:
    Tack för det tipset skall absolut kolla det för vi vill bo i ett säkert område och inte i ett område där det finns mycket sociala problem och kriminalitet. Kanske låter elakt av mig men så är det. Vet du vad genomsnittet är på priserna? Vi tittar på lägenheter som ligger runt 2000 pund/månad. 
    Kan inte Bath, det ar nog en forhallandevis dyr stad att bo i, men det later som en hyfsad budget, ni borde kunna fa nagot ganska bra for det. Ofta marknadsfors lagenheter och hus med veckohyra har, aven om man betalar per manad nar man flyttat in. Bara sa att du inte blir besviken om du missar att hyran ar per vecka, och inte per manad, nar du hittar nagot riktigt bra I London bor man alltid i narheten av council estates, dar kriminaliteten ofta ar hogre an pa granngatorna, och det kanske ar samma sak i Bath. Och glom inte att kolla vattentrycket innan ni skriver kontrakt, det kan vara riktigt daligt har, sarskilt i aldre hus. Det ar ju skont att kunna tvatta haret i duschen...
  • Mollyland
    Thedrjohn skrev 2012-09-26 12:33:54 följande:
    Det är en hög hyra som är i nivå med centrala Cambridge för ett 2 bedroom house. Det borde tyda på att området är bra. Kolla även gatorna och området intill -ibland ligger bra områden granne med sämre områden.
    Okej vad bra vi skall tänka på det. Vi kommer åka över en vecka i höst och titta på boende och skola/förskola osv. 

    Vaniljkex: Skall tänka på vattnet också. Har tjockt hår, kan inte stå i en evighet och tvätta det  
  • Vaniljkex

    Jo, om ni ska ha in barn i skola ar det otroligt viktigt att ni hamnar inom skolans catchment area, om ni inte vill ha privatskola.  Det racker inte med att den ligger i narheten, utan det ar ofta mycket specifikt beskrivet var man ska bo for att ha chans att komma in. Ofsted heter skolverket har, du kan soka pa deras hemsida for beskitningsrapporter pa alla skolor. Det ar vart att gora for att skaffa sig en uppfattning om skolan ar bra eller inte. The good schools guide, bok eller hemsida, ger mycket bra info om privatskolor, och var till stor hjalp nar vi skulle valja skola. Ofsted besiktigar aven nursery schools. Och vissa skolor har egen nursery school/kindergarten, som gor det lattare (men ofta inte sjalvklart) att komma in i skolan nar det blir dags. Ofta finns en sibling policy pa privatskolor, sa smasyskon ges foretrade nar det ar deras tur att borja skolan. Att satta mig in i skolsystemet tyckte jag var svarare an att forsta mig pa hur fastightsmarknaden funkar.

  • Mollyland
    Vaniljkex skrev 2012-09-27 11:26:06 följande:
    Jo, om ni ska ha in barn i skola ar det otroligt viktigt att ni hamnar inom skolans catchment area, om ni inte vill ha privatskola.  Det racker inte med att den ligger i narheten, utan det ar ofta mycket specifikt beskrivet var man ska bo for att ha chans att komma in. Ofsted heter skolverket har, du kan soka pa deras hemsida for beskitningsrapporter pa alla skolor. Det ar vart att gora for att skaffa sig en uppfattning om skolan ar bra eller inte. The good schools guide, bok eller hemsida, ger mycket bra info om privatskolor, och var till stor hjalp nar vi skulle valja skola. Ofsted besiktigar aven nursery schools. Och vissa skolor har egen nursery school/kindergarten, som gor det lattare (men ofta inte sjalvklart) att komma in i skolan nar det blir dags. Ofta finns en sibling policy pa privatskolor, sa smasyskon ges foretrade nar det ar deras tur att borja skolan. Att satta mig in i skolsystemet tyckte jag var svarare an att forsta mig pa hur fastightsmarknaden funkar.
    Hjälp blir alldeles matt! Självklart vill vi att hon går i den absolut bästa skolan för henne. Rekommenderas privat eller kommunal skola?
  • Thedrjohn

    I Cambridge behöver man inte privatskola för att det ska vara bra. Tveksam till om jag vill att barnen ska växa upp i en såpass skyddad verkstad som vissa privatskolor är desutom.

  • YokohamaNr2
    Thedrjohn skrev 2012-09-27 23:03:59 följande:
    I Cambridge behöver man inte privatskola för att det ska vara bra. Tveksam till om jag vill att barnen ska växa upp i en såpass skyddad verkstad som vissa privatskolor är desutom.
    Jag håller med här också, speciellt i primary school (lågstadiet till 11 år) tycker jag att kommunal skola är helt adekvat! Som sagt kolla upp skolorna i området där ni vill bo, vissa kommer vara Catholic, vissa Church of England och vissa kommunala.
  • Vaniljkex
    Mollyland skrev 2012-09-27 22:09:35 följande:
    Hjälp blir alldeles matt! Självklart vill vi att hon går i den absolut bästa skolan för henne. Rekommenderas privat eller kommunal skola?
    I London skulle jag definitivt saga privat skola, Bath kan jag inte, men jag skulle tro att det gar lattare att hitta bra statliga skolor i Bath. Var lokala statliga skola lar t ex ha 62% somaliska elever. Jag har inget emot somalier och ar helt inforstadd med att vara barn kommer att tillhora en minoritet i skolan, men da vill jag att majoriteten ar engelsksprakig, annars tror jag att det blir svart for vara barn att lara sig en bra engelska och att for mycket tid kommer att agnas at att tampas med sprakforbistringar an det de faktiskt ska lara sig. Det har "problemet" finns nog i hela London, och det ar sakert ett av skalen till att sa manga valjer privatskola. Nu har vi alla mojliga nationaliteter i klassen, men majoriteten har iaf minst en foralder med nagon slags engelska som modersmal. Skyddad verkstad - absolut! Grundlaggande principer sasom allas lika varde, hjalpa de som har det svart osv ar sadant man far jobba med hemma och dessutom tar skolan ofta ett stort ansvar for de har fragorna oxa. Som sagt, viktigast ar att hamna i ratt statlig skolas catchment area, jag skulle borja dar om jag vore du, sa har du atminstone ett val. Privatskola kan man alltid valja om det kanns battre vid narmare eftertanke, men da spelar det ingen roll var du bor, bara att du far in barnet (kolla hemsidorna om hur antagningen sker for resp skola) och att du kan betala
  • YokohamaNr2

    Jag bor i london och rekommenderar inte privat, har en kille i year 1 och en kille som precis har borjat i pre-school i samma skola (church of england) jag ar jattenojd, har manga vanner har som har barn i olika statliga skolor som ocksa ar nojda sa jag tycker privat i den aldern ar onodiga pengar. Tror inte att ni kommer ha nagra problem att hitta bra skolor i cambridge alls. For min del vill jag inte ha for stor press pa barnen i ung alder, de borjar ju anda ratt tidigt, vill absolut inte ha den tavlingsandan som jag har upplevt finns i den privata sfaren. Mkt laxor tidigt, mkt private tuition pa sidan av skolan, nej jag vill att de ska ha mer roligt i borjan.

    Lycka till

  • Muminmamman
    YokohamaNr2 skrev 2012-09-28 20:15:19 följande:
    Jag bor i london och rekommenderar inte privat, har en kille i year 1 och en kille som precis har borjat i pre-school i samma skola (church of england) jag ar jattenojd, har manga vanner har som har barn i olika statliga skolor som ocksa ar nojda sa jag tycker privat i den aldern ar onodiga pengar. Tror inte att ni kommer ha nagra problem att hitta bra skolor i cambridge alls. For min del vill jag inte ha for stor press pa barnen i ung alder, de borjar ju anda ratt tidigt, vill absolut inte ha den tavlingsandan som jag har upplevt finns i den privata sfaren. Mkt laxor tidigt, mkt private tuition pa sidan av skolan, nej jag vill att de ska ha mer roligt i borjan.

    Lycka till
    Jag håller med här. Fram t.o.m. 11 års ålder finns det ingen anledning att välja privatskola så länge de statliga skolorna inte är urkassa. Men det kan man ju påverka med att välja att bo i ett område med bra skolor (och att man tar reda på hur man kommer inte på just den/de skolan/skolorna).

    Där jag bor (i "min" del av London) går de flesta i den statliga skolan till en början och fr.o.m. 11 år går en del privat. Man sparar cirka £100,000 per barn på det sättet utan att tappa i kvalitet på utbildningen... 
Svar på tråden Englands motsvar till Hemnet?