• MirandaMay

    För oss som har fött eller funderar på att föda hemma.

    Hej!

    Jag väntar mitt tredje barn och hade okomplicerade förlossningar på sjukhus.
    Nu har jag läst mycket om hemförlossningar och drömmer nästan varje natt att jag föder det här barnet hemma. Så tanken har växt sig större i mig att det kanske är vad jag vill göra den här gången. 

    Jag tog upp det för ett par dagar sedan med min man som till min förvåning ställde sig väldigt positiv till det.
    Då kändes det genast ännu mer aktuellt.

    Jag vill ta ett bra och väl genomtänkt beslut och prata igenom det ordentligt och skulle vilja ha kontakt med andra kvinnor som har eller funderar på att föda hemma.  

    Här kan vi utbyta erfarenheter och tankar, ge varandra boktips och samtala om rädslor och förhållningssätt och peppa varandra. 

    OBS. Jag ber vänligt och bestämt att det här får vara en tråd för oss som har upplevt eller faktiskt överväger hemförlossning. Jag är inte intresserad av att höra åsikter om vad andra tycker som inte vill eller inte tycker att man ska föda hemma. Dessa åsikter är hela västvärlden ändå totalt genomsyrad av och jag har hört allt förut. tack!

     

  • Svar på tråden För oss som har fött eller funderar på att föda hemma.
  • CoolJen

    Hur funkar det planerad hemfödsel, har man nån sjukvårdskunnig personal hemma om nåt skulle gå fel?

  • MirandaMay

    Ja, det beror på var man bor. Det är inte tillåtet överallt i Sverige tyvärr. I Sthlm där jag bor får man föda hemma och det kostar ca 20-30 000:- vilket landstinget betalar om man uppfyller vissa kriterier. 
    Då kommer det hem två barnmorskor och assisterar vid förlossningen. 

    Man får själv ta kontakt med en barnmorska som jobbar med hemförlossningar och lägga upp en plan, några erbjuder mödravård innan förlossningen också. 

    Här finns det en lista på barnmorskor som kommer hem. 

    www.fodahemma.org/barnmorskor_mm/barnmorskor

     

  • Gräven

    Hejsan! Hoppas att du finns kvar. Kanske du redan har fött?

    Vi planerar att föda hemma i april/maj. Det är mitt fjärde barn och de andra är födda på sjukhus. Jag har haft så dåliga erfarenheter av sjukhusförlossning att jag helst av allt slipper. Har inte kunnat slappna av och har känt att förlossningen inte alls har blivit som jag önskat.

    Planen är att vi ska stanna hemma så länge som det känns bra. Känns det inte bra eller hjärtljuden går ner (vi har en doptone) så kommer vi åka in. Vi bor 3 minuter från förlossningen.
    Vi hade velat ha hembarnmorska men det finns inte möjlighet till det här ens om vi betalar själva. Det har funnits 3 som jobbat med det men bara en bor kvar och hon vill inte jobba själv.

    Om ni inte har fött,känner nif rotfarande för hemförlossning?

  • MirandaMay

    Hej!
    Vad roligt med en likasinnad. Jag kontaktade en barnmorska som kommer hem och hon var tillgänglig, men sedan rann allt ut i sanden på grund av för mycket jobb. Nu är jag redan i v 34 och har inte ordnat med nått inför en hemförlossning, Så vi är inställda på att åka in till bb och föda, men får förhoppningsvis  plats på Södra BB som är lite speciellt då det är en hemlik miljö och man har en barnmorska med sig hela tiden, dvs barnmorskan har inte fler födande samtidigt. Man får också ligga kvar i rummet där man födde tills man ska åka hem, med eget badrum och badkar osv.
    De är väldigt öppna och positivt inställda till att man kan föda på "sitt eget sätt" där. Så jag tänker skriva ett förlossningsbrev att jag vill "föda hemma - fast på sjukhus" dvs bli lämnad ifred så mycket som möjligt. 

    Men jag har ändå en känsla av att min lilla bebis kanske kommer hemma... Om jag känner mig trygg och säker och allt går lugnt till så kanske jag föder hemma i alla fall, utan barnmorska. Jag kommer inte avbryta om jag är inne i ett bra "flow" hemma för att kliva i en taxi och böka mig iväg till sjukhuset... tror jag.

    Alla förlossningar är ju så olika, jag har lite inställningen att jag tar det som det kommer.   Bra idé med doppler, det kanske jag skulle ta och införskaffa också... det är nära till bb från oss med. Det kanske tar 10min ungefär. Dock har vi ingen egen bil eller körkort så det blir i så fall taxi eller någon vän. Inget av det känns så kul, vill inte att folk ska se mig när jag har ont. 

    Jag känner mig väldigt trygg i det efter att ha läst boken "unassisted birth". Den kan jag VARMT rekommendera! Helt fantastisk bok skriven av en kvinna som fött fyra barn hemma utan barnmorska.

    Vad roligt med ett fjärde barn! Grattis! Hur gamla är dina andra barn? SKa de få vara med när du föder? 
     

  • Gräven

    Mina är 10, 8 och 5 år. Hur gamla är dina? Det är planerat att barnen ska vara hemma, men kanske inte nödvändigtvis i samma rum. Hur har ni tänkt det med era barn?

    Låter ju fantastiskt om du annars fick föda där med eget rum osv. Går det att säga något om chansen att ni får föda där eller är det lotto?

    Om jag föder på sjukhuset här får jag räkna med att dela rum med 3 andra kvinnor efter förlossningen och min man får åka hem. Det känns inte alls bra. Jag har tidigare fött på större sjukhus och där slapp jag i alla fall att dela rum men upplevde det väldigt skrämmande att ha en främling som i tid och otid skulle ner och känna utan att jag hade något alls att säga till om.

    Vi har funderat på den boken för jag såg en intervju med henne på youtube för ett tag sen Vi har kollat på en hel del hemförlossningar på youtube och efter det känner jag ännu mer för att föda hemma när man jämför med de förlossningar vi sett från sjukhus.

  • Zirup

    Jag födde min tvåa hemma, inte planerat så men fick en väldigt snabb förlossning. Vi hade väldigt mycket att bearbeta efteråt iom detta. Det gick bra som tur var, skall jag ha några fler barn så tror jag att det kan vara bra att ta ett aktivt beslut.  Ni har säkert era män med på tåget, alla i familjen är delaktiga i förlossningsplanen (jag ser att du anpassat dig efter situationen med icke-tillgängliga barnmorskor, MirandaMay)? Min gubbe, som var den som fick kasta sig fram och fånga vår dotter när hon kan, fick gå i kuratorssamtal efteråt eftersom han mer eller mindre hamnade i kris. Många tankar på vad som hade kunnat hända, vi var som sagt helt oförberedda. Trots det hade vi en jättebra upplevelse, vi var i hemmiljön och var lyckligtvis ovetandes om kaoset så närpå minutrarna innan hon kom ut. Fick sedan bra stöd från vården. Jag tror att om man har tänkt igenom innan hur man vill ha det, har gjort planer och reservplaner, så har man  bearbetat och gjort det stora liksom. Hoppas att ni får en bra upplevelse, hur ni än väljer att föda och hur det sen blir!

  • L1ber

    Hej! Jag är gravid i vecka 32 och har drömt om att föda hemma. Nu är det nästan omöjligt att hitta en barnmorska som ställer upp på hemförlossningar i mitt län (Örebro). Men sambon är väldigt positivt inställd till att vara hemma och går allt bra tänker jag stanna hemma så länge som möjligt. Funderar på att söka reda på en doula som kan assistera eller om jag ska kämpa på här hemma själv. Några erfarenheter eller råd kring det?

    Jag längtar nästan ihjäl mig efter att få föda barn! Konstigt nog så längtar jag efter förlossningen lika mycket för att få föda som för att få träffa bebisen.

  • MirandaMay
    Gräven skrev 2012-12-31 12:52:24 följande:
    Mina är 10, 8 och 5 år. Hur gamla är dina? Det är planerat att barnen ska vara hemma, men kanske inte nödvändigtvis i samma rum. Hur har ni tänkt det med era barn?

    Låter ju fantastiskt om du annars fick föda där med eget rum osv. Går det att säga något om chansen att ni får föda där eller är det lotto?

    Om jag föder på sjukhuset här får jag räkna med att dela rum med 3 andra kvinnor efter förlossningen och min man får åka hem. Det känns inte alls bra. Jag har tidigare fött på större sjukhus och där slapp jag i alla fall att dela rum men upplevde det väldigt skrämmande att ha en främling som i tid och otid skulle ner och känna utan att jag hade något alls att säga till om.

    Vi har funderat på den boken för jag såg en intervju med henne på youtube för ett tag sen Vi har kollat på en hel del hemförlossningar på youtube och efter det känner jag ännu mer för att föda hemma när man jämför med de förlossningar vi sett från sjukhus.
    Mina kommer vara 3,5 och 5 år, jag har inte funderat så mycket på om de ska vara hemma eller inte, men absolut inte med i rummet. Jag har inte tänkt på det mest för att jag inte bestämt mig om jag ens ska föda hemma eller inte. Jag kommer ta det lite som det kommer. Båda mina är födda på natten så på nått sätt har jag liksom sett framför mig att om jag föder hemma kommer de ändå ligga och sova. Jag måste tänka över det där lite bättre!

    Det är goda chanser för att få föda på södra bb, jag går på mvc hos dem också vilket ger en prioriterad plats. Men är det fullt så är det fullt och det vet de ju inte i förväg. Men finns det en plats ledig och det står mellan mig och någon som inte gått hos dem under graviditeten så får jag den. 
    Jag födde mina två första på BB Stockholm som är samma grej fast på ett annat sjukhus. Där fick vi också eget rum med dubbelsäng och eget badrum och pappan fick sova kvar.

    Usch jag kan inte tänka mig hur det måste kännas att dela rum med någon annan i en sån otroligt känslig situation, och att inte få ha sin man hos sig. Fy fasen vad hemskt!! Får ångest bara av att tänka på det.  Jag är glad att det finns två alternativ iaf, om först säger att det är fullt kan vi alltid ringa till andra stället. Men om båda säger nej vet jag inte. Då får det bli hemmafödsel.

     
  • MirandaMay
    Zirup skrev 2012-12-31 23:05:43 följande:
    Jag födde min tvåa hemma, inte planerat så men fick en väldigt snabb förlossning. Vi hade väldigt mycket att bearbeta efteråt iom detta. Det gick bra som tur var, skall jag ha några fler barn så tror jag att det kan vara bra att ta ett aktivt beslut.  Ni har säkert era män med på tåget, alla i familjen är delaktiga i förlossningsplanen (jag ser att du anpassat dig efter situationen med icke-tillgängliga barnmorskor, MirandaMay)? Min gubbe, som var den som fick kasta sig fram och fånga vår dotter när hon kan, fick gå i kuratorssamtal efteråt eftersom han mer eller mindre hamnade i kris. Många tankar på vad som hade kunnat hända, vi var som sagt helt oförberedda. Trots det hade vi en jättebra upplevelse, vi var i hemmiljön och var lyckligtvis ovetandes om kaoset så närpå minutrarna innan hon kom ut. Fick sedan bra stöd från vården. Jag tror att om man har tänkt igenom innan hur man vill ha det, har gjort planer och reservplaner, så har man  bearbetat och gjort det stora liksom. Hoppas att ni får en bra upplevelse, hur ni än väljer att föda och hur det sen blir!
    Oj förstår att det är chokartat om man inte är förberedd. Jag har som sagt min man med på tåget och han är inställd på att det kanske blir hemma och kanske på bb. Han har läst på vad han ska göra när barnet kommer osv och säger att jag får bestämma och att han hakar på mitt beslut om huruvida han tar emot eller vi åker in. Vad bra att ni fick bra stöd! Tror också det är viktigt att ha förberett sig och läst på mycket om hur det går vill om man vill föda hemma. Det är mycket man inte tänker på som sköts snabbt och snyggt av personalen på bb utan att man märker det. Som torkning av ev bajs och kräks, kontroll av moderkakan, vad man gör om bebisen har slem i luftvägarna eller inte andas direkt osv. Så man inte drabbas av panik eller kris när sånt uppstår som annars bara är smådetaljer på bb. Kommer du vilja föda hemma igen om det skulle bli aktuellt? 
  • MirandaMay
    L1ber skrev 2012-12-31 23:12:13 följande:
    Hej! Jag är gravid i vecka 32 och har drömt om att föda hemma. Nu är det nästan omöjligt att hitta en barnmorska som ställer upp på hemförlossningar i mitt län (Örebro). Men sambon är väldigt positivt inställd till att vara hemma och går allt bra tänker jag stanna hemma så länge som möjligt. Funderar på att söka reda på en doula som kan assistera eller om jag ska kämpa på här hemma själv. Några erfarenheter eller råd kring det?

    Jag längtar nästan ihjäl mig efter att få föda barn! Konstigt nog så längtar jag efter förlossningen lika mycket för att få föda som för att få träffa bebisen.
    Förstår precis din känsla, det är ju så häftigt att föda!! Jag kan som jag skrev tidigare i tråden varmt rekommendera boken "unassisted childbirth" om man funderar på att föda hemma utan barnmorska.
  • Zirup
    MirandaMay skrev 2013-01-02 10:57:05 följande:
    Oj förstår att det är chokartat om man inte är förberedd. Jag har som sagt min man med på tåget och han är inställd på att det kanske blir hemma och kanske på bb. Han har läst på vad han ska göra när barnet kommer osv och säger att jag får bestämma och att han hakar på mitt beslut om huruvida han tar emot eller vi åker in. Vad bra att ni fick bra stöd! Tror också det är viktigt att ha förberett sig och läst på mycket om hur det går vill om man vill föda hemma. Det är mycket man inte tänker på som sköts snabbt och snyggt av personalen på bb utan att man märker det. Som torkning av ev bajs och kräks, kontroll av moderkakan, vad man gör om bebisen har slem i luftvägarna eller inte andas direkt osv. Så man inte drabbas av panik eller kris när sånt uppstår som annars bara är smådetaljer på bb. Kommer du vilja föda hemma igen om det skulle bli aktuellt? 
    Precis, det är massor som händer i periferin på sjukhuset som man inte alls tänker på. Förberedelse är nog a och o vid en hemmaförlossning. Bra fråga, om jag skulle vilja föda hemma om jag hade valet, jag är nämligen inte säker på att jag vid en framtida graviditet har något val iom att allt nu gick så snabbt som det gjorde. Det var liksom bara slumpen som gjorde att jag var hemma när jag födde, hade lika gärna kunnat vara i affären eller ute på promenad eller var som helst och just den biten vill jag helst undvika. Huga, tänk att föda på jobbet! Vid en framtida förlossning vill jag därför ha extra kontroller om och utifall jag öppnat mig i förtid (för jag är ganska säker på att det var så den här gången men min barnmorska tog inte mina sammandragningar på allvar). Sen är jag inte säker på att jag ens skulle ha en chans att hinna till sjukhus så kanske det blir tal om igångsättning väl på sjukhuset. Och jag kanske ändå skulle välja sjukhus framför hemma säg att jag kunde göra det valet. Just för att vi hade väldigt mycket att bearbeta efter förra gången, det kändes lite som att vi helt var i händerna på slumpen och att vi kanske skulle ha mer kontroll över situationen om vi var på sjukhus. Är du med på hur jag menar?
  • gugeligu

    Lycka till hur det än blir :) Vad gör att ni inte förberett något för att föda hemma om det är vad du önskar? Tar det lång tid att få "godkänt" dvs allt som krävs för att landstinget ska betala för barnmorskor i sthml? Eller uppfylls inte kriterierna? 

    Jag har fött mina två hemma, men bor inte i stockholm så har inte koll på tider och liknande bara vad som står som kriterier.

  • Zirup

    gugeligu: menar du mig? Det är nog bara jag som inte var förberedd på att föda hemma, vem tror att det skall vara över på 4 minuter liksom...

  • Gräven
    L1ber skrev 2012-12-31 23:12:13 följande:
    Hej! Jag är gravid i vecka 32 och har drömt om att föda hemma. Nu är det nästan omöjligt att hitta en barnmorska som ställer upp på hemförlossningar i mitt län (Örebro). Men sambon är väldigt positivt inställd till att vara hemma och går allt bra tänker jag stanna hemma så länge som möjligt. Funderar på att söka reda på en doula som kan assistera eller om jag ska kämpa på här hemma själv. Några erfarenheter eller råd kring det?

    Jag längtar nästan ihjäl mig efter att få föda barn! Konstigt nog så längtar jag efter förlossningen lika mycket för att få föda som för att få träffa bebisen.
    Precis så tänker vi också , att vi stannar hemma så länge som det känns bra även fast det blir utan barnmorska.

    Zirup, jag förstår dina känslor för jag har exakt samma känslor fast för sjukhus. Inför tredje förlossningen fick jag bearbeta mycket hos aurorabarnmorska på grund av hur jag upplevde förlossningen innan och jag fick eget rum på¨BB och min man kunde stanna kvar. Du borde ju ha goda chanser till en igångsättning tycker jag, det har jag läst flera andra som fått efter att ha fött hemma "ofrivilligt". Min svägerska födde hemma oplanerat förra året och förstår att det blir traumatiskt när man inte är beredd.
  • Raffaella

    Åh vad roligt! Jag födde min första hösten 2021 och vi valde hemförlossning, häftigaste upplevelsen någonsin, skaffar jag fler barn kommer det deffinitivt bli hemförlossning igen om allt går som det ska :)

    Rekommenderar två barnmorskor på Instagram som så generöst delar med sig och sprider kunskap:
    Asabea Britton
    AKUTBARNMORSKESTÖD (Sepideh)

    Hjärta

Svar på tråden För oss som har fött eller funderar på att föda hemma.