• pappa77

    Ska bli pappa och vet ingenting...om någonting

    Min flickvän har högst oväntat blivit gravid. Hon bor inte i Sverige och vi har bara träffats tre gånger så det kom lite som en chock (jag satt och tittade på Porschar på blocket när hon ringde och gav beskedet...). 

    Nu har jag läst många trådar som handlar om kvinnor med män som jobbar utomlands. Jag verkar vara enda mannen här och hoppas att någon kan hjälpa mig med några frågor. Jag ringde till försäkringskassan men de sa att jag skulle läsa deras hemsida...

    Vi utgår från att vi ska leva tillsammans.

    1. Om hon föder i sitt land, hur får barnet svenskt medborgarskap? Om jag är hos henne under och efter födseln, får jag då pappapeng och vad krävs då av mig för att få det. 

    2. Får hon föda i Sverige? Om hon föder i Sverige, måste hon (läs: vi) då lämna Sverige efter 3 månader? Finns det någon möjlighet för henne att få någon mammapeng om vi bor i Sverige trots att hon inte är Svensk och inte har arbetat här?

    Har egentligen fler frågor men jag kommer bara på dessa i skrivande stund. Alla tips och råd är varmt välkomna!          
        

  • Svar på tråden Ska bli pappa och vet ingenting...om någonting
  • luloli

    Oj, svåra frågor som jag inte kan svaret på. Du får ringa Försäkringskassan igen och säga att du tittat på hemsidan men att du ändå inte känner att du fått svar på dina frågor.

    Lycka till

  • nile10

    Jag tror att du kan skriva i ett forum här som är till försäkringskassan. Annars ring igen!

  • pappa77

    Tack för svar!

    La en tråd i forumet till försäkringskassan och fick en länk som inte fungerar som svar.

    Har också ringt försäkringskassan två gånger till utan att få hjälp. "Det borde...", "jag tror..." räcker liksom inte som svar när det kommer till sånt här. 

    Tycker att det hela är lite konstigt då det måste finnas andra i min situation. Nåväl, kämpar vidare! 

            

  • SandvikenMamma

    Jag har en kompis vars kvinna inte hade svenskt medborgarskap när det var dags för förlossningen.

    Hon födde ju barnet på svenskt sjukhus eftersom hon befann sig i sverige. Dock fick mannen betala förlossningen - 28.000 kr.

    Vidare är det ju samma regler som gäller som för andra, om hon vill stanna och bo i sverige. Process om uppehållstillstånd. Borde gå att googla o läsa om vad som gäller.

    Vet att min kompis kvinna först var här i 6 månader, sen fick hon åka tillbaka o ansöka igen.

  • pappa77
    Airhostess skrev 2012-10-03 10:27:47 följande:
    Men vilket land bor mamman i?
    Brasilien. Vi har precis bestämt oss för att hon ska föda här i Sverige. Nu väntar hon bara på uppehållstillståndet innan hon kan komma hit. Hon vill såklart föda i Brasilien egentligen men då vi vill vara tillsammans under graviditeten (och typ lära känna varandra) kommer hon hit istället då jag inte kan lämna mitt jobb under så lång tid.  
Svar på tråden Ska bli pappa och vet ingenting...om någonting