• Anonym (Orolig...)

    Hjälp, barnens mormor förstör dom

    Jag lever med en sambo, som har barn sen två tidigare förhållanden
    Mormorn till de äldsta barnen har sen första barnets födelse anmält min sambo till soc för övergrepp och våld.
    Varken socialen eller polis eller läkare stödjer detta nu mera.
    och nu kom det en anmällan till, hon säger de ena efter de andra.
    Efter förra anmällan såg vi till att barnen fick gå till bup.
    vi får hem en lapp om att ingen vidare kontakt bedöms som behövligt.

    och nu är hon igång igen. säger att sambon ska ha en sexuell realtion med sin syster, att hans mamma vet om allt och tycker att det är okej. Att vi aldrig ger barnen mat, att dom aldrig får lämna sina rum.. lögner på lögner.

    Äldsta barnen har börjat förstå att mormor ljuger. hen förstår inte varför och vill veta mer.
    syskonen som är 9år har bara stängt av allt, hen vill inte lyssna eller förstå riktigt att de mormor gör är fel.
    Att mormor ljuger och hittar på, kan ju också informera om att hon bara tog barnen för några år sedan och drog iväg med dom genom hela svergie.

    Sambon och andra har försökt anmäla henne för förtal, men inget går igenom..

    hur ska vi skydda barnen? hon hjärntvättar dom, jag har barn som kommer hem och frågar om min sambo är elak, för de säger mormor. jag har barn som säger att dom vill ha ett normalt liv, dom vill inte behöva prata med soc.

    Mamman hänger gärna med på mormorns anklagelser, allt som får henne att verka som en bättre familj.

    hur kunde bup missa att barnen inte mår bra?
    hur mycket ska vi förklara för barnen om anklagelserna? vi har bara pratat om de som har med mat, kläder, hygien och kompisar och så. våld och övergrepp vågar vi inte riktigt prata om..

    socialen måste ju hantera detta som de skulle vara riktigt, ÄVEN när DOM INTE TROR PÅ HENNE.
    hur beskyddar man barnen?

  • Svar på tråden Hjälp, barnens mormor förstör dom
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag förmodar att din sambo och mamman till de två barnen har delad vårdnad och att barnen då umgås med mormodern under sin vistelse hos mamman.
    Så länge överenskommelsen är delad vårdnad så har ju mamman rätt att lämna barnen till henne och låta dem umgås med henne.
    Det enda ni kan göra i det avseendet är att göra en anmälan till socialtjänsten om att barnen mår dåligt av att träffa mormor och bli utsatt för det hon säger. Men det skulle ju snarare öka bördan för barnen och sannolikt leda till mer stridbarhet från mormors håll vilket ju inte gagnar någon. Om mormor gör saker utan mammans medgivande och saker som ni anser skadliga för barnet tycker jag att ni ska anmäla.
    Men i den här typen av infekterade familjekonflikter blir det omöjligt att hitta rätt och fel utan jag tror man ska gå andra vägar.
    Jag tycker att ni ska gå på barnens linje. De vill ha ett normalt liv och inte behöva prata med soc.
    Fortsätt att förklara och berätta hur mormor agerar utan att förtala henne. Efter varje gång barnen varit hos mamma och träffat mormor,  så prata med dem om saker de hört, som de berättar, och ge er uppfattning om situationen. Det kommer att motverka all möjlighet till hjärntvätt. Snart är de så stora att de själva kan ta avstånd när de förstår och känner att det går för långt. De får mammas bild, mormors bild men de får också er bild. Det ni kan göra är att inte agera som mormor och anmäla utan ta det lugnt. Säg till barnen att deras mormor har en mycket livlig fantasi som på intet sätt stämmer med verkligheten och är det något som låter konstigt som hon säger så be dem komma till er så kan ni räta ut frågetecknen. Försök att neutralisera och ta bort kampstämningen och förklara utan att förtala så kommer ni att vinna på det i längden.
    Att BUP inte sett dilemmat för barnen är inte alldeles konstigt då barn i sådana här situationer är väldigt lojala mot både sin mamma och sin pappa och de måste de få vara.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hjälp, barnens mormor förstör dom