• Mickan86

    Sköldkörteln... snälla nån?

    Hej!
    Jag undrar om någon här har bra koll på det här med sköldkörteln. Vi är på gång med utredningen och jag försöker gå ner i vikt.

    Under den senaste veckan har jag sprungit/promenerat hårt varje dag, dessutom även simmat ett par dagar.
    Jag har ätit normal husmanskost  men ingen "skitmat" eller kvällsmål.

    Det här borde väl enligt mig själv betyda att jag som överviktig borde ha gått ner ganska så bra,
    men NEJ, inte ett gram hade jag gått ner på hela veckan och jag blev så ledsen. 

    Dessutom mår jag lite smådåligt hela tiden och känner mig slö. Jag har ett sköldkörteltest som jag får svar på om någon vecka hos doktorn.. men jag orkar inte vänta längre...

    Har någon erfarenhet av obalans i sköldkörteln ? Låter mina symtom som att de kunde ha någon koppling?

  • Svar på tråden Sköldkörteln... snälla nån?
  • Zawina

    Hej!

    Vill bara säga att det är bra jobbat att börja träna så pass mycket. Många har svårt med motivationen i början. Tänk på att vikten inte ändras så snabbt som efter en vecka. Fortsätt träna och äta bra och häng inte upp dig för mycket på vågen till en början.

    Jag har själv låg ämnesomsättning (problem med sköldkörteln). Mina symptom innan medicinering var en extrem trötthet trots att jag sov bra, ofta yr och orkeslös. Kände att min kropp var helt slut och hade ont. Frös jämt, hade dålig hud, torrt hår och sämre minne.

    Lycka till och hoppas att du får ordning på det :)


  • Mili80

    Vad har ni för värden på er sköldkörtel? Jag hade 0.99. Läkaren tyckte det var normalt men det är bara en liten bit från gränsen som är 0.4 Finns det nåt man själv kan göra?

  • Vinterman

    Jag har också tänkt låta de göra ett sköldkörtel test på mig,bad ni läkarna göra ett sådant på er eller fick ni säga det själv?

  • Mickan86

    Zawina.  Tack! Jag skall inte sluta, jag skall kämppa vidare, det lovar jag!
    Blev din ämnesomsättningen mycket bättre i och med medicineringen? 

  • Mickan86

    Mili80 Jag minns inte mitt värde från förra testet men det var på gränsen och därför görs nu ett till test... ja finns det något man kan göra själv, det var en bra fråga!

    Vinterman, Jag är från Finland och här togs provet genast nu i början då vi börjat undersöka vår barnlöshet, men man kan säkert be om ett test också.

  • Zawina

    Hej!

    Jag minns inte nu vad mitt värde låg på. Kan kolla upp detta. Min läkare såg på mig hur trött jag var och tog mig på allvar och testade typ allt! Men absolut att man kan gå och påpeka att man misstänker hypotyreos och vill ha detta testat.

    När jag fick min medicin tog det ca 1 vecka innan min energi började komma tillbaka och sedan dess mår jag toppenbra! (Förutom i vissa perioder då mina andra värden spökar lite :P )


  • Strumpans

    Har du ökat mängden mat?
    Att inte se ngt på en vecka säger inte så mkt. Ge det några veckor men motionera i en omfattning som du orkar hålla i en längre period. Gå inte ut för hårt.

  • Mickan86

    Zawina, oj låter bra det, just nu önskar jag att sköldkörteln är svaret för mig med, för något måste vara fel och det skulle vara en förklaring.

    Strumpans, nej jag har ätit nyttigare och  verkligen försökt gå ner i vikt. Nej en vecka är förstås lite, men om man ändrar sitt liv helt så nog borde ju vikten ha reagerat med några hundra gram iallafall. Du har rätt med att jag inte borde gå ut för hårt, min kropp är trots allt inte så van att träna:)
     

Svar på tråden Sköldkörteln... snälla nån?