• Anonym (Kantorn)

    Jag är kantor, fråga mig vad du vill!

    Jag är kantor, eller kyrkomusiker som man också kan säga. I mitt arbete ingår att spela på gudstjänster på söndagar, dop och bröllop, främst på lördagar och begravningar, oftast på vardagar. Jag spelar också på andakter på sjukhem och ålderdomshem. Jag leder körer på eftermiddagar och på kvällar. Jag har elever i piano, orgel och sång. Jag har ett heltidsjobb.

  • Svar på tråden Jag är kantor, fråga mig vad du vill!
  • Din mamma

    Är det inte jobbigt att spela på begravningar? Vilken är den vanligaste psalmen för bröllop, dop och begravningar? Vem bestämmer psalmerna inför gudstjänsterna?

  • Anonym (Kantorn)
    Sunshine808 skrev 2012-10-07 16:21:17 följande:
    Varför blev du kantor?
    Jag började spela elorgel som barn och när jag konfirmerade mig så fick prästen veta att jag spelade och ville ha hjälp av mig som vikarie för den ordinarie kantorn. Så jag började spela kyrkorgel och på den vägen är det.
  • Anonym (Kantorn)
    Din mamma skrev 2012-10-07 16:26:03 följande:
    Är det inte jobbigt att spela på begravningar? Vilken är den vanligaste psalmen för bröllop, dop och begravningar? Vem bestämmer psalmerna inför gudstjänsterna?
    I början kunde det vara jobbigt att spela på begravningar men jag vande mig snart. Nu tycker jag att spelningar på begravingar är bland det mest meningsfulla jag gör och som ger mest tillbaka.

    Bröllop: Ofta sommarpsalmer, som I denna ljuva (200), Den blomstertid (199), En vänlig grönska (201). Sen vill ju gärna prästerna ha med nån psalm som handlar om äktenskap, så det blir ofta såna som 82 och 84.

    Dop: Den utan konkurrens vanligaste är Tryggare kan ingen vara (248), sen kan det variera väldigt mycket, men en som seglat upp de senaste åren är Du vet väl om att du är värdefull (791) men det beror väldigt mycket på vad prästen föreslår. Det finns många fina doppsalmer, särskilt i det senaste psalmbokstillägget (Psalmer i 2000-talet)

    Begravning: Såna som Blott en dag (249), Härlig är jorden (297), Bred dina vida vingar (190). Men det finns många fler som är användbara och det beror mycket på vad prästen föreslår. Alla har sina egna favoriter som de slåss för.

    Som du förstår av ovanstående så har prästen mycket att säga till om när det kommer till psalmval och har dessutom det yttersta ansvaret för gudstjänsten och har sista ordet. Men de diskuterar ju med alla inblandade och försöker komma fram till nåt som känns bra för alla. Vid vanliga söndagsgudstjänster så kan det vara så att prästen bestämmer psalmer själv eller diskuterar med kantorn och kanske också med andra inblandade.
  • Sunshine808

    Om man har dop kan man få kantorn att spela en "egen" låt?

  • Anonym (Kantorn)
    Sunshine808 skrev 2012-10-07 17:29:04 följande:
    Om man har dop kan man få kantorn att spela en "egen" låt?
    Vad menar du med egen? Nåt som du skrivit själv eller nåt du väljer själv?
  • Sunshine808
    Anonym (Kantorn) skrev 2012-10-07 17:29:54 följande:
    Vad menar du med egen? Nåt som du skrivit själv eller nåt du väljer själv?
    Något man väljer själv
  • Anonym (Kantorn)
    Sunshine808 skrev 2012-10-07 17:34:57 följande:
    Något man väljer själv
    Ja, det är inte ovanligt. Men det beror ju alltid på vad önskemålet går ut på. Det har hänt att folk har velat ha musik som är direkt olämplig, eftersom den strider mot sånt som kyrkan står för, och då ställer vi inte upp på det. Men det är väldigt sällan man får såna önskemål. Oftast kan man tillmötesgå önskemålen.
  • Sunshine808

    Kan du de flesta låtar utantill? Tycker du att det är svårt att lära sig spela orgel?

  • Anonym (Kantorn)
    Sunshine808 skrev 2012-10-07 17:41:28 följande:
    Kan du de flesta låtar utantill? Tycker du att det är svårt att lära sig spela orgel?
    Nej, jag kan inga låtar utantill, jag måste alltid ha noter på allt jag spelar.

    Det är väl lika svårt att lära sig spela orgel som vilket annat instrument som helst. Alla instrument har sina svårigheter.
  • Anonym (Kantorn)
    Juronjaure skrev 2012-10-07 16:20:34 följande:
    Hur blir man kantor? Är en kantorstjänst på heltid eller deltid?
    Sorry! Jag missade den!

    Kantor är en högskoleutbildning, men som med all annan musikutbildning på högskolenivå så kräver det att man har spelat sina instrument under många år innan man ens kan söka utbildningen. Man får göra intagningsprov som bevisar att man kan hantera instrumenten tillräckligt bra. Man får avlägga olika prov i kyrkorgel, piano och sång, gehör, musikteori osv.

    Det finns olika utbildningsnivåer, kantor och organist. Kantor är två år, organist fyra år. I det ingår också en del praktik och gemensamma studier med blivande präster och så måste man gå Svenska kyrkans grundkurs. Kantor blir på i praktiken 2,5 till 3 år.

    De flesta kantorstjänster är heltid, men det finns också deltider.
  • Anonym (Kantorn)
    eber4 skrev 2012-10-07 18:42:55 följande:
    Har du haft sex i någon kyrka?
    Nej, men jag känner de som jobbar inom kyrkan som har haft det.
  • Anonym (Kråkan)

    Vilken del av landet jobbar du i?
    Har du många kyrkor du alternerar mellan?
    Leder du körer också?
    Är det ett jobb du kan stanna i tills du blir pensionär?

  • Anonym (Kantorn)
    Anonym (Kråkan) skrev 2012-10-07 18:50:45 följande:
    Vilken del av landet jobbar du i?
    Har du många kyrkor du alternerar mellan?
    Leder du körer också?
    Är det ett jobb du kan stanna i tills du blir pensionär?
    Jag jobbar i södra delen av landet, i en relativt lågkyrklig bygd och har tjänst i en församlings om omfattar både storstad och landsbygd.

    Jag jobbar i en församling som har slagits samman av 7 tidigare församlingar, så det är 7 kyrkor plus 3 stadsdelskyrkor och ett antal begravningskapell. Vi är 6 kyrkomusiker i församlingen.

    Jag har en traditionell kyrkokör, en "du som inte kan sjunga"-kör och två barnkörer.

    Ja, jag tror nog det. Än har jag inte tröttnat. Och nu händer det så mycket spännande inom kyrkan och vi står inför många utmaningar.
  • Anonym (Intresserad)

    Har du folkhögskoleutbildnig eller högskoleutbildning?

    Är det skilnad i lön beroende på om man är utbildad på folkis eller på högskola? Hur mycket ungefär?

    Vad tjänar du? Jobbar du i en stor församlig (typ stadsförsamling) eller en liten församling (i nån liten håla med knapt nått folk)?

Svar på tråden Jag är kantor, fråga mig vad du vill!