• Mamma38

    Hjälp! Jag tappar håret - håravfall...

    Min dotter är nu fem månader och världens nöjdaste lilla flicka, förlöst med snitt. Hon har två storebrorsor på fem och sex år. Full fart. Mitt problem är att jag tappar mer och mer hår...jättejobbigt...och nu har det gått så långt att jag har kala fläckar (nästintill) på flera ställen på hjässan .

    Trodde inte jag kunde må så dåligt av det här och undrar om någon annan går igenom samma sak? Borde man kolla upp med läkare... känner mig tom öm i hårbotten?

    Gick till frissan i helgen och betalade en massa i hopp om att må bättre...och kom hem från att vara en ljus blondin till morotsröd..nästan..och flintis på flera ställen...inte så kul som det låter...

    Någon annan som tappat så här mycket hår???

          

  • Svar på tråden Hjälp! Jag tappar håret - håravfall...
  • KlarasMamma10

    Hej när jag fick min son tappade jag också oerhört mycket hår efter omkring fem månader. Jag som alltid haft väldigt tjockt hår fick riktigt tunt hår mådde också dåligt av det.. Men sedan växte det ut i gen det kliade så jag nästan blev galen i huvudet och jag tänkte ett tag har jag fått löss eller vad e det frågan om? Efter ett tag kändes det stubbigt i hårbotten och sedan kom dom ut som spröt över allt ( skitsnyggt) . Men det växte ut iaf! Är nu gravid igen denna gång har jag börjat tappa under själva graviditeten , försöker ta det med ro även om man känner sig skeptisk när man ser hår efter hår falla :) lugn det ordnar sig " som dom säger" de växer ut sen igen det får du tänka :)


    Håret
  • Gisney

    Kanske gå till vårdcentralen och kolla upp så du inte har någon form av vitaminbrist.

  • Caroline13

    Jag har två barn och det var/är likadant med bägge. Jag tappar inte ett hårstrå under graviditeten och typ 5 månader efter så drar jag av stora tussar när jag duschar + att golvbrunnen är full. Jag har väldigt mycket hår så kala fläckar har aldrig uppstått men det förvånar mig att det inte gör det... Nu är min dotter 6 månader och jag tappar fortfarande lika mycket hår. Kommer inte ihåg när det slutade ramla av förra gången.

  • Hannish

    Samma här, mitt tredje barn är fyra månader och började tappa enorma mängder hår när hon var drygt tre månader. Kammar håret ett par gånger om dan för att på så sätt fånga upp så mycket som möjligt, så att det inte ligger överallt...

    Det var precis likadant de två andra gångerna. Under graviditeterna tappade jag normalt med hår, så detta är inget "överskott" som det brukar stå om. Får också ganska kala fläckar, och har massa hår på utväxt.

    Inte mycket att göra annat än acceptera, är det priset man får betala för att få barn så gör jag det gärna, håret växer ju trots allt ut igen. Tror att det höll på i några månader tidigare. 

  • Alisa

    Jag har alltid tappat hår efter förlossningen (helt normalt) men nu sista gången tror jag minsann att jag tappade två tredjedelar. Från riktigt tjockt till riktigt tunt. Det började avta då sonen var ca 5-6 månader.Jag klippte mig kortare och tänkte hålla det rätt kort tills det övriga hunnit växa ut. Det är redan som en "matta" på hjässan..

  • Jastan

    Samma här, hade långt tjockt hår men 4-5mån efter förlossningen tappade jag en MASSA hår o fick panik!!!...min man med när han fick se mängden hår....VARJE DAG! Började med Priorin. Skitbra!!! är inne på min tredje burk och har trappat ner dosen nu. Håret växer som ogräs, alla kala fläckar är täckta nu. Ett tips! :)

  • Mamma38

    Tack för alla svar!

    Jag har nu tappat ännu mer hår... *snyft* och har i princip inget hår kvar på sidorna och stora kala fläckar på hjässan...Det känns frunktansvärt deppigt, även om jag försöker intala mig själv att det kommer tillbaks. Min dotter är nu 6 månader och jag ska börja jobba efter jul vilket känns jättejobbigt när man ska bli "officiell" och ut bland kunder...

    Jag ska dock till läkaren imorgon, just in case, men efter att ha läst alla svar så måste det ju hänga ihop med att jag fött barn/varit gravid...Käkar priorin sedan 2 veckor...hoppas hoppas det hjälper, för jag tappar fortfarande jättemycket hår av det lilla som sitter fast i nacken. Jag har tunna hårstrån från början så jag ser verkligen kal ut. Måste ha tappat mer än 50% av håret.

    Menar inte att vara gnällig eller negativ, men jag trodde inte detta kunde påverka mig så mycket, jisses, jag har en vän som har cancer...

     

  • Löparmamma2013

    Hej!

    Här är en till som tappar hår. Det ÄR jobbigt, inte att jämföra med cancer kanske men det är jobbigt för att det inte går att få någon hjälp inom vården utan att man är hänvisad till skumma laserkliniker som är jättedyra och som har mycket tveksamt resultat, vad jag har läst.

    Jag har haft håravfall i ca 3 år, det började drygt ett år efter att barn nr 2 var fött. Eller, det var då jag märkte det. Jag har testat Priorin, Silicea, Panto-2, Recrea/regaine, hårmassage men inget hjälper. Har mätt allt som går att mäta. Järn var lågt förut men inget hår växer ut när järnvärdet blev bra igen. Sköldkörtel är också testad utan att visa något som kan förklara håravfallet.

    Körsbäret 123, mitt hår ser ut som ditt på bild 1, har du möjlighet att dela med dig av din hårkur? Den ser ju jättebra ut!       

  • Mamma38

    Så här ser jag ut...såå deppig för det här, ska börja jobba i januari och vet inte hur jag ska palla...Försöker verkligen tänka positivt men det är inte så lätt just nu... Tips på var man få tag på snygga breda hårband? Och Körsbäret, jag tar också gärna del av din kur som hjälpte dig...!!


Svar på tråden Hjälp! Jag tappar håret - håravfall...